:DJag har en drygt fem år gammal Bosch serie 4 diskmaskin som stannade upp igår och angav felkod E19. Tänkte direkt att det inte är någon vits att ge sig på en felsökning då det kostar alldeles för mycket och garantin gått ut.

Men när jag ser på drösvis med youtube-videor så verkar det vara en ganska ”lätt” lagning som innebär byte av magnetventil. Själva delen kostar kanske 300kr.

Kanske jättesvår fråga att svara på, men jag skulle gissa att en sådan lagning skulle kosta kanske 1500-1700. Har ingen lust att göra jobbet själv. Ser inte svårt ut, men jag håller mig ifrån allt som har att göra med vatten av principskäl!:D

Hade ni försökt er på en lagning eller är det mer värt att köpa en ny? Jag har bokad tid med Bosch nästa vecka men velar ändå med vad som blir bäst.

Trivs annars väldigt bra med den. Inte haft några bekymmer med den förrän nu.
 
Vill du inte göra det själv så köp en ny.
 
A
D Davelino skrev:
:DJag har en drygt fem år gammal Bosch serie 4 diskmaskin som stannade upp igår och angav felkod E19. Tänkte direkt att det inte är någon vits att ge sig på en felsökning då det kostar alldeles för mycket och garantin gått ut.

Men när jag ser på drösvis med youtube-videor så verkar det vara en ganska ”lätt” lagning som innebär byte av magnetventil. Själva delen kostar kanske 300kr.

Kanske jättesvår fråga att svara på, men jag skulle gissa att en sådan lagning skulle kosta kanske 1500-1700. Har ingen lust att göra jobbet själv. Ser inte svårt ut, men jag håller mig ifrån allt som har att göra med vatten av principskäl!:D

Hade ni försökt er på en lagning eller är det mer värt att köpa en ny? Jag har bokad tid med Bosch nästa vecka men velar ändå med vad som blir bäst.

Trivs annars väldigt bra med den. Inte haft några bekymmer med den förrän nu.
E:19 brukar bero på att ventilen fått +400V och kortslutits, det 100% säkert att kretskortet måste bytas oxå.
dvs 2000.- till
 
Det blir ofta dyrt med principer, köp en ny :crysmile:
 
Tack för svar!
Jag låter nog teknikern titta på det!
 
electroluxaren skrev:
E:19 brukar bero på att ventilen fått +400V och kortslutits, det 100% säkert att kretskortet måste bytas oxå.
dvs 2000.- till
ja, såklart kan det vara andra fel. Men jag har suttit och läst på under dagen och förstått att väldigt många med samma problem fått sina maskiner att fungera bra igen efter att bytt ventil. Då har inga kretskort behövts åtgärdas.

men jag får ge det en chans! Får se vad de säger!

tack! :D
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A
D Davelino skrev:
ja, såklart kan det vara andra fel. Men jag har suttit och läst på under dagen och förstått att väldigt många med samma problem fått sina maskiner att fungera bra igen efter att bytt ventil. Då har inga kretskort behövts åtgärdas.

men jag får ge det en chans! Får se vad de säger!

tack! :D
samtliga svenska maskiner behöver byta kretskortet.
tror du mig inte så mät spänningen fram till spolen.
beroende på om du har den blå eller röda skall det vara 230v resp 24v
 
Det låter som ett ovanligt dyrt fel att laga. Är det lönt att laga den?
 
Jag vet mer efter onsdag
 
A
T TommyC skrev:
Det låter som ett ovanligt dyrt fel att laga. Är det lönt att laga den?
klart det är om det är en serie8 ev en serie 6 , de övriga är skrot.
 
Det var magnetventilen som behövde bytas. Kretskortet intakt. Precis vad jag trodde. Snabbt jobb på 10 min. Nu funkar den som den ska igen!

Hade missat att jag faktiskt hade kvar garanti, så ingen kostnad för jobbet.
 
D Davelino skrev:
Det var magnetventilen som behövde bytas. Kretskortet intakt. Precis vad jag trodde. Snabbt jobb på 10 min. Nu funkar den som den ska igen!

Hade missat att jag faktiskt hade kvar garanti, så ingen kostnad för jobbet.
Garanti kvar efter fem år? Grattis!
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Garanti kvar efter fem år? Grattis!
garantin går ut nästa vecka! Ibland får man ha lite flyt!
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.