Förklara varför routerns WiFi är sämre än en AP.
Protte
 
Tack för alla svar. Jag läste på Kjell&Co att moderna enheter ska vara ganska smarta och effektiva på att skifta till det starkaste WiFi't när det både finns en AP och trådlös router med delat namn/lösen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Förklara varför routerns WiFi är sämre än en AP.
Protte
"Sämre" blir lite fel ord. Har man bara en router med Wifi eller en enda AP är det inte nödvändigtvis sämre. Men det är när man har flera "wifi-punkter" som det kan bli problem. Med ett AP-system kommunicerar APerna med varandra och kan lämna över trafik åt varandra när enheter rör sig mellan dem. Kör man bara med "router-wifi" eller olika sorters AP som inte har funktioner för att bolla trafik mellan sig så får man ofta problem med att en enhet "hänger kvar" onödigt länge vid mot en anslutning trots att det finns en annan anslutning med starkare signal att ansluta till. Det kan i värsta fall bli så att man i princip står bredvid en wifi-radio men har näst intill ingen anslutning för att ens enhet försöker att kommunicera med en annan radio på andra sidan av huset. Känns som att det blev invecklat och dåligt förklarat...
 
M Mjolnir skrev:
Tack för alla svar. Jag läste på Kjell&Co att moderna enheter ska vara ganska smarta och effektiva på att skifta till det starkaste WiFi't när det både finns en AP och trådlös router med delat namn/lösen.
Ja de blir säkert bättre och bättre på det. Som sagt, har du få enheter som rör sig spelar det mindre roll. Det värsta som kan hända är att du ibland måste stänga av wifi på enheten och slå på igen så kommer den att byta till den starkaste.
 
Tack, då känns det som jag börjar få klarhet i detta och det blir då en router i ena änden av huset och en AP med likadana inloggningsuppgifter i andra änden. Punkterna gissar jag hamnar cirka 13-15 meter från varandra. Kommer dock förbereda för möjlighet att dra många fler kablar. Läste att det finns övervakningskameror med poe, tänkte då skaffa en poe switch som kan mata typ 150w och upp till cirka <3 AP om fler skulle behövas, plus <4 övervakningskameror.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
En liten sammanfattning hur jag tänker: Behåll routern du redan har och köp en AP. Testa hur det funkar och i värsta fall köper du en AP till. Att köpa både en AP och en ny router som väl var ett alternativ låter inte optimalt, pengarna för en ny router ger nog mer bang for the buck om de istället läggs på AP nr två.
 
David Wallin David Wallin skrev:
En liten sammanfattning hur jag tänker: Behåll routern du redan har och köp en AP. Testa hur det funkar och i värsta fall köper du en AP till. Att köpa både en AP och en ny router som väl var ett alternativ låter inte optimalt, pengarna för en ny router ger nog mer bang for the buck om de istället läggs på AP nr två.
(y):heart:
 
prototypen prototypen skrev:
Förklara varför routerns WiFi är sämre än en AP.
Protte
För att den är byggd av den tillverkare som bjöd lägst när Telia beställde. Och de skall dessutom knö in en massa mer funktionalitet än bara AP:n för de pengarna... ;)

Nej, som David W skriver, om man har ett trådlöst nätverk med flera AP som styrs centralt (som exv. Unifi görs med rätt utrustning installerat) så fungerar hand-over osv. mycket bättre än med en massa olika nätverk lite kors och tvärs i huset.

Om man bara sitter still när man ansluter sig till nätverket och inte rör sig ur fläcken så märker man ingen skillnad. Om man rör sig, spec. under samtal eller dylikt, så märker man ofta skillnaden, dock.
 
  • Gilla
  • Haha
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Aha, då gäller det inte mig, har en
Ubiquiti Amplifi High Density WiFi Router
Köpt för dyra pengar och sedan 2 st AP och det fungerar.

Protte
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Aha, då gäller det inte mig, har en
Ubiquiti Amplifi High Density WiFi Router
Köpt för dyra pengar och sedan 2 st AP och det fungerar.

Protte
Njae, det står ju "mesh" i namnet, och då får man dra öronen åt sig. Mesh är alltid sämre än trådat.

Och med Ubiquiti-produkter så måste man se till att det finns en central styrning, den kommer inte med på köpet. Så kolla att din "router" har kontroll över dina AP:ar på rätt sätt. Det händer inte med automatik.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Ubicuben har inget att mescha med, AP:na är trådade.
Ena AP:n står långt utanför räckvidden för cuben men där har jag uppkoppling med en D-link och det fungerar.

Protte
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.