Hej!

Har ett gammalt torp vi nu håller på att fixa iordning för att kunna bo där. Har problem med fuktig grund. Huset renoverades på 80-talet och vi antar att golven sviktade för under hela huset är golvbjälkarna "upppallrade" med lekasten på ca 8 ställen. Vi ska nu sätta in en sorbtionsavfuktare men pga av lekastenen får vi svårt att plasta in grunden. Är det då någon ide att sätta in avfuktare???

//Jens
 
Du säger att det blir svårt att plasta in pga. lekastenen, inte pga att det är svårt att komma in/röra sig under grunden? Att det blir lite klippa i plasten och lägga delar här och delar där spelar inte så stor roll, om man ser till att överlappa plasten ett antal dm eller så gott det går. OM det går att lägga in plast så tycker nog jag att du skall försöka med det. Om du sätter in avfuktare kom ihåg att täta ev. ventilationshål, se också till att leda bort all vatten som kommer ner från taket i stuprännorna.
 
Hej Jo det är svårt att komma åt under grunden och vi vill helst inte bryta upp alla golv. Finns det någon som har erfarenhet av avfuktare i grund utan att plasta in?

//jens
 
Avfuktaren kommer att få jobba hårt ett par år - därefter torkar marken under huset långsamt. Det kommer aldrig att bli så tort som om du hade plastat, men alternativet är bättre än att inte sätta dit den alls.

Jag hade dock verkligen försökt att lägga plast där det är möjligt. Jag såg bara ordet "svårt" inte ordet "omöjligt" :)
 
Jag hakar på tråden eftersom jag har ungefär samma problem som "jenast".
Det är alltså en poäng med att installera en avfuktare trots att det är i princip omöjligt att plasta in marken?
Kryputrymmet i min grund rör sig om 20-30 cm uppskattningsvis, vilket gör det aningen krångligt...att plasta in alltså.
Vidare begriper jag inte riktigt hur jag skall lyckas fördela eventuella slangar i grunden eftersom det är så trångt, idéer?
 
Avfuktaren kommer att börja avfukta marken under huset, ett tämligen svårt jobb. Dock kommer luften i krypgrunden att få lägre fukthalt också. Du få alltså en lägre fukthalt i luften till en högre energikostnad - dock inte lika låg som om du hade plast.

Det är verkligen värt att lägga några svinjobbiga helger o kvällar på att plasta.
 
Vad kostar det om man köper hela jobbet?
 
Tack för svaren jag fått. Det blir en avfuktare till våren plasten får vi dock hoppa över då vi har "plintar" under huset samt att det är ca 20-40 cm i grunden.

Mvh Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.