Hej

Jag håller som bäst på att riva bort gips, tapet och treetex i sovrummet för att komma in till råsponten vid snedtaket.
Jag tänkte regla på med 45x95 direkt på råsponten, sen isolera med roxull 95mm skivor.
Idag, vilktet verkar vara sedan huset byggdes 1911, sitter det nån gammal form av vindpapp på råsponten.
Det mesta av denna vindpapp är borta, förutom i överkant mot innertaket.

Bör man (ska?) man sätta vindpapp på de nya reglarna innanför sista ytskiktet? i mitt fall vitmålad råspont?

Diffspärr har jag tänkt låta bli eftersom det inte finns nån annanstans i huset och vi har bra kontroll på våra fukt-alstrande källor.

Kommentarer och erfarenheter är tacksamt, skriv ni medans jag jobbar vidare med kobenet :)

Här är lite 4 år gamla bilder från när vi renoverade sovrummet, där ser man även råsponten:
http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/sovrum/index.php
 
  • Gilla
mangomüsli
  • Laddar…
Ska göra samma sak imorgon... Men jag tänkte lämna luftspalt på snetaket... :)

När det gäller vindpapp så förstår jag inte riktigt vilket syfte den skulle tjäna, iallafall inte om man har nån YAP-papp på utsidan av taket. Den är väl redan vindtät, eller?
 
Ja, en luftspalt som ventileras med uteluften ska du absolut fixa. Innanför den behövs någon form av vindskydd för isoleringen. Förslagsvis läktar du på med 20 mm virke och sedan fäster masonit i dessa. Sedan kan isoleringen ligga mot masoniten. Och så får du se till att luftspalten ventileras, som sagt.
 
Tänkte dra i Mögelstoppers i ovan- och nedankant. Takfoten är inte ventilera så blir till att borra lite hål...:)
 
Ja, en luftspalt som ventileras med uteluften ska du absolut fixa
hoo, hoo, hoo sa tomten, nu skrivs det nåt konstigt här. Jag pratar om den inre råsponten som vätter mot rummet.
Sen är det 10cm bef. isolering, sedan papp och pannor.
Aldrig i mina kalsipper att det ska vara en luftspalt här !

På vinden har man luftspalt eftersom det ska cirkulera uteluft från takfoten.
Hade det varit utelufts-cirkulation mot bef. råspont på insidan av sovrummet så hade det gått isbjörnar där på vintern :)

Det är väl ingen som läktar på en innervägg för att skapa en luftspalt innan isolering.
 
Hmm... Då missförstod vi nog vad du menade med att riva ner til råsponten... :)
 
Nej, självklart ska det inte vara en luftspalt där. Men om man bara använder ordet "råspont" i det här sammanhanget så är det lätt att tro att det är den under pannorna som avses. Det är ju inte alltid det finns någon råspont alls på något annat ställe i konstruktionen.
 
Ja jag var nog otydlig i min beskrivning, ska bättra på min skrift :)

Trots att råspont är brädor och inte till för endast tak-konstruktion så associerar man det till yttre taket
Det har ni rätt i :)

Men tillbaka till frågan, det är väl ingen mening med någon form av vindpapp närmast rummet?

Är det någon som anser att jag spikar mig i foten när jag inte använder ångspärr?
 
Som jag skrev i tidigare inlägg så är ju taket redan vindtätt med takpappen men jag tror inte det skadar om du ersätter den gamla vindpappen med ny, å andra sidan så kanske den inte hjälper så mycket heller.

Mitt hus är från 1896 och jag isolerar bara med linullsisolering för att kunna göra en godkänd(enl. leverantören) konstruktion utan diff.spärr. Dock såg jag när jag rev vid snedtaket att det var isolerat med glasfiber vid något tidigare tillfälle och det vara inga fuktproblem...
 
Hittade en mkt. bra länk till SP, saxat lite ur den:

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/general/Sidor/default.aspx

För att fuktkonvektion skall ge skadlig kondens krävs

invändigt övertryck
otät konstruktion
ånghalt i inneluften som är högre än mättnadsånghalten vid de kalla ytor där luften passerar

Vad betyder den sista meningen?
 
spocks_beard skrev:
...
ånghalt i inneluften som är högre än mättnadsånghalten vid de kalla ytor där luften passerar

Vad betyder den sista meningen?
Ånghalten är alltså gram vatten i luften (absolut fuktighet). Mättnadsånghalten är vid hur många gram vatten som den kondenserar, dvs fäller ut vatten.
Varmare luft kan binda (innehålla) mer fukt än kallare luft, och då kan det nånstans mellan den varma luften och den kalla luften, givet att den varma luften är tillräckligt fuktig, kondensation uppkomma, dvs. luften är mättad med fukt som fäller ut.
hmm...solklart??
 
Nej det är inte alls solklart :)
 
Va tusan...får väl försöka en gång till då! :eek: ;)

för det första: varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft, dvs en RF på 70% när det är 20 grader innebär att det är mer vatten i luften än om det är RF 70% när det är 10 grader. Om den 20 gradiga
luften kyls ned till 10 grader så kanske RF höjs till säg 75%, pga just detta, även om den absoluta fuktigheten är densamma i gram per enhet luft räknat.

Mättnadsånghalten är den fukthalt som krävs för att luften skall bli mättat med fukt och ge droppar ifrån sig. Eftersom kallare luft kan innehålla mindre mängd vatten än varmare luft så skiljer mättnadsånghalten åt mellan dem, så det som är helt OK på den varma insidan kan bli fukt på utsidan...eller nånstans därmellan där temperaturen blir så pass låg att luften kondenserar.

(som alla förstår är jag ingen pedagog!!)
 
Ok, det närmar sig hjärnbarken nu, jag tror jag börjar hänga med.

Man ska vara Rf-kung och veta ute-temp och dess fuktmängd kontra inomhus fuktmängden för att
kunna räkna när ånghalten inomhus blir skadlig och kan då s.a.s. kondensera på ex.vis råsponten.

Det finns väl nån klok människa som kan det på det här forumet, jag ska söka lite.

Tack för dina försök att förklara :)
 
Jag skulle absolut ha ett vindskydd på varma sidan. Om du har övertryck (luft- inte ång...) inne kan du snabbt få ut mkt fukt i isoleringen annars. Det kan aldrig bli för vindtätt :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.