AAT AAT skrev:
Inköpt 2019, död och begraven i januari 2023. Sköt säkringar. Vid uppstart sköts lucka ut med rökutveckling.
[bild]
Fortsatte du att använda maskinen då den sköt säkringar (Plural)?
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Säkert, tänkte bara att åtminstone för mig är de kända för sin driftsäkerhet och långa livstid.
Det är Siemens också dock.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Det brinner 50 tvättmaskiner om året och jag är ganska säker på att alla fabrikat är representerade.
På marginalen är det säkert så, men gissningsvis är vissa modellserier kraftigt överrepresenterade pga en konstruktionsmiss, någon undermålig komponent som använts i produktionen eller dylikt.
 
  • Gilla
Atlas61 och 3 till
  • Laddar…
AAT AAT skrev:
Elgiganten ville inte publicera min recension men kanske byggahusforumet är intresserade:

--
Våra medarbetare har läst din recension och värdesätter ditt bidrag även om det inte uppfyllde alla riktlinjer för vår webbplats. Tack för att du delade med dig, och vi hoppas kunna publicera ditt nästa bidrag!
Tack än en gång,
Elgiganten
--

Rubrik: Brandkåren hämtade den efter 3,5 år...
Recension Siemens iQ500 tvättmaskin WM14T49EDN
Inköpt 2019, död och begraven i januari 2023. Sköt säkringar. Vid uppstart sköts lucka ut med rökutveckling. Brandkåren kom och lyfte ut den med rökdykare. Var ju bra när den funkade men 3 års garanti var tydligen optimerat. Blir lite drygt 2000 kr om året i tvättmaskinskostnad... Plus räddningstjänstens kostnad... Naah, kanske inte en Siemens igen då....
[bild]
Typiskt otur.
Har många Siemens t.ex diskmaskin och mikro. Nu 16 år utan problem.
 
  • Gilla
AAT och 1 till
  • Laddar…
Det här är intressant.
Jag köpte ny spis, diskmaskin och tvättmaskin - alla av märket Bosch, och med 5 års garanti.
Nu, ganska exakt 5 och ett halvt år senare, har spisens övervärme börjat bli ojämn, och både tvättmaskinen och diskmaskinen börjar få felkoder, trots vad jag själv ändå vill kalla hyfsat noggrann och regelbunden rensning av filter och slangar.
Kan de verkligen designa så att produkterna håller så exakt över garantitiden, eller är det slumpen?
Har personligen alltid haft lite svårt att tro på alltför mycket slump samtidigt, men skulle inte heller kategorisera mig som foliehatt… men om nån skulle påstå att produkterna programmerats för att paja efter en viss tid, skulle jag ju inte kunna avfärda det helt…(!)
Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade självförstörningen, som på TS maskin.
Blir ju i alla fall inte Bosch heller, nästa gång… men vad ska det bli då, är ju frågan…
 
  • Gilla
GYogytorna1
  • Laddar…
AAT AAT skrev:
Ja man blir ju lite fundersam om Elgiganten inte släpper igenom dåliga recensioner. Då gav jag ändå inte sämsta betyg för den funkade bra när den gick...
Jag har lämnat två recensioner på kaffebryggare som jag bytt på garanti hos Elgiganten, med svaret tack men nej tack vi kan inte publicera recensionen. Recensionerna var väldigt sakliga.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
AAT AAT skrev:
Elgiganten ville inte publicera min recension men kanske byggahusforumet är intresserade:

--
Våra medarbetare har läst din recension och värdesätter ditt bidrag även om det inte uppfyllde alla riktlinjer för vår webbplats. Tack för att du delade med dig, och vi hoppas kunna publicera ditt nästa bidrag!
Tack än en gång,
Elgiganten
--

Rubrik: Brandkåren hämtade den efter 3,5 år...
Recension Siemens iQ500 tvättmaskin WM14T49EDN
Inköpt 2019, död och begraven i januari 2023. Sköt säkringar. Vid uppstart sköts lucka ut med rökutveckling. Brandkåren kom och lyfte ut den med rökdykare. Var ju bra när den funkade men 3 års garanti var tydligen optimerat. Blir lite drygt 2000 kr om året i tvättmaskinskostnad... Plus räddningstjänstens kostnad... Naah, kanske inte en Siemens igen då....
[bild]
Jag tycker det innehållsmässigt är en OK recension. Med en annan "ton" hade du nog fått den publicerad.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
G gurra-g skrev:
Det här är intressant.
Jag köpte ny spis, diskmaskin och tvättmaskin - alla av märket Bosch, och med 5 års garanti.
Nu, ganska exakt 5 och ett halvt år senare, har spisens övervärme börjat bli ojämn, och både tvättmaskinen och diskmaskinen börjar få felkoder, trots vad jag själv ändå vill kalla hyfsat noggrann och regelbunden rensning av filter och slangar.
Kan de verkligen designa så att produkterna håller så exakt över garantitiden, eller är det slumpen?
Har personligen alltid haft lite svårt att tro på alltför mycket slump samtidigt, men skulle inte heller kategorisera mig som foliehatt… men om nån skulle påstå att produkterna programmerats för att paja efter en viss tid, skulle jag ju inte kunna avfärda det helt…(!)
Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade självförstörningen, som på TS maskin.
Blir ju i alla fall inte Bosch heller, nästa gång… men vad ska det bli då, är ju frågan…

Numera är det tämligen enkelt att få maskiner att ge upp efter en bestämd tidsram.
Du kanske har läst om kritiken av Apple's Iphones ? Genom att orsaka "överström" så kan man få komponenter att ge upp tidigare. Även genom att underdimensionera och numera kan man programmera strömförbrukning så att en apparat drar mer ström och därmed slits komponenter som är kritiska för maskinen/prylens livslängd.

Finns en hel del att läsa om detta på nätet och även elektrionik forum som påvisar typen av fel i apparater som bevisar hur det är gjort från tillverkarna.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Ang siemens tvättmaskin, vi har just en IQ500 med samma modellnr som erat lik, den har lagats minst en gång om året i 4år. Den började också lukta bränt vid nått tillfälle förra året. Då byttes motor och drivrem.
Alla andra gånger så låter den som om man tvättar tegelsten vid centrifugering. Vi har precis lyckats få bosch/siemensreparatörerna att byta ut den då vi haft problem sedan år ett med maskinen.
Vi har dock 5års garanti på våran.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Har försökt skriva recension 2ggr hos Elgiganten, ingen kom upp på hemsidan!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Wizzen 23 och 3 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Gissar att tillverkaren inte kunde bry sig mindre. Jo, det finns säkert några inom den koncernen som är intresserade, men tveksamt att detta kommer fram till dem och de får okej att kolla på den. Jag kanske bara är cynisk...
S sve84 skrev:
Gissar att tillverkaren inte kunde bry sig mindre. Jo, det finns säkert några inom den koncernen som är intresserade, men tveksamt att detta kommer fram till dem och de får okej att kolla på den. Jag kanske bara är cynisk...
Nej det tror jag inte. Jag har varit i kontakt med den tillverkaren angående min värmepumps torktumlare från Siemens som höll mindre än ett år och de var totalt ointresserade.
Jag blev så förbannad till slut så att jag på allvar funderade på att åka dumpa torktumlaren utanför företagets kontor.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
Vi har en IQ500 men annat modellnr (var tvungen att dubbelkolla nu).
Den fyller strax 3 år, och har fungerat felfritt, faktiskt. Är till och med nöjd med den. Har aldrig varit varken nöjd eller missnöjd med en tvättmaskin förut, men denna funkar bra och är tyst. Har fem års garanti.
Hoppas den håller några år till..

Att maskiner börjar brinna händer ju. Undrar hur många olika bara av IQ500 man sålt säg sista 3 åren, i Sverige.
Men synd att de inte godkänner din recension. Den borde inte vara märkligare än någon annan som spyr ut sitt missnöje över någon produkt. Sådana finns ju faktiskt.
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Hade en fräsch tvättmaskin av märket Bosch Varioperfect 6. Allt funkade bra, men en dag pajjade huvud-styrkortet. Det gick inte ens att beställa nytt, trots att maskinen gick superbra i övrigt. Det blev att köpa en billig på blocket av samma modell istället. 1000kr, folk gör sig av med mycket fullt fungerande grejor….

Det som dock är bra med bosch(och jag antar siemens) är en extremt bra hantering av reservdelar. Billigt, tydligt och snabb leverans då man behövt något. Dock alltid tråkigt att ens behöva laga.

Hade en riktigt bra husqvarna mästertvätt en gång. Fick den för en halv ginflaska och avhämtning. Helt otroligt att en tvättmaskin kan fungera så länge, måste varit 20 år gammal. Men gjorde tyvärr av med den når vi bytte lägenhet och vitvaror ingick.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G gurra-g skrev:
Det här är intressant.
Jag köpte ny spis, diskmaskin och tvättmaskin - alla av märket Bosch, och med 5 års garanti.
Nu, ganska exakt 5 och ett halvt år senare, har spisens övervärme börjat bli ojämn, och både tvättmaskinen och diskmaskinen börjar få felkoder, trots vad jag själv ändå vill kalla hyfsat noggrann och regelbunden rensning av filter och slangar.
Kan de verkligen designa så att produkterna håller så exakt över garantitiden, eller är det slumpen?
Har personligen alltid haft lite svårt att tro på alltför mycket slump samtidigt, men skulle inte heller kategorisera mig som foliehatt… men om nån skulle påstå att produkterna programmerats för att paja efter en viss tid, skulle jag ju inte kunna avfärda det helt…(!)
Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade självförstörningen, som på TS maskin.
Blir ju i alla fall inte Bosch heller, nästa gång… men vad ska det bli då, är ju frågan…
Finns att läsa om detta fenomen. Finns även en dokumentär.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Det måste ha varit rejält med rök för att skicka in rökdykare, vi rökdyker endast om det är mycket rök och det tar tid att vädra ut..
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.