Hej !

Vi planerar en tillbyggnad i höst (i princip en matsal 15-25m2 ) och jag håller på att titta på olika alternativ just nu för konstruktionen.
Skall börja med att säga att vi INTE kommer göra något arbete själva. Vi kommer anlita en arkitekt som även kommer få följa med under bygget och stå som primär motpart för firman/orna som utför jobbet. Men jag har lite funderingar som jag tänkte vädra då jag inte riktigt ser diskussioner kring detta när jag letar och ändå vill lufta :)

Varför är det inte vanligare att använda färdiga moduler för tillbyggnader ? Vanlig bredd är ju 1.2m vilket bör kunna användas även om man måste göra smärre anpassningar på enstaka modul ?

Det finns ju även gott om tillverkare som erbjuder atterfallshus till vad jag upplever som relativt fördelaktiga priser med ? vad hindrar mig att hitta ett lämpligt och sedan bara integrera det med mitt vanliga hus som tillbyggnad istället för fristående. Detta borde ju rimligen vara mer kostnadseffektivt eftersom det är prefabricerade paket och moduler? Dessa bör ju även spara tid på uppsättning med ?
 
Du paratar om attefallsutbyggnad, men också 15 - 25 kvm. En attefallstillbygnad är max 15 kvm.

Vid en tillbyggnad så är oftast den stora insatsen att få den att passa ihop med bef. byggnaden. Det problemet blir inte mindre av att bygga med moduler, risk att modultänket gör det svårare att passa ihop.

Men det är säkert värt att räkna på vad det skulle innebära att köra med moduler eller en hel stuga som byggs ihop. Men räkna med att kanske halva arbetskostnaden för en lösvirkesutbyggnad ligger i att koppla ihop den med huset, den kostnaden är minst lika stor om du bygger ihop en prefabricerad stuga. Sedan kan man ju ha tur så att ihopkopplingen av ngn anledning är trivial.

Men ta en sak som elmatning. Med lite otur så kan det ta mer tid att få fram en matning från centralen till utbyggnaden, än hela arbetet med eldragning i utbyggnaden. Liknande med värme om du har vattenburen värme.
 
H hempularen skrev:
Du paratar om attefallsutbyggnad, men också 15 - 25 kvm. En attefallstillbygnad är max 15 kvm.

Vid en tillbyggnad så är oftast den stora insatsen att få den att passa ihop med bef. byggnaden. Det problemet blir inte mindre av att bygga med moduler, risk att modultänket gör det svårare att passa ihop.

Men det är säkert värt att räkna på vad det skulle innebära att köra med moduler eller en hel stuga som byggs ihop. Men räkna med att kanske halva arbetskostnaden för en lösvirkesutbyggnad ligger i att koppla ihop den med huset, den kostnaden är minst lika stor om du bygger ihop en prefabricerad stuga. Sedan kan man ju ha tur så att ihopkopplingen av ngn anledning är trivial.

Men ta en sak som elmatning. Med lite otur så kan det ta mer tid att få fram en matning från centralen till utbyggnaden, än hela arbetet med eldragning i utbyggnaden. Liknande med värme om du har vattenburen värme.
Hej ! Ja, utbyggnaden blir 15-25m2 (beroende på om vi kan få bygglov m.m.) Min tanke var då att det finns färdig ATTERFALLSHUS på upp till 30m2 som man kan köpa. Sorry om det vart lite otydligt.

Drog ut ett exempel från från Lundkvist på ungefär vad vi tänkt oss (se bild) ca 220 000 ink montering och då tillkommer ju såklart kostnaden för ihopkoppling med huset. I detta fall är det tillbyggnad på kortsidan av huset och jag har svårt tro att sammankoppling skulle vara så komplicerad. Tillbyggnaden skall stå på plintar.

Utrymmet skall värmas av en luftvärmepump primärt, kommer även finnas eldstad och vattelement i samma utrymme men inte i utbyggnade just av kostnadsskäl. Ej heller el i någon större utsträckning då jag planerar använda nedast 12V LED-belysning i tak och fönstersmygar och då placera drivdon i befintligt hus. Finns ingen anledning ha ellutag på den delen för oss. Vi kommer även i samband med detta flytta köket inne i huset så kommer bli ansenligt med eljobb iallafall :)
 
  • Grafisk representation av ett friggebod med prissättningsalternativ på en svensk webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser väl skapligt ut, om den passar breddmässigt och så.

Vi byggde ut fritidshuset med 30 kvm (två rum) i somras. Jag anlitare grävfirma för grävning till plintarna, men gjöt själv plintar, grävde för dagvattenrör till stuprör osv.

anlitade en bra snickare för bygget, det kostade totalt ca 300 000, men då är det färdigt invändigt för målning, och återstår parkettgolv, lister osv. I det priset bytte vi även tak på bef. huset. Vår utbyggnad är en förlängning av huskroppen, så det krävs mm precision så att det nya taket helt passar ihop med det bef.

Jag har gjort en del av jobbet själv, famförallt med takbytet, gjorde grovjobbet med att lasta takpannor ned och upp. Nu håller jag på med att spackla gipsskivor...

Takbytet var framförallt för att det skall bli lika tak, men det bef. var ca 50 år gammalt.
 
Ja, Nu har jag även kollat på våra ritningar och vad jag kan se är inte ytterväggarna på gaveln bärande, så bör inte vara några problem att ta upp ett hål på insidan. Däremot har vi en innervägg som måste avlastas med HEA-balk. Blir intressant se vad arkitekten och konstruktören kommer fram till.

//Per


H hempularen skrev:
Det där ser väl skapligt ut, om den passar breddmässigt och så.

Vi byggde ut fritidshuset med 30 kvm (två rum) i somras. Jag anlitare grävfirma för grävning till plintarna, men gjöt själv plintar, grävde för dagvattenrör till stuprör osv.

anlitade en bra snickare för bygget, det kostade totalt ca 300 000, men då är det färdigt invändigt för målning, och återstår parkettgolv, lister osv. I det priset bytte vi även tak på bef. huset. Vår utbyggnad är en förlängning av huskroppen, så det krävs mm precision så att det nya taket helt passar ihop med det bef.

Jag har gjort en del av jobbet själv, famförallt med takbytet, gjorde grovjobbet med att lasta takpannor ned och upp. Nu håller jag på med att spackla gipsskivor...

Takbytet var framförallt för att det skall bli lika tak, men det bef. var ca 50 år gammalt.
 
BirgitS
Har en kollega som för många år sen byggde ut sitt 20-talshus för att få fler sovrum och ett badrum (gissningsvis 40-50 kvm) genom att köpa ett vinterisolerat fritidshus som ställdes precis bredvid och så öppnade man upp väggen i det gamla huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har en kollega som för många år sen byggde ut sitt 20-talshus för att få fler sovrum och ett badrum (gissningsvis 40-50 kvm) genom att köpa ett vinterisolerat fritidshus som ställdes precis bredvid och så öppnade man upp väggen i det gamla huset.
Ja det är väl en husmodul om något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.