M maria01 skrev:
vad som du tycker om är ju färdigt så du behöver köpa nåt specielt
Skulle helst vilja ha låg runda fylliga träd med tjock rejäl stomme.
 
björk skulle kunna funka eller lagerhägg eller buxbom
 
hsd
Snöbär, snöbolsbusken är invasiv , välj inte den.
Tät grön året runt, billig om man köper plantor kan klippas när önskad höjd uppnåtts dock tar det några år GRAN
 
AXS
Sätt staket och låt växter växa upp på det. Staketet kan vara enkelt av armeringsnät eller icke sågat virke.

En häck behöver inte heller bara vara en sorts buske.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sätt staket och låt växter växa upp på det. Staketet kan vara enkelt av armeringsnät eller icke sågat virke.

En häck behöver inte heller bara vara en sorts buske.
då krävs det bygglov för det staket om det ska vara högt nog för insyn som ts skrev
 
M maria01 skrev:
då krävs det bygglov för det staket om det ska vara högt nog för insyn som ts skrev
Inte om det är typ Gunnebo nät, eller armeringsnät.
Tanken är ju att växterna klättrar på staketet.
 
D Dilato skrev:
Inte om det är typ Gunnebo nät, eller armeringsnät.
Tanken är ju att växterna klättrar på staketet.
jag trode det skulle vara billigt Gunnebo kostar ju mycket
 
Paradisbuske kostar väl inte så mycket och om jag uppfattat det rätt tål sol men helst i halvskugga för att den ska blomma längre.

Men jag hade nog gjort en blandning av allt möjligt som nämns ovan. En blandhäck med både buskar o träd och se vilka som trivs och sen bygga vidare på det
 
lagerhägg, vintergröna dessutom.
 
Japanskt drakvide. Borde finnas hos plantskolan. Växer extremt snabbt och blir ett tätt träd/buske beroende på beskärning. Tycker inte att rötterna är så aggressiva som man annars kan misstänka. De är snälla mot husgrunder.

Bambu (inte fargesia-släktet) växer även de snabbt men är "jobbiga" med sina jordlöpare om man inte vill att de ska sprida sig.

/S
 
Jag har tidigare satt spirea både i Norrbotten och i Skåne med gott resultat. Gallrat vissa år för tät smal häck men även haft friväxande. Tålig och anspråkslös. Vattnar och göder man växer de fortare men den klarar också av torka relativt bra. Finns höga och lägre sorter.
 
  • Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.