Hej!

Hur gör ni för att få helt raka längsgående snitt för att kunna flytta en limfog och limma brädor eller stavar till en större skiva?

Två träytor möts, troligen ett golv eller bord, med synliga ådringar och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får rakast kanter i bordssågen (jämfört med rikthyvel och rubank), men ibland blir det små skillnader, och dessa ek-brädor jag jobbar med nu är för hård att pressa ihop...

Jag funderar på om jag på något sätt fästa dem på en distans och köra på ett fräs-bord så att fräsen tar på båda kanterna och jag får exakt frässtålets bredd mellan dem. Men det verkar onödigt komplicerat, hur gör ni?

Om ni använder bordssåg, vad har vi för modell? Min är lite hemmabyggd och allt kan röra sig liiite i sidled, jiggen och sågklingan... Nu undrar jag om ett annat/bättre sågbord (som fortfarande får plats i ett garage) är lösningen...
 
U
Cirkelsåg och skena
 
Rikthyvel. Får du inte tillräckligt raka kanter med den får du ratta på inställningarna. Är det väldigt korta bord på rikthyveln kan det dock va trixigt med långa arbetsstycken.
 
  • Gilla
Rimpen1 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Rikthyvel. Får du inte tillräckligt raka kanter med den får du ratta på inställningarna. Är det väldigt korta bord på rikthyveln kan det dock va trixigt med långa arbetsstycken.
Det var inte så långa arbetsstycken, men jag kanske har för dålig rikthyvel... (Hobbybruk, har den mest till att grov-köra ved när jag själv har torkat vitke.) Vad har du för sort? (Jag fick inte heller 90° vinkel, men det är ju bara för att hyveln är kass, det är ju typ dess ända jobb )
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Cirkelsåg och skena
Vad smart, den använder jag ju aldrig för snickeri. Ska prova den imorgon, spänna fast skenan ordentligt och se till att sågen är tight på skenan.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Det var inte så långa arbetsstycken, men jag kanske har för dålig rikthyvel... (Hobbybruk, har den mest till att grov-köra ved när jag själv har torkat vitke.) Vad har du för sort? (Jag fick inte heller 90° vinkel, men det är ju bara för att hyveln är kass, det är ju typ dess ända jobb )
Den viktiga frågan är kanske mer vad du har för hyvel?

Glipa i mitten mellan bitarna brukar betyda att borden lutar lite ifrån varandra, väldigt överdrivet så här ^ om man tittar från sidan. Alternativt att utmatningsbordet är för lågt/stålen för högt.

Jag har en Hammer a3-31 med spiralkutter men det hjälper ju inte dina bitar att bli raka.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Jag & min svåger limmade denna genom att såga så rakt vi kunde, sedan skruva ihop båda skivorna underifrån och slutligen såga båda skivorna samtidigt med en skena & sänksåg. Inte lätt med en klinga som är ca 3mm bred men det gick. Blev väldigt bra fog :ok:
 
  • Ett stort rektangulärt träbord liggandes på ett trägolv inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW LoweW skrev:
Inte lätt med en klinga som är ca 3mm bred men det gick. Blev väldigt bra fog :ok:
Med så smala stavar kanske kan bara kan pressa ihop dem även om det glipar lite? Men så tänkte jag också, fast med en fräs. De blir ju väldigt mycket jobb dock... Jag tänker att man har ett snickeri måste man ju ha ett bättre sätt. Fast då har man kanske bara har en bättre bordssåg.
 
LoweW
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Med så smala stavar kanske kan bara kan pressa ihop dem även om det glipar lite? Men så tänkte jag också, fast med en fräs. De blir ju väldigt mycket jobb dock... Jag tänker att man har ett snickeri måste man ju ha ett bättre sätt. Fast då har man kanske bara har en bättre bordssåg.
Vilka ungefärliga mått har dina ämnen?
 
  • Gilla
Johan?
  • Laddar…
De på bilden är ca 10 cm breda, 2,5 cm tjocka och 30 cm långa, men oftare är de lite längre, 60 cm kanske. Lite för långa att köra i släden på min lilla bordssåg, men även kortare bitar som får plats där blir inte perfekta.

Ibland har det varit stavar av ek, ca 2,5x2,5 cm.
 

Bästa svaret

LoweW
Isåfall hade jag nog byggt en "shooting board" men känner du inte att det är värt mödan kan du ju testa "Utsliten och utdömd"s metod.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Min mentor innom snickeri sa att om biten ligger kvar på förbordet på rikthyveln så blir det rakt på två tag.
Men då ska ju hyveln vara rätt justerad, börja där.

Protte
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Jag tänker att man har ett snickeri måste man ju ha ett bättre sätt.
Ja, man använder rikthyveln. Och sen planhyveln. Sen limmar man.

30-60cm ska kunna bli rakt på vilken rikthyvel som helst. Börja med att få rätt på den, alla andra metoder som diktuterats är alternativlösningar för de som inte har en rikthyvel.
 
  • Gilla
Tvålen och 2 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Isåfall hade jag nog byggt en "shooting board" men känner du inte att det är värt mödan kan du ju testa "Utsliten och utdömd"s metod.
Ska det göras shooting board för att rikthyvla rekommenderar jag en längsgående variant.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur han fått "jiggen" rak om han inte har en hyvel stående....

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.