Förutsättningar:

Nibe 360 Fighter FLVP i en nybyggd enplansvilla om c:a 135 kvm golvyta. Betongbjälklag och golvvärme. Ganska stora glaspartier, högt i tak. Villan placerad i Stockholm.

Isolering: Tak 31cm lösull och 70cm bergull. Väggar 145+45 bergull.

På sikt kommer det att installeras en mindre braskamin, c:a 10kw, lite för ekonomin men mest för mysfaktorn.

Har idag en utegivare placerad på norrgaveln. Behöver man en innegivare och varför? Har någon kompletterat med en och upplevt skillnader?
 
Om du ska ha en kamin är det väl bra om du inte vill pilla varenda gång?
Själv har jag ingen innegivare, men jag tänker skaffa det, för jag har ett gammalt hus vid kusten.. När det blåser mycket, vilket det gör ofta, så måste jag ner och skruva.


Oj, såg att du skrev frånluftsvärmepump. Det vet jag inget om hur de funkar.
 
Nej innegivare behövs inte men....

Retar du dig på att en dag så har du 20 grader och en annan dag när du har eldat så har du 24 grader så hjälper innegiveren till att hålla tempearturen stabil.
Jag har innegivere som komplement till utegiveren till min bergvärmepump och normalt slår inställd temperatur upp ner en halvgrad och då är alla termostater bortplockade på radiatorerna.
Innegivaren spar även pengar då den sänker framledningstemperaturen när solen värmer eller du eldar.
 
Måste man köpa Nibes innegivare eller kan man köpa t. ex. en från Clas Ohlson som är digital som visar temeratur och annat skojs?

Sen är ju Classes betydligt billigare dessutom.
 
  • Gilla
Mikke1983
  • Laddar…
Har du inte givare till ditt golvvärmesystem ?
Dessa fungerar som dina innegivare, stänger av dom golvslingor som inte behövs.
Och eftersom det då går åt mindre värme i huset kommer shunten i värmepumpen att stänga mer (för att fortfarande hålla beräknad framledningstemperatur).
 
perstr skrev:
Måste man köpa Nibes innegivare eller kan man köpa t. ex. en från Clas Ohlson som är digital som visar temeratur och annat skojs?

Sen är ju Classes betydligt billigare dessutom.
Nej man kan inte koppla in en digital termometer från Classe på sin värmepump. Men man behöver inte heller lägga ut en tusenlapp på Nibes givare. Man kan bygga en själv för några 10-or, iaf om man har en IVT-pump. Antar att det inte är någon större skillnad på Nibes och IVT:s givare. Kolla på http://www.varmepumpsforum.com/. Där finns det gott om tips & trix på hur man kan göra.
 
Plexus - hur ska den panelen kopplas till Niben?
 
Nu förstår jag inte vad du menar.

Ska jag svara elkabel, eller....?
 
Nä, jag tänkte snarare på funktionsmässigt :)

Nibes innegivare har ju tre kablar för signaljord, ärvärde och börvärde. Givaren från Classe har ett relä.
 
OlaF skrev:
Nä, jag tänkte snarare på funktionsmässigt :)

Nibes innegivare har ju tre kablar för signaljord, ärvärde och börvärde. Givaren från Classe har ett relä.

Ja, till bergpumparna......men nu gällde det en frånluftspump. (Nibe 360 Fighter FLVP)
 
  • Gilla
wikens
  • Laddar…
Samma till min FLVP Nibe Fighter 310p (den korkade lillebrorsan till 360p...). Alltså både 360p som trådskaparen har och min 310p har dessa tre anslutningar till innegivaren.
 
Det är en stor fördel med brytande rumsgivare.

Jag skrev ett förslag på VP-forum, som gäller Thermia. De har liknande styr som Nibes bergpumpar....och kanske också din 310:a

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Det är speciellt viktigt att inte rumsgivaren triggar elpatron, när man har en svag frånluftare eller en uteluftpump.
 
Man bör ha rumsgivare om man har stora glasytor med solinsläpp, dragit hus eller andra yttre faktorer som te.x braskamin som påverkar inomhus temperaturen. Se dock till att inte sätta givaren så att den påverkas direkt av dessa faktorer, te.x i direkt solljus, under ett dragit fönster osv.
Man vill ju ha rummets medelvärde. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.