Upptäckte idag att en platta har lossnat och vill byta ut det men är helt grönt eftersom detta är min första villa.

Som ni ser på bilden, så har tidigare ägaren bytt ut mot någon "svart" platta. Vad är det? Har googlat på fibercement men verkar inte vara det.

Vad skulle ni rekommendera?

Vi har planerat att byta ut taket i samband med helrenoveringen men det kommer troligtvis inte börja förrän nästa år.
 
  • Sliten tegelskorsten på ett tak med takpannor mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som lossnat är väl bara montera tillbaks på sin plats och fästa den? Den svarta plattan ser ut som vanlig plan svart takplåt som nån klippt och vikt lite fint. Eller så kanske det är nån asfaltspapp? Typ shingel eller vad det nu heter.
 
  • Gilla
Lulller och 1 till
  • Laddar…
Vi brukar ersätta eternit med plåtslagare istället, när det är översyn på sådana tak
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vi brukar ersätta eternit med plåtslagare istället, när det är översyn på sådana tak
hur menar du med plåtslagare? Ersätta hela taket med plåttak?
 
S Stefan1972 skrev:
Den som lossnat är väl bara montera tillbaks på sin plats och fästa den? Den svarta plattan ser ut som vanlig plan svart takplåt som nån klippt och vikt lite fint. Eller så kanske det är nån asfaltspapp? Typ shingel eller vad det nu heter.
Tack, inväntar stege för att gå upp och se. Förhoppningsvis går det att skruva upp bara.
 
Den där skortstenen ser ju ut att vara knäckt vid andra synliga skiftet, så när man fixar det kanske man bara gör ett lite större beslag runt skorstenen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den där skortstenen ser ju ut att vara knäckt vid andra synliga skiftet, så när man fixar det kanske man bara gör ett lite större beslag runt skorstenen?
Tänkte fixa allt det vid renovering nästa år, i samband med taket. Tror du de håller 1 år till?
 
Lulller Lulller skrev:
Tänkte fixa allt det vid renovering nästa år, i samband med taket. Tror du de håller 1 år till?
Skorstenen ingen aning.

Täta taket kan du ju göra med vad som helst. Det finns ju speciella dukar att använda, eller en bit takplåt att sticka in under skorstensbeslaget tills du fixar allt permanent.
 
  • Gilla
Lulller
  • Laddar…
Skorstenen behöver göras om över nocken.
Vatten kommer att leta sig in, så som det ser ut nu.

Aldrig tidigare murat förrän jag gjorde jobbet på förra kåken.
Rev ned till under taket.

Fråga sotaren om du får elda i denna, så som den är nu.


Viktigast vid renovering är då att bygga en ordentlig arbetsplatsform att jobba ifrån.

Var riktigt kul faktiskt.

Huset jag bor i nu fick nytt tak och skorstenspynt. Äkta Glavaskiffer.

Sotardörr på hus med stentegelfasad och betongtakpannor. Träd syns i bakgrunden. Grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Skorstenen behöver göras om över nocken.
Vatten kommer att leta sig in, så som det ser ut nu.

Aldrig tidigare murat förrän jag gjorde jobbet på förra kåken.
Rev ned till under taket.

Fråga sotaren om du får elda i denna, så som den är nu.


Viktigast vid renovering är då att bygga en ordentlig arbetsplatsform att jobba ifrån.

Var riktigt kul faktiskt.

Huset jag bor i nu fick nytt tak och skorstenspynt. Äkta Glavaskiffer.

[bild]
Ser riktigt fint ut! De är väl mer sambo som är nojjig att jag ska ha sönder all eternit påväg upp på taket :)

Brandskyddskontroll gjordes i november, och då sa han allt såg bra ut. De är en metallrör från kaminen.
 
Lulller Lulller skrev:
Brandskyddskontroll gjordes i november, och då sa han allt såg bra ut. De är en metallrör från kaminen.
Om han varit på plats och tittat på skorstenen utvändigt så tycker jag du ska lyssna på det. Vi ser ju bara en bild på en dator. Saker som ser konstigt ut är inte alltid konstigt i verkligheten.
 
Lulller Lulller skrev:
hur menar du med plåtslagare? Ersätta hela taket med plåttak?
Plåtlapp skulle det vara....
 
Lulller Lulller skrev:
Tack, inväntar stege för att gå upp och se. Förhoppningsvis går det att skruva upp bara.
Det blir nog svårt att skruva i eternit. Det kommer troligen spricka, då det är ett relativt hårt material. Jag är dock ingen expert på eternit-takplattor. Har (tyvärr) alldels för stor erfarenhet av eternit på fasad och andra asbetsmaterial inomhus.

Eftersom du är ny husägare så passar jag på att näman den evighetslånga diskussionen om hur försiktig man ska vara när man hanterar asbets. Du kommer inte hitta ett rätt svar - men drar det kort. Eternit innehåller asbets och exponering mot asbets (även i små mängder) kan orsaka lungcancer. Nu är du utomhus, vilket är positivt - men ville bara nämna det.

Den dag det ska tas bort måste du lägga allt i dubbla sopsäckar innan det åker till ÅVC. Vill även rekommendera att ha arbetskläder och skyddsmask, men det är en smaksak hur försiktig man är med asbets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.