Det kan ha stått en säng eller något i hörnet som stoppar luftombyte. Jag tippar på dålig isolering i väggen/taket plus dålig ventilation. Skulle ta bort fönsterfoder invändigt och undersöka hur ytterväggen är uppbyggd inkl isolering och kolla noga på vinden om det är kallvind ovanför?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan ha stått en säng eller något i hörnet som stoppar luftombyte. Jag tippar på dålig isolering i väggen/taket plus dålig ventilation. Skulle ta bort fönsterfoder invändigt och undersöka hur ytterväggen är uppbyggd inkl isolering och kolla noga på vinden om det är kallvind ovanför?
Som det ser ut på bilden så är det snarare en sängvätare som vill hålla det hemligt som haft det där rummet
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MultiMan
Väggen ser ju lövtunn ut, så håller med andra om dålig isolering och kondensering pga kalla väggar på insidan, i kombination med dålig ventilation.

Ser ju ut att vara vara direktverkande el, så man kanske inte har haft råd att värma huset ordentligt.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Det enda jag kan komma på är om nån har haft ett öppet vattenkylningssystem i flera år. Men antalet extrema entusiaster som byggde det när det var populärt lär vara väldigt lätträknade.

Enkelt sett så fungerar det som en dusch i mindre format som man blåser luft genom för ökad avdunstning och därmed avkylning.
Nackdelen med denna teknik är att det är underhållskrävande, högljutt och ger mycket fukt i luften.
 
  • Gilla
Drmek
  • Laddar…
Jag gissar att vi har att göra med en tonåring som snarare aldrig vädrat, spelat mycket dator och har haft det allmänt snuskigt i sitt rum.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns ju överklockade speldatorer med vattenkylning. Om den läcker lite... (Men borde man inte märka att man behöver fylla på ofta? Har själv ingen erfarenhet av vattenkylda datorer.)
Har haft vattenkylning med silikonslangar, det dunstar litegrann genom slangarna men det är minimalt. Hade definitivt blivit orolig om jag var tvungen att fylla på oftare än en gång per kvartal
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tunna väggar med dålig isolering tillsammans med dålig ventilation.
Vi hade det när vårt hus var en dåligt byggt sommarstuga. Det blir kondens på väggarna och även lite mögel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag vet ett fall där det var lyhört mot grannen. I ett försök att motverka detta placerades en madrass stående klämd mellan väggen och sänggaveln. Det resulterade i en stor mögelfläck på väggen.

Datorer skapar inte kondens. Sedan är ju frågan hur någon kan komma med ett så orimligt påstående som att fönstret stått öppet och ventilationen varit dålig. Förklaringen är orimlig.
 
Tog bort en garderob som stod i ett ytterhörn, bakom längst ner på väggen var det mögel.
Öppnade väggen för att se om det var invändigt, men där var det hur fint som helst, möglet var bara på tapeten.
Anledningen: Väggen är för tunn, garderoben har skärmat av rummets värme, fukt som kommer in bakom kondenseras på den kalla väggen.
Jag testade för att kolla. Vid minus 10 grader ute, var det +7 bakom garderoben vid 22+ mitt i rummet.
Dålig, nästa obefintlig ventilation hjälpte oxå till.
 
jo, jo... Dator som värmekälla till vägg, väggar och dåligt isolerade hus.

Det du visar med bilden är max 2 m2 av ett hus. Eller i vart fall kanske en inbyggnad av typ veranda, för att få ett extrarum.
Sämre isolerad än den sämsta friggebod.
Väggar lövtunna och ett fönster som är "tjockare" än väggen.

Finns det ö h t isolering och fuktspjäll i väggen.

Hur ser resten av huset ut.

Är detta en typ arbetarbarack? Med flera boenden?
Ställer frågan då synliga väggen är mycket tunn.

Ställ nu på mäklaren med frågor!
Uppvärmning av något sådant boende blir inte billigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.