A
Hej! Köpte ett par AirPods i andra hand (begagnade) på FB marketplace. Dem har garanti och försäkring som köptes på mediamarkt med utgångsdatum 2023-06-01.

Häromdagen gick ena AirPoden sönder, helt krossad (påkörd av en lift på jobbet). Jag kontaktade killen som sålde dem till mig för att snällt be honom överlåta inköpsförsäkringen i mitt namn. Av någon korkad och oförklarlig anledning vägrar han göra det. Han blockade mig tillslut…?

Jag fick iaf original-kvitto på hörlurarna med vid köp. Och även på apples sida så bekräftas ju att dem är ”originala”.
Undrar om Länsförsäkringar kommer ersätta något?
Så här skrev dem nu innan jag informerat dem att den privata tilläggsförsäkringen inte kommer att kunna överlåtas i mitt namn:

Hej!
Gällande trasiga AirPods så ber vi dig vända dig Media Markt, till din försäkring "Bärbart ljud" som du enl kvittot tecknat vid köpet.
Om de inte skulle hjälpa dig ber vi dig återkomma med deras skriftliga nekande.
Med vänlig hälsning
Skadeavdelningen
 
Var du beredd att betala för försäkringen, det belopp som förra ägaren betalade? Eller ville du bara få den överskriven till dig?
I det första fallet hade jag skrivit över.
I det andra fallet, hade jag inte gjort det..

Hur LF kommer reagera har jag dessvärre inga bra svar på.
Men eftersom du inte kan få ersättning från det första bolaget, borde du ju kunna få från LF om du har den försäkringen
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Var du beredd att betala för försäkringen, det belopp som förra ägaren betalade? Eller ville du bara få den överskriven till dig?
I det första fallet hade jag skrivit över.
I det andra fallet, hade jag inte gjort det..
Som säljare är det väl otroligt sniket. Säljer man en produkt som har en specifik försäkring kopplad till sig så skickar man givetvis med den. Sen är det ju bra att skriva i annonsen att försäkringen ingår då det kanske kan ge ett högre pris.
 
Davidbagare
Kan det inte vara så att MediaMarkts försäkringen är kopplad till produkten, och inte betalaren av premien?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt hur de där försäkringarna fungerar. Men jag undrar om säljaren (som kanskle inte heller har full koll), är rädd att någon kostnad skall hamna på honom. Typ att TS får en ny produkt, men han får stå för en självrisk. Även om det inte kan hända så kan säljaren kanske inte säkert veta.
 
Extraförsäkringar tecknas väl oftast på den som köper produkten. Vet inte ens om det går att flytta över på det viset.
 
A
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan det inte vara så att MediaMarkts försäkringen är kopplad till produkten, och inte betalaren av premien?
kontaktade företaget, försäkringen står i ett annat namn och han måste överlåta den till mig. Det gör han med ett enkelt telefonsamtal till dem. Vet inte varför han vägrar, rädd? Jag har sagt att jag kan stå för priset han fick betala när han tecknade försäkringen men han vägrar.
 
Davidbagare
Elpris_123 skrev:
kontaktade företaget, försäkringen står i ett annat namn och han måste överlåta den till mig. Det gör han med ett enkelt telefonsamtal till dem. Vet inte varför han vägrar, rädd? Jag har sagt att jag kan stå för priset han fick betala när han tecknade försäkringen men han vägrar.
Är det kanske så att det inte är hans namn förskringen står i då? Han kanske köpt dem av någon annan och inte sjölv i butiken..
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Är det kanske så att det inte är hans namn förskringen står i då? Han kanske köpt dem av någon annan och inte sjölv i butiken..
Tror också det, enda rimliga förklaringen till att han vägrar. Men jag tror snarare att den är stulen. Går det kanske att få namnet på den som står på försäkringen. Ifall de inte vill lämna ut det kan du ju säga säljarens namn och fråga om det är det namnet på försäkringen, det borde de åtminstone kunna svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.