Hej!
Jag funderar över detta med att använda eko-läge på disk- och tvättmaskin.
I går kväll/natt diskade jag på eko-läge och tvättade en tvätt på 40°. Tvätten skulle ta fyra timmar.
I morse kollade jag min elförbrukning på Greenly. Den var 59 kwh för senaste dygnet mot det vanliga 29 kwh.
Är det verkligen lönsamt med eko-tvättens fyra timmar mot en "vanlig" som tar en timme?
Anki
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Min erfarenhet (mätt med shelly) är att de drar nästan lika mycket el, men eventuellt mindre vatten(inte mätt)?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Min erfarenhet (mätt med shelly) är att de drar nästan lika mycket el, men eventuellt mindre vatten(inte mätt)?
Tack! Misstänkte att det var så. Vatten behöver jag personligen inte spara på, en person och en hund i hushållet, men elen....
 
BirgitS
Normalt står det i maskinernas bruksanvisning vad den totala elförbrukningen är för de olika programmen. Oftast så använder nog Ekoprogrammen mindre el också eftersom de inte behöver värma vattnet till lika hög temperatur.
 
  • Gilla
Ankikatt och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av ekoprogram gällande diskmaskiner är att det faktiskt inte blir rent. Tvättmaskin vet jag inte, jag tvättar på udda tider för att hålla ner kostnaden istället.
 
  • Gilla
Ankikatt
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt står det i maskinernas bruksanvisning vad den totala elförbrukningen är för de olika programmen. Oftast så använder nog Ekoprogrammen mindre el också eftersom de inte behöver värma vattnet till lika hög temperatur.
Fast ett tvättprogram på 40 respektive 60 grader vill jag nog ändå ska vara just 40 eller 60 grader, även med eko-program.
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K kniv skrev:
Fast ett tvättprogram på 40 respektive 60 grader vill jag nog ändå ska vara just 40 eller 60 grader, även med eko-program.
Det jag skrev är väl mest aktuellt för diskmaskiner (tråden gäller ju båda). Men jag har för mig att om man väljer vittvätt eko så blir det 60 grader i stället för 90 grader i vår tvättmaskin, men extra lång tid så det ska bli rent ändå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag skrev är väl mest aktuellt för diskmaskiner (tråden gäller ju båda). Men jag har för mig att om man väljer vittvätt eko så blir det 60 grader i stället för 90 grader i vår tvättmaskin, men extra lång tid så det ska bli rent ändå.
Min maskin tvättar i 60° om jag väljer det, även om det är eko-tvätten.
 
BirgitS
A Ankikatt skrev:
Min maskin tvättar i 60° om jag väljer det, även om det är eko-tvätten.
Står det något om elförbrukningen i bruksanvisningen?
 
Är det inte så att EKO när det gäller tvätt-/diskmaskiner handlar om att det ska förbrukas så lite vatten som möjligt? I många länder är just vatten en bristvara så där är behovet av vattensparande större än elsparande. Sverige är väl snarare ett undantag när det gäller tillgång till dricksvatten.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Är det inte så att EKO när det gäller tvätt-/diskmaskiner handlar om att det ska förbrukas så lite vatten som möjligt? I många länder är just vatten en bristvara så där är behovet av vattensparande större än elsparande. Sverige är väl snarare ett undantag när det gäller tillgång till dricksvatten.
Elpriserna har sen länge varit betydligt högre i södra europa i förhållande till vanliga inkomster, de minimerade ju användningen av glödlampor för energisnålare lysrör några årtionden innan svenskar gjorde det.

Så är står det i bruksanvisningen för min tvättmaskin, 7 kg tvätt.
Bomull 60 grader 1,25 kWh, 70 l vatten
Eko bomull 60 gr. 1,02 kWh, 53 l
Bomull 40 gr. 0,78 kWh, 70 l
Syntet 40 gr. 0,47 kWh, 50 l

Tillägg: Syntet lär väl gälla halv vikt tvätt.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Elpriserna har sen länge varit betydligt högre i södra europa i förhållande till vanliga inkomster, de minimerade ju användningen av glödlampor för energisnålare lysrör några årtionden innan svenskar gjorde det.

Så är står det i bruksanvisningen för min tvättmaskin, 7 kg tvätt.
Bomull 60 grader 1,25 kWh, 70 l vatten
Eko bomull 60 gr. 1,02 kWh, 53 l
Bomull 40 gr. 0,78 kWh, 70 l
Syntet 40 gr. 0,47 kWh, 50 l
Jag ska kolla upp om det står sådana fakta i min bruksanvisning.
 
Det där med eko läge köper jag inte riktigt. Särskilt inte om de ska snåla ännu mer på vattnet. Blir dålig lukt o tvättmedelsrester kvar på kläderna.

Vi kör ca 10maskiner per månad. Dvs ca 10-15kwh. Tvätten för oss (3pers) står för ca 1% av elförbrukningen och vi kör oftast på helgen när elpriset är billigt. Så i kronor så blir det typ 0.3% av elräkningen. Helgens tvättar kostade ca 70öre styck. Vad hade jag kunnat spara med ekoprogram? kanske 20öre per tvätt vilket blir 2kr per månad.
 
  • Gilla
Ankikatt och 2 till
  • Laddar…
Det är inte endast tvättmaskinen som har förbrukat 59-29=30 kWh, det är helt orimligt.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
K
Om din tvättmaskin dragit 7,5kW så hade säkringarna utlöst. Den förbrukningen har nog inte med tvätten att göra. En kall natt där någon el-patron stöttat?
Eko-programmen generellt, är mest för att tillverkaren skall kunna få en bra energiklassning.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.