I IsoJ skrev:
Klorin använder man i båtsammanhang för att ta bort mögel. Funkar bra även för textilier, man börjar med mildare lösning och ökar styrkan tills möglet försvinner. Om man har tur så förvinner möglet innan tyget försvinner också. Gummi kan ta stryk - silikonstift för bilgummilistor återställer åtminstone något.
Tack!
 
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]
HERU 130 S EC 2 från Östberg
 
H Hybro skrev:
Ja, just så... Allt fruset ute... därför blir det så lågt. Strax blir det bättre, enligt SMHI.
Vi eldar dagligen i stora täljstenskaminen, som dock tar tilluft utifrån.

Kan ju hänga upp lite tvätt i morgon i tvättstugan. Slängde ut torkskåpet på 90-talet. Aldrig haft torktumlare.

Kan också be sambon att torka över golven.
I ditt fall bör du ja öka luftfuktigheten. Har sett att folk ställer ut sina torkställningar för tvätt lite varstans i bostaden. I sådana här fall är det inte så dumt. Om du samtidigt eldar. Kan du inte ställa lite vatten på täljstenskaminen etc. Eller ställ ut vatten på lämpliga platser. Blommor borde bli snabbt torra. Som också frigör vatten vid fuktig jord.

Redan nere på drygt 20 % luftfuktighet kan folk få problem för att det är för torr luft. Oftast då med torra halsar som ger irriterad hals och torrhosta etc. Även dina ögon kan bli för torra med för torr luft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Några Norrlands Guld inmundigas direkt, för att återställa balansen.
Tack för hjälpen att komma igång.(y)
 
H Hybro skrev:
Några Norrlands Guld inmundigas direkt, för att återställa balansen.
Tack för hjälpen att komma igång.(y)
Ja du skapar ju en anledning med torr hals.
Anars kan du ställa en norrlands på täljstenskaminen. Så får du lite bastulukt också.;)
 
S slurppe99 skrev:
Ja du skapar ju en anledning med torr hals.
Anars kan du ställa en norrlands på täljstenskaminen. Så får du lite bastulukt också.;)
Om en dryg timme har en tredjedel av den råa djupfrysta rimmade och rundkryddade julskinkan inköpt för 29:90 / kg kommit upp i rätt kärntemperatur. (Delar innan jag fryser in.)
Vackert brun runtom. Med fin skorpa.

I morgon blir det tjälknöl på älg. Med klyftpotatis o annat gott.
Då blir det lite fler pilsner på kalaset.
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack, bra tips
Liknande gjorde jag när frånluftfläkten la av. Märkte det efter flera personer på besök. Det blev då kvalmig luft och imma på fönstren.
 
Har ingen torktumlare eller torkskåp. Slängdes på tippen 95.
Hänger alltid upp tvätt på linor i tvättstugan...
Luftfuktigheten i kåken typ varierar lite med vädret.
Och både vi o hunden mår utmärkt.
 
Å, jo då... Det blev en Norrland, råraker o stekt fläsk.

Sådana saker skojar vi inte om:cool:

Ett bord med rösti, lingon, gräddfil, korv, en ölburk och tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ja, herregud. Nu är det panik:p

Lägre än 12 % rf utomhus. - 5 grader.

Inne helt plötsligt 33 rf inomhus.
Säkerligen beroende på att jag hängde upp tvätten för 2 timmar sen.

Vad säger expertisen?
Ska jag öppna alla dörrar o fönster för att fuktbalansera, på bekostnad av att det behövs mer ved i kaminen, för att hålla uppe inomhustempen i natt?
Vill ju inte huttra.

Orolig för att tapetklistret löser upp sig och att golvplanken vrider sig, hundpälsen möglar o s v.

Är lösningen att elda upp tvättgrytan utomhus och sen hänga tvätten i den fristående vedeldade bastun?
 
Redigerat:
Vi hade problem med vår Heru, bytte fläktmotor men det gick sönder igen. Samma som er med vatten i aggregatet. Problemet var att några rör inte var isolerade på vinden vilket gjorde att fukt kröp in och pajade fläktarna. Sen vi isolerade ventilationsrören har det fungerat.
 
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

OM DU BOR I ETT TÄTT småhus, eller en lägenhet, med FTX-ventilation och roterande värmeväxlare finns anledning att hålla ett extra öga på fukten, varnar experter.

– Det började vintern 2010, när det var väldigt kallt. Då fick vi bland annat höra om ett nybyggt område med passivhus där cirka 20 procent av lägenheterna hade fuktproblem, berättar Svein Ruud, teknisk expert på forskningsinstitutet Rise (tidigare SP).

Han och professor Lars Jensen, vid Lunds tekniska högskola, började undersöka vad som kunde vara orsaken och kom fram till att det handlade om fuktåterföring från rotorn.
En av anledningarna till att jag valde FTX utan roterande värmeväxlare när jag installerade det i höstas. Effektiviteten blir något lägre, men risken för fuktproblem försvinner.
 
  • Gilla
pether
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, herregud. Nu är det panik:p

Lägre än 12 % rf utomhus. - 5 grader.

Inne helt plötsligt 33 rf inomhus.
Säkerligen beroende på att jag hängde upp tvätten för 2 timmar sen.

Vad säger expertisen?
Ska jag öppna alla dörrar o fönster för att fuktbalansera, på bekostnad av att det behövs mer ved i kaminen, för att hålla uppe inomhustempen i natt?
Vill ju inte huttra.

Orolig för att tapetklistret löser upp sig och att golvplanken vrider sig, hundpälsen möglar o s v.

Är lösningen att elda upp tvättgrytan utomhus och sen hänga tvätten i den fristående vedeldade bastun?
33% låter inte illa, tycker jag. Enligt flera källor så gäller, oavsett fukthalt utomhus:
För både privatbostäder och arbetsplatser gäller att den relativa luftfuktigheten bör ligga mellan 40 och 60 %. Då är det varken för fuktigt eller för torrt.
 
Jag var lite seg med igångsättningen i samband med installation av FTX. Det gick in några veckor på höst-och-kondensmånaderna innan uppstart. I vissa rörsektioner blev det rejält med vatten. Och de där skarvarna med skruvar är inte täta på något vis.

Om det varit hos mig hade jag velat gräva lite i isoleringen och få ett hum om hur fuktigt det är i isolering/innertak vid skarvarna.

Har agg och rördragning på kallvinden bör tilläggas.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Jens Hallgren Jens Hallgren skrev:
En av anledningarna till att jag valde FTX utan roterande värmeväxlare när jag installerade det i höstas. Effektiviteten blir något lägre, men risken för fuktproblem försvinner.
Effektiviteten "något lägre" och energiförbrukning monstruöst högre :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.