A
Har ett riktigt gammalt badrum i bostadsrätten. Styrelsen hade en preliminärplan på stambyte (därav nytt badrum) inom 2år. Nu har dessa planer skjutits fram 5-7år (!). Detta är precis på gränsen för vad jag kommer ha kvar lägenheten är tanken, så känns onödigt att renovera totalt.

Jag försöker hitta budget alternativ till något man kan lägga över kakelplattorna på bilden. Hittade dessa efter lite sökningar :
https://www.clasohlson.com/se/p/40-6097

Självhäftande vinylplattor? Är det något att ha? Spontant blev jag livrädd för ev fukt som skapas av att man går ur badkaret. Har dock hittat en återförsäljare i England som säljer liknande men tjockare och dem hävdar att så länge pölarna inte ligger för länge, samt plattorna är nära varandra, så är det lugnt?

Jag har förstått att eget (helt) vinylgolv kan va tungt och krångligt att skära till runt toa och handfat. Låter det stendött eller finns andra alternativ som inte kostar skjortan?
 
  • Ett badrum med toalett, kakel, radiator, toalettpapper och golvmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självhäftande vinylplattor låter rätt B. Men ett helt tätt golov ovanpå din klinkers är inte så bra, du får dubbla tätskikt och fukt som hamnar mellan kommer inte ut. Men OM du skall lägga in ett vinylgolv, så skall du inte skära det runt toan, montera bort toan och annat ev. löst från golvet, och skär bara ut för rören som kommer upp genom golvet.
 
A annaww skrev:
Har ett riktigt gammalt badrum i bostadsrätten. Styrelsen hade en preliminärplan på stambyte (därav nytt badrum) inom 2år. Nu har dessa planer skjutits fram 5-7år (!). Detta är precis på gränsen för vad jag kommer ha kvar lägenheten är tanken, så känns onödigt att renovera totalt.

Jag försöker hitta budget alternativ till något man kan lägga över kakelplattorna på bilden. Hittade dessa efter lite sökningar :
[länk]

Självhäftande vinylplattor? Är det något att ha? Spontant blev jag livrädd för ev fukt som skapas av att man går ur badkaret. Har dock hittat en återförsäljare i England som säljer liknande men tjockare och dem hävdar att så länge pölarna inte ligger för länge, samt plattorna är nära varandra, så är det lugnt?

Jag har förstått att eget (helt) vinylgolv kan va tungt och krångligt att skära till runt toa och handfat. Låter det stendött eller finns andra alternativ som inte kostar skjortan?
Tanken om vinyl känns inget vidare...

Om du vill boosta inför försäljing skulle en kakel-på-kakel- lösning kunna funka. Men då är det ju både golv, vägg och inredning som gäller för att få "nykänslan" och då är det kanske ingen budgetlösning längre...
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Låt det vara.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Det där med kakel på kakel är iofs, en framkomlig väg. Gör man det själv (inte svårt), så kan det nog hålla sig inom ungefär samma budget som lösa plastplattor. Och blir betydligt snyggare. Att sätta klinkers på det där golvet gör man även som nybörjare på en kväll, och foga dagen efter. Men man måste som sagt montera bort toa stolen, även det är enkelt.
 
A annaww skrev:
Självhäftande vinylplattor? Är det något att ha? Spontant blev jag livrädd för ev fukt som skapas av att man går ur badkaret. Har dock hittat en återförsäljare i England som säljer liknande men tjockare och dem hävdar att så länge pölarna inte ligger för länge, samt plattorna är nära varandra, så är det lugnt?
Har du varit i England? Jag skulle inte ta råd om hur man bygger våtrum från en engelsman.... :D
 
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som golvet skulle kunna behöva en rejäl rengöring och kanske en förbättring av fogarna. Börja med det och se hur det ser ut efteråt. Om inte annat lär väl vinylen fastna bättre om underlaget är helt rätt. (Min personliga åsikt är dock att klinkergolvet, även om gammalt, är klart bättre än vinylplattor.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har du varit i England? Jag skulle inte ta råd om hur man bygger våtrum från en engelsman.... :D
En släkting pratade lite allmänt med en engelsk byggare om hur vi bygger badrum i Sverige.

"Va! helt tätt golv, det går väl inte, var skall då vattnet ta vägen om det blir stopp i golvbrunnen".
 
  • Haha
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
A
Tack för alla svar! Att montera av toan låter livsfarligt (även fast ni inte påstår det). Har alltid en enorm dos otur när jag håller på med fix hemma.

Jag kör på en rejäl rengöring av golvet och köpt fogpennor och förhoppningsvis blir det ett ok resultat.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.