R Ryggvärk skrev:
Denna? [länk]

Vad menar du med att fläta stammarna? Kan du visa något exempel på det? :)
Googla pil och flätning. Jag tänkte mig en mer vildvuxen variant där du bara flätar in några stammar för att stadga i sidled, de mer avancerade rutnäten du hittar på din sökning kräver skötsel.
Man behöver inte klippa ner alla typer av salix och vill du ha träd så är vanlig pil lämpligare än energiskogsvarianten. Det går däremot utmärkt att kapa energiskogsvarianten på typ 1,5 m och få grövre stammar upp till den nivån och sen nya skott över det.
Har du en väg så finns det kanske vatten som rinner från den och fångar du upp det vid häcken/träden så kan det räcka långt.
 
Ingen har skrivit Amerikansk Hagtorn. Tålig och klarar misshandel. Jävla jobb att klippa men du hade inget problem med att underhålla.
 
F
R Ryggvärk skrev:
Helst seriösa tips :)
Bambu av nåt slag. Fungerar lite beroende på växtzon. Fördel att den faktiskt går att klippa så den i princip blir kubisk, extremt tät och alltså 100% insynsskydd, vintergrön.

Nackdelen är att den tenderar att breda ut sig rätt mycket på bredden om man inte håller efter den, släpper en hel del blad och växtzonen då som kan vara ett problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Pil är nog snabbast men det beror på hur mycket jobb och hur mycket insynsskydd du vill ha. En pilhäck behöver klippas ner till marken med jämna mellanrum för att sedan växa upp igen. Då blir du utan insynsskyddet ett tag.
Du får berätta hur växtplatsen ser ut och vad du har för övriga krav så kan vi nog hitta något som passar.
Pil är väl lite problematiskt egentligen. Har hört nåt om att rotsystemet blir rätt invasivt...

Bambu rekommenderar jag dock - bortsett att det skräpar en del
 
A
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
:rofl::rofl:Parkslide!
Minförsta tanke också
 
J
R Ryggvärk skrev:
Någon som har tips på billigare träd eller buskage som växer fort?

Det ska planteras mot en väg, så syftet är snarare att begränsa insyn än att göra det snyggt (även om det gärna får vara snyggt).
Alla som gett förslag utan att först fråga om klimatzon, jordmån, väderstreck, skuggning, omkringliggande växtlighet osv..

De kan du sålla bort.

Så, hur ser förutsättningarna ut?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
R Ryggvärk skrev:
Någon som har tips på billigare träd eller buskage som växer fort?

Det ska planteras mot en väg, så syftet är snarare att begränsa insyn än att göra det snyggt (även om det gärna får vara snyggt).
Inget växer som Parkslide… !

Men den är invasiv!

Thuja branant är bra.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Cheesen
Jag har ju min erfarenhet i lappland och norrbotten och här är det rönn och syren som är det första som kommer upp i mitt huvud. Några av rönnarna som vi planterade 2017 är snart tre meter och håller på att bli riktigt tjocka.
Syrenerna som jag tog skott av i stugan och flyttade hit närmar sig 1,5 meter.

Snöbollsbusken blir ju jättestor men den har inte tagit sig lika fort och bra den är bara runt metern, men den har en stängel som är 1,5 meter och stoltserade med en blomma ifjol:)
 
istället för nåt som växer fort varför inte köpa färdiga ?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Alla som gett förslag utan att först fråga om klimatzon, jordmån, väderstreck, skuggning, omkringliggande växtlighet osv..

De kan du sålla bort.

Så, hur ser förutsättningarna ut?
Klimatzon precis på gränsen till 2-3. Ingen skugga. Nära väg. Bra jord runt åkermark men växer gräs nu. Väldigt fuktig jord på vinterhalvåret.
 
M maria01 skrev:
istället för nåt som växer fort varför inte köpa färdiga ?
Vad isf?
 
Gul smällspirea, häggmispel, rödvide.
 
J
R Ryggvärk skrev:
Klimatzon precis på gränsen till 2-3. Ingen skugga. Nära väg. Bra jord runt åkermark men växer gräs nu. Väldigt fuktig jord på vinterhalvåret.
Inget krav på att vara vintergrönt tolkar jag det som, korrekt?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Inget krav på att vara vintergrönt tolkar jag det som, korrekt?
Det får gärna vara det men inget krav. Resten av trädgården är grå och tråkig på vinterhalvåret så det är ok.
 
R Ryggvärk skrev:
Vad isf?
vad som du tycker om är ju färdigt så du behöver köpa nåt specielt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.