Hej,

Nu när de nya reglerna är i kraft, vad skulle ni tycka är ett rimligt pris för ett badrum som är ca 8 kvm stort byggt utan gips (minerit) o enligt nya regler?

Ej inklusive kakel/klinkers och sakvaror, utan själva jobbet med material.

Det är kaklat med bårt.
Indraget ett el uttag och el till bubbelbad (el fanns i badrum sedan tidigare)
Golvmonterad toastol.
Löst hörnbadkar, inga konstigheter.

Byggt med minerit skivor och nya BBV regler.

Vad är rimlig (ej oskälig) kostnad för detta? Badrummet finns i Stockholmstrakten där hantverkare är ganska dyra för tillfället.
 
Som jag har förstått det innebär de nya reglerna byte av material i väggarna (jämfört med gips som det var förut) för att få det godkänt.
Våra snickare sa att det är mycket jobbigare att jobba i Minerit än i gips för att det är tungt och svårare att dela. Mineriten är ju också dyrare. Fast jag läste nyss här på forumet att det nu också finns gips med glasfiber på istället för papper som är godkänt och inte lika dyrt som Minerit. Så extrakostnaden borde ju vara skillnaden i materialpris + eventuella flera timmar som hantverkarna behöver för att bygga om materialet är svårare att jobba med.
 
Jo, vad kan det bli då ungefär? Badrum byygt med minerit.....90.000?, 100.000? 200.000?

Hur mycket krångligare är det? Titdage (gamla BBV regler) var ju ett slags rimlighetspris runt 90 - 100.000 för ca 7-10kvm (min gissning).

???
 
Tror man skulle kunna lägga på kanske 15 000 mot tidigare för ett badrum av den storleken. Hur mycket det blir totalt beror mycket på underarbetet, och det kan jag inte bedöma utifrån det du skriver.
 
jon_h skrev:
Tror man skulle kunna lägga på kanske 15 000 mot tidigare för ett badrum av den storleken. Hur mycket det blir totalt beror mycket på underarbetet, och det kan jag inte bedöma utifrån det du skriver.
Underarbetet var att regla upp ytterligare. Bdrummet var cc60, dubbelgips och nu är det cc45, minerit....Vad det det du menade?
 
Och bjälklaget och taket? Rivning av det gamla inklusive borttransport av avfallet?
 
jon_h skrev:
Och bjälklaget och taket? Rivning av det gamla inklusive borttransport av avfallet?
Tak är orört (eller redan klart). Rivning av det gamla och återanvändning av sakvaror, borttransport av allt skit, ja.

Så konstruktion vägg fån extra balkar.
Konstruktion golv från balkar och mindre flytt av brunn o blandare. (inten förlängning av rör dock).
 
Okej, inte extra bjälkar och så, utan bara slå på golvspånet och därifrån uppåt?

I så fall skulle jag säga på en grov höft (orkar inte räKna så noga) att det borde ligga någonstans runt 90-100 000 kronor på löpande, kanske 15-20 000 till om det är fast pris. Men det kan slå en del om det blir lite mer jobb med vissa detaljer, en dag till blir ju genast 4-5000.
 
jon_h skrev:
Okej, inte extra bjälkar och så, utan bara slå på golvspånet och därifrån uppåt?

I så fall skulle jag säga på en grov höft (orkar inte räKna så noga) att det borde ligga någonstans runt 90-100 000 kronor på löpande, kanske 15-20 000 till om det är fast pris. Men det kan slå en del om det blir lite mer jobb med vissa detaljer, en dag till blir ju genast 4-5000.
OK, låter ju rimligt. Vi har kört fast pris, det gör väl de flesta privatpersoner. Eftersom det blev så mycket rättningar i vårt fall (där vi rättade fel/avsteg från BBV) så blev bygget så pass försenat att de vill ha mer betalt. Den summa vi ivll betala är 110.000 plus Elekriker (5-10.000).

Vi tycker det är ok. De vill lägga på mer troligtvis och tycker att det är skäligt med 130.000.


Det enda "extra arbetet" utanför kontrakt vi beställt var extra reglig av golv/vägg ......Nåja. Får se vart det slutar.
 
Ni ska ju betala det uppgjorda priset, med avdrag för vite och de merkostnader som uppstod på grund av förseningen. Borde vara enkelt att räkna ut. Att de har behövt göra om sina misstag är självfallet inget ni ska betala för. Det var väl avtalat att de skulle bygga enligt BBV? Då är det ju det som gäller och de ska stå för rättningarna.

För övrigt kanske det vore vettigt om du lade in en tråd om detta företag i referensdelen av forumet, jag skulle inte önska min värsta fiende en badrumsrenovering av dessa idioter. Rent ut sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.