Hejsan,
Ville bara kolla vilken "bastu-byggsats" på ungefär 1,8x1.5x2,0 som är mest prisvärt och inte allt för dyr att beställa hem i Sverige eller Utomlands?
Då jag tänkt sätta ihop den i min lägenhet undrar jag om det krävs någon tillstånd från föreningen osv?
Tack!
 
Hej,

Jag har god erfarenhet av "Träbyggarna i Kalix" som har olika bastu byggsatser. Jag beställde en bastubyggsats där för ett par år sedan och blev väldigt nöjd, Priset är jämförbart eller lägre än vad jag kunde hitta från andra tillverkare och kvaliteen åtminstone lika bra. Byggsatsen var lätt att sätta ihop men man behöve skruva ihop paneler och såga till och spika en del lister, jag gjorde allt på en helg. Bastuaggregatet som följer med är av Harvia fabrikat och helt OK.
 
emihbr: har du ngn bild på din bastu från träbyggarna?Är nämligen lite nyfiken på en bastu därifrån....hur kom väggarna?...i hela bitar lr?(jag ska ha bastu i källaren så är väggarna hala så kan det bli problem att få ner)
mvh
M
 
kan rekommendera Sorselestugan, dom har en liten bastu på 7m2 som inte blir så dyr... www.sorselestugan.se
 
Jag beställde också från träbyggarna i Kalix och fick min bastu i förra veckan, snyggt förpackad i platta moduler om max 2.5*1.0 meter. Har inte monterat ihop den ännu men allt ser hur bra ut som helst. Enkla och bra att ha att göra med också.
 
vad tror ni, träbyggarna vs bastubutiken?
 
är nyfiken på bild på monterad bastu från träbyggarna:D......någon som monterat och kan lägga ut?
/
M
 
Jag gör slutmonteringen av själva bastun ikväll. El och belysning kommer senare i veckan om ni kan ge er till tåls så länge. Intrycket av monteringen hittils är dock att det gått överaskande lätt. Lite fippel att passa in skarvarna exakt och en av syllarna hade skjuvt sig en smula så jag var lite orolig för detta. Killarna i Kalix sade dock på telefon att det inte var helt ovanligt att så skedde under transporten men att modulerna var byggda med lite marginal för just detta och att det går till sig när modulerna har fått stå och trycka på syllen ett tag. Skulle det dock bli några problem var det inga problem att ta sig till närmaste träbygghandel och skaffa få en ny syllbit och få ersättning för detta.

Mina intryck av träbyggarna är bara bra hittils. Återkommer med lite bilder senare i veckan.
 
väntar med spänning:D....
/
M
 
Attans. Glömde partiella foton. Det blev en del byggt i helgen, men inte så mycket som jag hoppats på.

Har kanske lagt ned ca 16 timmar hittils på sammansättandet och hittils fått upp väggar, tak och lavar. Saknas gör lister, elanslutningar och lite dekorationer. Jag räknar med ca 8 timmar till. Erfarenheter hittils:

* Mindre transportskador är inget problem, de döljs fint under lister.

* Eklister är som alltid precis stenhårda och fördjävliag att jobba med men snygga.

* Instruktionerna för att lägga på taket var lite trasiga. Det kändes som om man hade kunnat tjäna på att börja från andra sidan (den sidan med brutet hörn om man har en sådan bastu). Dessutom kändes det lite som om taket satt på lite löst så jag drog i en trave extra skruvar i det ovanifrån också

* Jag hade lite problem med att syllen var lite för kort men det fixade sig genom att jag sågade av en bit av yttersta takbiten. Det syns inte alls nu.

* Instruktionerna för att montera dörren var också lite luriga.

* Börja med att fernissa de delar som ska fernissas (handtag, trösklar). Fernissa tar tid att torka.

* Allt ger ett oerhört gediget intryck. Allt är monterat med rejäla skruvar som dessutom är väl försänkta överallt. Lavar och ryggstöd är som sig bör skruvade underifrån. Väggar och tak har rejält med isolering i sig och det går att se var reglarna finns genom att studera raderna med (försänkta) nitar.

* Jag är lite lur på att syllen hamnade så högt över golvet på en del ställen. Den måste givetvis vara rak men eftersom mitt golv sluttar mot golvbrunnen blir det en glipa på några cm på sina håll. Kanske borde jag investera i någon sorts gummilist eller motsvarande där för att få bättre isolering.

* Aggregatet som följde med känns rejält och bra. Det följde även med bastusten<tm> vilket jag inte hade räknat med.

* Det känns nästan som om lavarna sitter lite lågt men det kan bero på att bastun inte är så hög i tak.

Ska försöka skaffa ett minne och fota nuvarande status ikväll.
 
Lite bilder från kl 18 idag finns i bifogade filer. Bättre bilder finns i några veckor framöver på http://www.sealbay.net/bastu/ . Det som har hänt idag som inte syns på bilderna är att jag har monterat fast den sista laven, satt alla lister utanpå och innuti bastun (hörnlister, taklister etc. Nämde jag att jag hatar att jobba i ek? Fast det blir ju illa snyggt.), monterat ventiler, dörrhandtag och lite annat smått och gott. Återstår gör eldragning (fördraraget rör finns i lämplig väggmodul), montera belysningen och de tillhörande skärmarna samt ryggstöden.

Förhoppningsvis blir jag klar till helgen med allt. Mer bilder då. Under tiden svarar jag gärna på frågor om träbyggarna. Lite reklam kännr jag att de är värda, för jag är redan mycket nöjd med det de har levererat.
 
  • PICT0007.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
såg ju fint ut:D! Står den direkt på klinkret eller hur får man den i "nivå" mot golvet?Har du ngn brunn inne i bastun?
/
M
 
Och finare blir det efter kvällens fortsatta övningar hoppas jag.

Jag bygger bastun i ett gammalt vidbyggt garage om 4*8 m i källarplan på min villa, utan vare sig golvvärme eller isolering under betongen som klinkern ligger på. Även om det är nyligen dränerat så blir det alltid lite fukt underifrån. Därför var det ett absolut krav att bastun skulle klara detta. Den bastu jag köpte har en syll av tryckimpregnerat 45*45 virke med individuellt justerbara plast+metallfötter under, vilket är bra eftersom golvet i bastun sluttar ned mot en golvbrunn utanför. Vattnet rinner snällt dit, jag har testat. Jag har således ingen brunn i bastun, den finns någon meter rakt utanför dörren. Väggmodulerna går till nederkant av syllen men inte ned till golvet eftersom plastfötterna alltid lämnar en marginal på någon cm även i maximalt inskruvat läge.
 
Kan rekomendera basturummen från Exacta. Monterade med farsgubbens hjälp upp deras basturum "Modell 4, 160x134 cm" i Excellent-serien på några få timmar. Väggsektioner ca 60-80 cm breda, mycket bra passform och lätta instruktioner. Tillsammans med aggregat från Helo gick det hela på ca 18-20 tusen för 1,5 år sedan. Coop Forum brukar ha bra priser med rabatter på ca 15 % vår och höst.
 
Jag bygger i princip allt själv. Har dock lite större bastu och var tvungen att riva lite elinstallationer innan jag kunde börja på allvar. Husets tidigare ägare tyckte att det var en bra idé att ha industriklassade lysrörsarmaturer av bly/volfram/plutonium hängande från taket där bastun skulle stå. Det var ingen picknick att få bort dem, speciellt som de vägde rätt mycket och som skruvarna inte hade mycket till gäng eller spår kvar. Vinkelslipen är min vän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.