C
roland53 roland53 skrev:
Dom har ganska bra översikt över olika märkes skadefrekvens.
Det har de säkert, men precis som alla andra som sitter på den sortens information så vågar man inte offentliggöra den.

Skulle annars varit j-kligt najs för konsumenten om man kunde läsa om vilka hushållsapparater som brinner, vilka restauranger som har grisiga kök, osv.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Guzzen1 Ett tips i all vänlighet. Din trovärdighet att bedöma Samsung kontra iPhone blir körd i botten när du tramsar med att kalla Apples telefoner för ifån. Likadant med personer som kallar Telia för Felia, eller PostNord för Postmord osv. Inga personers omdöme man litar på, helt enkelt.

Inte använt en iPhone sedan 5s, ej heller Samsung på mycket länge, så jag har inga hästar i racet.
Din uppfattning och dina synpunkter på mina uttryck är mig helt egal.
Personligen litar jag inte på folks omdömen oförblommerat, speciellt inte de jag inte känner oavsett uttryck.
Jag framförde mina synpunkter. Köp dom eller låt bli.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Varför bråkar du med Elgiganten? Jag är rätt övertygad om att BSH (Bosch/Siemens) vill kika på denna
Du skulle ha skickat utkast till recensionen till Siemens innan du postade den här. Hade de erbjudit en ursäkt och en ny maskin hade du haft en annan historia att dela.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har skrivit ett antal inlägg (bl a här) om min upplevelse av BSH Service då en Siemens tvättmaskin från EG (med 5 års garanti) gick sönder efter 3,5 år och när ersättningsmaskinen också fallerade efter drygt 1 år ungefär. Alltså skrivs det om både bra och dåliga upplevelser av garantireparationer, tvärtemot vad du påstår.

Jag har även skrivit om att min första Siemens höll i 19 år, med 2 motorkolsbyten under tiden. Fortfarande glappfri i alla lager, alla slangar hela och originalrem när den kastades pga troligen trasigt programverk (gammalt mekaniskt).

Andra ersättningsmaskinen jag fick, några månader efter den ursprungliga 5-åriga garantin gick ut, är riktigt bra och en dröm att använda. BSH ansåg att det var deras fel, så jag slapp kostnader helt, men betedde mig å andra sidan väldigt propert genom hela affären och var varken otrevlig eller ringde varje dag, trots visst dröjsmål från deras sida.
Visst, "man hör bara..." är lite väl kategoriskt. Men faktum kvarstår, "hälsan tiger still". Jag hävdar fortfarande att för de flesta apparater är det så att de håller bra i många år efter att garantin gått ut, och att det blir en överrepresentation i rapporteringen (eller vad man nu ska kalla det när folk skriver av sig på nätet) för sånt som pajar kort efter att garantin gått ut. Beträffande vitvaror tror jag att det i princip är tur/otur som styr. Det är mycket som tyder på att mekanisk och elektronisk byggkvalitet var bättre förr, åtminstone hos västeuropeiska kvalitetsmärken, men att i stort sett alla fabrikat numera ligger på en lägre nivå som inte skiljer sig på något markant sätt mellan fabrikaten.

Anekdotiskt faktum: jag har på sommarstället en tvättmaskin av fabrikat Husqvarna, tillverkad på tidigt 90-tal. Den har standardmått (60x60 cm) men väger dubbelt så mycket som den moderna Siemens-maskin jag har i min lägenhet. Den är robust som en stridsvagn! Jag har den att tvätta trasmattor i, vilket den klarar lätt som en plätt. Det skulle jag aldrig våga mig på med en nutida standardtvättmaskin.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
C
H hhallen skrev:
i stort sett alla fabrikat numera ligger på en lägre nivå som inte skiljer sig på något markant sätt mellan fabrikaten.
Det beror väl delvis på att det numera inte finns så många fabrikat. Så gott som alla varumärken ägs väl numera av någon av de stora jättarna Electrolux, BSH, (Whirlpool) eller Philips och tillverkas i en handfull fabriker enligt någon sorts pump-and-dump-strategi där varumärket inte står för något annat än ett eventuellt gammalt rykte om god kvalitet.
 
  • Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Vi har en Bosch kyl/frys som är runt 20 år och fortfarande fungerar. För 15 år sedan köpte vi Electrolux kyl och frys som var självavfrostande samt en Husqvarna induktionshäll. Frysen slutade kyla efter 4,5 år. Kylen och hällen fungerar perfekt fortfarande. Förångaren inne i frysen hade genomgått en ganska omfattande misshandel vid monteringen men det var Electrolux inte intresserade av att ta något ansvar för. Alltid svårt att veta vad man ska köpa nästa gång. Det senaste vitvaruköpet var en tvättmaskin från Bosch. Bosch verkar hålla en hyfsad kvalité. Tyvärr så har gamla erfarenheter litet värde inför nyköp vilket historierna om Miele vittnar om. Tragisk utveckling hos många företag.

En 20 år gammal diskmaskin från Husqvarna har jag lagat två gånger. Första felet var ett felkonstruerat kretskort där en för klen ledare i mönsterkortet som matade värmeelementet brann av. Efter montering av en förstärkningstråd så fungerade den igen. Nästa gång var reläet som matade värmeelementet trasig med utslitna kontakter som gav förhöjd kontaktresistans. Ett nytt kostade några tior. Jag har förlängt livet på den diskmaskinen till det dubbla mot vad ekonomerna hade tänkt sig. Att folien i ett kretskort brinner av utan att det finns något annat fel är en ganska grov konstruktionsmiss.
 
  • Gilla
AAT och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag kör Samsung. Den håller betydligt längre än Ifånen. Dessutom håller den att tappa. Ifånen spricker glaset på bara du tänker tanken att tappa den. Fast å andra sidan ska man ju inte tappa den. Då är man tappad...troligen bakom en vagn.
Kan bara hålla med.
Har haft Samsung i kanske 10år. Ingen har någonsin gått sönder.
Sambons Iphone har gått sönder ett flertal gånger.
Dock verkar Samsung inte ha speciellt hög kvalitet på sina vitvaror.
Och min Samsung TV höll i 8år.
 
Jämför ni mobiltelefoner med vitvaror? Kanske inte så meningsfullt?

Frun har en iPhone 6S med skydd för skärmen samt ett skyddande fodral. Jag har bytt batteri i den en gång. I övrigt inga problem. Samma med min tjänste-Samsung S20, den kom med omslutande skydd och skydd för skärmen. Minns för länge sedan att när kollegor tappade sina iPhone i golvet så sprack ofta skärmen men det är ju löst nu med lämpliga skydd. Vitvaror tappar man sällan i golvet.
 
AAT AAT skrev:
Elgiganten ville inte publicera min recension men kanske byggahusforumet är intresserade:

--
Våra medarbetare har läst din recension och värdesätter ditt bidrag även om det inte uppfyllde alla riktlinjer för vår webbplats. Tack för att du delade med dig, och vi hoppas kunna publicera ditt nästa bidrag!
Tack än en gång,
Elgiganten
--

Rubrik: Brandkåren hämtade den efter 3,5 år...
Recension Siemens iQ500 tvättmaskin WM14T49EDN
Inköpt 2019, död och begraven i januari 2023. Sköt säkringar. Vid uppstart sköts lucka ut med rökutveckling. Brandkåren kom och lyfte ut den med rökdykare. Var ju bra när den funkade men 3 års garanti var tydligen optimerat. Blir lite drygt 2000 kr om året i tvättmaskinskostnad... Plus räddningstjänstens kostnad... Naah, kanske inte en Siemens igen då....
[bild]
Om Siemens uppskattar livslängden på deras tvättmaskiner till tre år så borde ingen mindre insatt i konstruktionen tro att den håller mycket längre än så. Och Siemens fick ju i det här fallet ganska rätt. Sex månaders felmarginal är inte en dålig uppskattning.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Det känns inte som nån större idé att titta på hur vitvaror fungerat historiskt. Vi har en tvättmaskin från ElectroHelios som fanns här när vi köpte huset för 15 år sedan. Den fungerar perfekt, men det är ju inget som säger att en ny tvättmaskin från samma märke skulle fungera lika bra.
 
  • Gilla
AAT och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Numera är det tämligen enkelt att få maskiner att ge upp efter en bestämd tidsram.
Du kanske har läst om kritiken av Apple's Iphones ? Genom att orsaka "överström" så kan man få komponenter att ge upp tidigare. Även genom att underdimensionera och numera kan man programmera strömförbrukning så att en apparat drar mer ström och därmed slits komponenter som är kritiska för maskinen/prylens livslängd.

Finns en hel del att läsa om detta på nätet och även elektrionik forum som påvisar typen av fel i apparater som bevisar hur det är gjort från tillverkarna.
Apple gjorde väl tvärtom? De sänkte prestandan på gamla lurar just för att skona batteriet. Även detta blev en mediastorm då man anklagade Apple för att medvetet göra gamla lurar långsammare så att folk skulle tvingas köpa nya.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi brukar skämta om att när ett företag får mer än en ekonom i ledningen så är det snart kört.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
C
C cbrolin skrev:
De sänkte prestandan på gamla lurar just för att skona batteriet.
För att skona batteriet?? :crysmile::crysmile::crysmile:
Så omtänksamt av dem...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att skona batteriet?? :crysmile::crysmile::crysmile:
Så omtänksamt av dem...
Det var förklaringen och rent tekniskt sett är det inget fel på den. Bättre att telefonen går lite långsammare än att den helt plötsligt dör. Vilket kan hända med ett gammalt batteri trots att det är fulladdat, tvingas leverera tjock ström. Apple kunde dock informerat om denna funktion.
 
M Matte Bygg skrev:
Säkert att du inte pillat på den för att spara kilowatt-timmar? Typ monterat timer eller annan tidsstyrning?
Hemmapulare med timpris brukar mixtra med el-maskiner och då är det självförvållat.

Har själv Siemens i hela köket sedan 25 år och funkar prickfritt. Tvättmaskin vet jag inte men där ska du köra Bosch.

Siemensspis, 2 år släppte ena gångjärnet på ugnsluckan, gick inte o komma åt o byta. Hörde från handlarhåll att deras spisar är kassa generellt

ALLTSÅ:
kök=Siemens
Tvätt=Bosch

Sen är det jäkla dåligt med Elgigantens Diktaturfasoner. Skriv ett Mail till högste chef på Elgiganten och skriv att du ämnar kontakta Siemens Sverige och även Siemens Tyskland.
M Matte Bygg skrev:
Säkert att du inte pillat på den för att spara kilowatt-timmar? Typ monterat timer eller annan tidsstyrning?
Hemmapulare med timpris brukar mixtra med el-maskiner och då är det självförvållat.

Har själv Siemens i hela köket sedan 25 år och funkar prickfritt. Tvättmaskin vet jag inte men där ska du köra Bosch.

ALLTSÅ:
kök=Siemens
Tvätt=Bosch

Sen är det jäkla dåligt med Elgigantens Diktaturfasoner. Skriv ett Mail till högste chef på Elgiganten och skriv att du ämnar kontakta Siemens Sverige och även Siemens Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.