38 291 läst · 107 svar
38k läst
107 svar
Brandkåren, Elgiganten, Siemens tvättmaskin
Sånt här blir alltid anekdotiskt. Man hör bara från dem som - oftast av en ren slump - råkar ut för att något pajar just när garantin gått ut. Man hör aldrig om de prylar som pajar under garantitiden och ersätts på garantin. Man hör heller aldrig om de prylar som håller under lååång tid efter garantitiden (för de flesta produkter den stora majoriteten). Så tagga ner lite och acceptera att shit happens. Det finns förstås enstaka fall då en produkt verkligen är bristfälligt konstruerad eller byggs med undermåliga komponenter, och sådant ska naturligtvis uppmärksammas och åtgärdas så snart som möjligt.G gurra-g skrev:Det här är intressant.
Jag köpte ny spis, diskmaskin och tvättmaskin - alla av märket Bosch, och med 5 års garanti.
Nu, ganska exakt 5 och ett halvt år senare, har spisens övervärme börjat bli ojämn, och både tvättmaskinen och diskmaskinen börjar få felkoder, trots vad jag själv ändå vill kalla hyfsat noggrann och regelbunden rensning av filter och slangar.
Kan de verkligen designa så att produkterna håller så exakt över garantitiden, eller är det slumpen?
Har personligen alltid haft lite svårt att tro på alltför mycket slump samtidigt, men skulle inte heller kategorisera mig som foliehatt… men om nån skulle påstå att produkterna programmerats för att paja efter en viss tid, skulle jag ju inte kunna avfärda det helt…(!)
Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade självförstörningen, som på TS maskin.
Blir ju i alla fall inte Bosch heller, nästa gång… men vad ska det bli då, är ju frågan…
Att lämna en recension baserad på ett sånt här undantagsfall är inte särskilt meningsfullt. Det hade varit bättre om TS i stället hade börjat med lite research för att få reda på om detta var vanligt förekommande med hans tvättmaskinsmodell. Om detta hade visat sig vara fallet, då kan man börja röra upp himmel och jord.
Hur skulle TS kunna ta reda på om det är vanligt förekommande fel på modellen om ingen skriver en recension och berättar att deras maskin höll på att bränna ner huset?H hhallen skrev:Att lämna en recension baserad på ett sånt här undantagsfall är inte särskilt meningsfullt. Det hade varit bättre om TS i stället hade börjat med lite research för att få reda på om detta var vanligt förekommande med hans tvättmaskinsmodell. Om detta hade visat sig vara fallet, då kan man börja röra upp himmel och jord.
Man kan ju alltid börja med Google. Om det är frekventa problem med en produkt som det säljs tusentals av, kan man lugnt vänta sig att hitta massor av information som inte är kundrecensioner.C cpalm skrev:
Ah, OK, du menar att det är okej att skriva om det på andra sätt, men inte som en kundrecension på säljarens hemsida?H hhallen skrev:
Själv tycker jag det är en usel tanke att förvänta sig att en enskild kundrecension på säljarens hemsida skall ge någon sorts samlad objektiv bild genom att väga in andras erfarenheter man googlat fram. Kunden skriver ju i egenskap av kund och inte någon sorts amatörkonsumentjournalist. Själva poängen med en kundrecension är väl att var och en i första hand skriver om sina egna åsikter och erfarenheter och sedan får man som spekulant själv skapa sig den samlade bilden genom att läsa de individuella recensionerna? Lättare sagt än gjort, det håller jag förvisso med om.
Hm, det låter ungefär som MP .O OTGI skrev:
Jag läser här många tips om Miele - och det har varit bra maskiner. Min Mile tvättmaskin har passerat 30-årsstrecket och går fortfarande som spjutet. Men det som har varit med Miele - är inte nödvändigtvis vad som är idag - ja, utom prislappen förståss. Idag synes också Miele ha inrättat sig i 10-årsklubben - eller möjligen i 15-års. När mina diskmaskiner har havererat - har jag plockat sönder dom för att klarlägga grundorsaken. Då har jag ofta noterat konstruktionsfel eller undermåliga "produktionsprocesser" - och då är det helt andra ansvarstider som gäller. Det har alltså inte varit slumpmässiga tillverkningsfel - DÄR är bara ansvarstiden ett år eller två. Jag gillar Miele, men ha inte för höga förväntningar - och glöm inte att ta med magneten till affären för att kolla att rostfritt är rostfritt.
Man kan ju skriva på trustpilot avdelning Elgiganten:D debbo skrev:
https://se.trustpilot.com/review/www.elgiganten.se
Fan vad olämplig kommentar. Det är inte många städer i Sverige som har bemannade stationer, många har jour på sina "vanliga" jobb och rycker ut när larmet går oavsett om de befinner sig i bekväm situation eller ej.L lbgu skrev:
Jag är övertygad över att du hade önskat att "de spelade innebandy på stationen" om ditt hus började brinna, händer mycket på några få minuter från att branden utvecklar sig och dessa minuter är viktiga för att räddningstjänsten ska hinna i tid.
Fan va olämplig kommentar. Börja skriva att hans hus ska ta eld, bara för att han påpekar att heltidsbrandmän ibland spelar innebandy på arbetstid för att hålla sig i trim.R Russell skrev:Fan vad olämplig kommentar. Det är inte många städer i Sverige som har bemannade stationer, många har jour på sina "vanliga" jobb och rycker ut när larmet går oavsett om de befinner sig i bekväm situation eller ej.
Jag är övertygad över att du hade önskat att "de spelade innebandy på stationen" om ditt hus började brinna, händer mycket på några få minuter från att branden utvecklar sig och dessa minuter är viktiga för att räddningstjänsten ska hinna i tid.
Har också haft ett flertal Miele och är tvärtemot dej helnöjd. Dammsugaren som nu får tjäna som bildammsugare är 30+ Kyl ca 15 år . Tvätt o torktumlare var 11 år när vi flyttade från den bostaden.Y YngveS skrev:
Ja, t.ex kontakta en skadereglerare på sitt försäkringsbolag. Dom har ganska bra översikt över olika märkes skadefrekvens.C cpalm skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Fast jag är lite nyfiken om TS har undersökt maskinen? Kan man konstatera vad som brunnit? Det kanske inte måste bero på maskinen i sig? En dålig elinkoppling kan ju på tid och längd även den sätta eld på en maskin.
G gurra-g skrev:Det här är intressant.
Jag köpte ny spis, diskmaskin och tvättmaskin - alla av märket Bosch, och med 5 års garanti.
Nu, ganska exakt 5 och ett halvt år senare, har spisens övervärme börjat bli ojämn, och både tvättmaskinen och diskmaskinen börjar få felkoder, trots vad jag själv ändå vill kalla hyfsat noggrann och regelbunden rensning av filter och slangar.
Kan de verkligen designa så att produkterna håller så exakt över garantitiden, eller är det slumpen?
Har personligen alltid haft lite svårt att tro på alltför mycket slump samtidigt, men skulle inte heller kategorisera mig som foliehatt… men om nån skulle påstå att produkterna programmerats för att paja efter en viss tid, skulle jag ju inte kunna avfärda det helt…(!)
Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade självförstörningen, som på TS maskin.
Blir ju i alla fall inte Bosch heller, nästa gång… men vad ska det bli då, är ju frågan…
Tidigare skrevs det mycket om "programmerad död" vad gällde laserskrivare. Det fanns t.o.m programvara framtagen man kunde använda för att "återuppliva" skrivare. Jag återupplivade själv en laserskrivare som dött.
Skulle inte förvåna mig särdeles om det vore så att man timerkontrollerar elektronikpryttlar och hushållsmaksiner.
i en ideal värld kanskeH hhallen skrev:Sånt här blir alltid anekdotiskt. Man hör bara från dem som - oftast av en ren slump - råkar ut för att något pajar just när garantin gått ut. Man hör aldrig om de prylar som pajar under garantitiden och ersätts på garantin. Man hör heller aldrig om de prylar som håller under lååång tid efter garantitiden (för de flesta produkter den stora majoriteten). Så tagga ner lite och acceptera att shit happens. Det finns förstås enstaka fall då en produkt verkligen är bristfälligt konstruerad eller byggs med undermåliga komponenter, och sådant ska naturligtvis uppmärksammas och åtgärdas så snart som möjligt.
Att lämna en recension baserad på ett sånt här undantagsfall är inte särskilt meningsfullt. Det hade varit bättre om TS i stället hade börjat med lite research för att få reda på om detta var vanligt förekommande med hans tvättmaskinsmodell. Om detta hade visat sig vara fallet, då kan man börja röra upp himmel och jord.
Ts maskin var den sista i livet och fabriken har bytt modell 3 ggr sedan den blev tillverkad.
Detta är rent slit och släng samhälle,finns inga incitament att en vara skall hålla längre än garantin.