A
S sve84 skrev:
Finns ju också väl dokumenterat om planerat åldrande av elcykelbatterier från t.ex. Biltema på Youtube. Troligen inte Biltema själva som beställt det så, men en "bonus" från leverantören.
Nä Kina ger inga bonusar...
 
A
B Boggi skrev:
Hm, det låter ungefär som MP :mad:.
Jag läser här många tips om Miele - och det har varit bra maskiner. Min Mile tvättmaskin har passerat 30-årsstrecket och går fortfarande som spjutet. Men det som har varit med Miele - är inte nödvändigtvis vad som är idag - ja, utom prislappen förståss. Idag synes också Miele ha inrättat sig i 10-årsklubben - eller möjligen i 15-års. När mina diskmaskiner har havererat - har jag plockat sönder dom för att klarlägga grundorsaken. Då har jag ofta noterat konstruktionsfel eller undermåliga "produktionsprocesser" - och då är det helt andra ansvarstider som gäller. Det har alltså inte varit slumpmässiga tillverkningsfel - DÄR är bara ansvarstiden ett år eller två. Jag gillar Miele, men ha inte för höga förväntningar - och glöm inte att ta med magneten till affären för att kolla att rostfritt är rostfritt.
fullt normalt att miele från 90-talet går idag, även fullt normalt att dagens miele går 2år och är för dyra att reparera
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fullt normalt att miele från 90-talet går idag, även fullt normalt att dagens miele går 2år och är för dyra att reparera
Precis, reservdelspriserna är så höga att man försöker framstå som bättre att köpa en ny maskin - men det är där min lilla undersökning om felorsaken kommer in. ÄR det då ett konstruktionsfel - ger det möjligheter. Nu är det inte hela familjen som gillar de här övningarna. Min hustru gillar ex vis inte att ha diskmaskinen liggande på köksbordet några veckor :( - och straffet blir att det bli jag som får handdiska under tiden - men det får man ta.
 
  • Haha
AAT och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nja, ifall inte larmet hade kommit hade de antagligen spelat innebandy på stationen med full lön så det som kostar är väl bränsle/slitage på fordon och släckningsmateriel.
Vill du vara ironisk eller är du bara töntig?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
C Crippman skrev:
Vill du vara ironisk eller är du bara töntig?
haha, slappna av lite, hur lättkränkt får man vara?
Jag menade inte att förolämpa en massa brandmän, däremot anspelade jag väl lite på en bild som ofta framförs ifall du ser filmer/tv där de ska beskriva en brandkårsutryckning. Då visas ofta brandmännen idrotta (t.ex. innebandy) när larmet går.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Har för mig att de flesta fabrikat låter tillverka sina maskiner i någon fabrik i Turkiet så det kvittar vilket fabrikat man köper så kvaliteen numera är dålig.
 
  • Gilla
molntjanst och 1 till
  • Laddar…
P Pia1 skrev:
Ledsamt!
vad har du valt istället YngveS?
Det har av olika skäl blivit lite blandat. Diskmaskin och tvättmaskin från Bosch, induktionshäll från Ikea och kyl/frys från Husqvarna. Nöjd med samtliga dessa köp.

Jag är dels missnöjd med Mieles kvalitet eftersom samtliga deras produkter ofta gick sönder, t.ex. deras inbyggda kaffemaskin gick sönder helt efter 5 år och skulle inte löna sig att reparera enligt Miele. Den kostade över 20000. Maskinen behövde nämnligen byggas om helt då de haft så så stora problem med den konstruktion jag hade och reservdelar till min modell fanns inte, så de rekommenderade skrotning. På liknande sätt med deras induktionshäll där den ena plattan efter den andra gav upp och gav dyra reparationer. Det visade sig sen att plattorna jag hade var behäftade med konstruktionsfel och man satte dit nya modeller, allt på min bekostnad.
Miele är i mina ögon ett skojarföretag som lever på att de en gång i tiden gjorde produkter med överdrivet bra kvalitet, nu är det tvärtom. Men höga priser på produkterna och servicen har de kvar...
 
  • Gilla
Boggi och 3 till
  • Laddar…
Efter att Elgiganten lurade mig på en garantireparation så har jag aldrig och kommer aldrig att handla något av det skojarföretaget. Det har jag inte gjort på nära 20 år nu.
 
  • Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Y YngveS skrev:
Det har av olika skäl blivit lite blandat. Diskmaskin och tvättmaskin från Bosch, induktionshäll från Ikea och kyl/frys från Husqvarna. Nöjd med samtliga dessa köp.

Jag är dels missnöjd med Mieles kvalitet eftersom samtliga deras produkter ofta gick sönder, t.ex. deras inbyggda kaffemaskin gick sönder helt efter 5 år och skulle inte löna sig att reparera enligt Miele. Den kostade över 20000. Maskinen behövde nämnligen byggas om helt då de haft så så stora problem med den konstruktion jag hade och reservdelar till min modell fanns inte, så de rekommenderade skrotning. På liknande sätt med deras induktionshäll där den ena plattan efter den andra gav upp och gav dyra reparationer. Det visade sig sen att plattorna jag hade var behäftade med konstruktionsfel och man satte dit nya modeller, allt på min bekostnad.
Miele är i mina ögon ett skojarföretag som lever på att de en gång i tiden gjorde produkter med överdrivet bra kvalitet, nu är det tvärtom. Men höga priser på produkterna och servicen har de kvar...
Tack för tipsen YngveS ! Detta är dyra läropengar och det känns som bedrägeri, att maskinen inte håller för normalt bruk, i litet hushåll mer än i 3 månader.. och att tillverkaren inte vill ta ansvar för sin produkt.
 
MultiMan
H hhallen skrev:
Sånt här blir alltid anekdotiskt. Man hör bara från dem som - oftast av en ren slump - råkar ut för att något pajar just när garantin gått ut. Man hör aldrig om de prylar som pajar under garantitiden och ersätts på garantin. Man hör heller aldrig om de prylar som håller under lååång tid efter garantitiden (för de flesta produkter den stora majoriteten). Så tagga ner lite och acceptera att shit happens. Det finns förstås enstaka fall då en produkt verkligen är bristfälligt konstruerad eller byggs med undermåliga komponenter, och sådant ska naturligtvis uppmärksammas och åtgärdas så snart som möjligt.

Att lämna en recension baserad på ett sånt här undantagsfall är inte särskilt meningsfullt. Det hade varit bättre om TS i stället hade börjat med lite research för att få reda på om detta var vanligt förekommande med hans tvättmaskinsmodell. Om detta hade visat sig vara fallet, kan man börja röra upp himmel och jord.
Jag har skrivit ett antal inlägg (bl a här) om min upplevelse av BSH Service då en Siemens tvättmaskin från EG (med 5 års garanti) gick sönder efter 3,5 år och när ersättningsmaskinen också fallerade efter drygt 1 år ungefär. Alltså skrivs det om både bra och dåliga upplevelser av garantireparationer, tvärtemot vad du påstår.

Jag har även skrivit om att min första Siemens höll i 19 år, med 2 motorkolsbyten under tiden. Fortfarande glappfri i alla lager, alla slangar hela och originalrem när den kastades pga troligen trasigt programverk (gammalt mekaniskt).

Andra ersättningsmaskinen jag fick, några månader efter den ursprungliga 5-åriga garantin gick ut, är riktigt bra och en dröm att använda. BSH ansåg att det var deras fel, så jag slapp kostnader helt, men betedde mig å andra sidan väldigt propert genom hela affären och var varken otrevlig eller ringde varje dag, trots visst dröjsmål från deras sida.
 
  • Gilla
AAT och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Som jag fattat det så var Miele bra kvalitet för 'länge sedan', men nu för tiden så har de gjort som alla andra och sparat pengar på tillverkningen genom att sänka kvaliteten. Men ryktet om deras bra kvalitet lever av någon anledning kvar och det utnyttjar de genom att ta ett högre pris.
Och av någon anledning tror folk att dyrt är kvalitet utan bedövning.
Kommer ihåg när Levis jeans kom på marknaden. Det var ett billigt märke då här i landet. Men sedan höjde man priserna till idiotnivå och alla skulle ha dom.
 
  • Gilla
AAT och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Säkert att du inte pillat på den för att spara kilowatt-timmar? Typ monterat timer eller annan tidsstyrning?
Hemmapulare med timpris brukar mixtra med el-maskiner och då är det självförvållat.

Har själv Siemens i hela köket sedan 25 år och funkar prickfritt. Tvättmaskin vet jag inte men där ska du köra Bosch.

ALLTSÅ:
kök=Siemens
Tvätt=Bosch

Sen är det jäkla dåligt med Elgigantens Diktaturfasoner. Skriv ett Mail till högste chef på Elgiganten och skriv att du ämnar kontakta Siemens Sverige och även Siemens Tyskland.
Förr var det AEG och Siemens som gjorde maskineriet till i princip alla märken. Åtminstone till dom europeiska.
 
C Ceci skrev:
Fast det är ett fake påstående. De hade tidigare en funktion som skulle rädda batteriet, folk gillade inte funktionen så den försvann snabbt, det är allt. De håller i över 5 år utan problem. Innan jag började med iPhone skaffade jag nya telefonen varannat år när abonnemangstiden gick ut och man kunde få en ny telefon. iPhone håller så länge att jag slutat använda den typen av abonnemang som är kopplade till mobilen. Hade en i över 5 år innan sonen fick ärva den och han hade den i ett par år till.
Jag kör Samsung. Den håller betydligt längre än Ifånen. Dessutom håller den att tappa. Ifånen spricker glaset på bara du tänker tanken att tappa den. Fast å andra sidan ska man ju inte tappa den. Då är man tappad...troligen bakom en vagn.
 
MultiMan
@Guzzen1 Ett tips i all vänlighet. Din trovärdighet att bedöma Samsung kontra iPhone blir körd i botten när du tramsar med att kalla Apples telefoner för ifån. Likadant med personer som kallar Telia för Felia, eller PostNord för Postmord osv. Inga personers omdöme man litar på, helt enkelt.

Inte använt en iPhone sedan 5s, ej heller Samsung på mycket länge, så jag har inga hästar i racet.
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Siemens eller Bosch är kända som bra produkter men som de flesta andra märkena så har man tillverkning i flera länder, så viktigt är att man för dessa två ser till att man får Tysk tillverkade maskiner.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.