Hej, vi bor i ett gammalt hus från rumt 1930 med en härlig härva av elinstallationer som verkar ha tillkommit i omgångar. Precis vid huvudsäkringarna och ett av två proppskåp sitter det en omärkt låda som jag inte vet är i bruk. Lådan har en egen säkring och är plomberad på flera ställen, och verkar vara inkopplad direkt till husets huvudsäkringar. Den har också en antenn. På ett klistermärke på lådan står det "SYDKRAFT MÄTTEKNIK".

Ovanför lådan sitter en av/på-omkopplare märkt SALTSJÖÖ-BOO EL, och texten "Omkopplare VV-Beredare" samt
Läge 1 = normaltaxa
Läge 0 = nattaxa (syns ej på bilden)

Vad kan det här vara, någon som vet?
 
  • Elcentral med säkringsskåp och energimätare omgivna av rör och kablar, markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har ni två elabonnemang?

Har fastigheten varit något annat än privatbostad tidigare?

Har ni elektrisk varmvattenberedare?
Går den via er gruppcentral eller?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni två elabonnemang?

Har fastigheten varit något annat än privatbostad tidigare?

Har ni elektrisk varmvattenberedare?
Går den via er gruppcentral eller?
Vi har inte två elavtal, och vår varmvattenberedare (ett tryckkärl) är kopplad till vår bergvärmepump. Gruppcentral vet jag inte, den verkar ju vara inkopplad i huvudsäkringen?
 
Det där är en omkopplare för att värma vattnet under natten då man förut hade en speciell taxa på natten vilket syntes på elräkningen. Det fungerade så att elbolaget skickade en signal på elnätet som aktiverade strömmen till varmvattenberedaren vid 21-tiden på kvällen (22 under sommartid) och sen en avsignal på morgonen runt 6-7 tiden. Detta om strömställaren stod i läge 0. När det begav sig hörde man ett "klonk" i lådan när signalen kom. Idag har den väl spelat ut sin roll då jag har för mig att nattaxa försvann 2008.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S StaffanRW skrev:
Det där är en omkopplare för att värma vattnet under natten då man förut hade en speciell taxa på natten vilket syntes på elräkningen. Det fungerade så att elbolaget skickade en signal på elnätet som aktiverade strömmen till varmvattenberedaren vid 21-tiden på kvällen (22 under sommartid) och sen en avsignal på morgonen runt 6-7 tiden. Detta om strömställaren stod i läge 0. När det begav sig hörde man ett "klonk" i lådan när signalen kom. Idag har den väl spelat ut sin roll då jag har för mig att nattaxa försvann 2008.
Otroligt @StaffanRW , tack för svar! Då borde jag väl se till att montera ner den här omkopplaren utan problem? Den lär ju inte vara ansluten till bergvärmepumpen direkt.
 
Du kan med fördel städa bort allt du ringat in på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.