Ska byta ut fyra originalfönster/karmar i en kåk från -46 och sätta in helt nya fräscha. Kanske som att svära i kyrkan under den här tråden, men jag varken kan eller vill fixa till dem, de är rätt slitna. Hur som helst, vet någon om det brukar finnas ett intresse för sådana här gamla fönster och vad man i så fall kan tänkas få för dem?
 
Gamla fönster brukar kastas bort för några tior på blocket. Titta där så får du en uppskattning vad du kan ta.
Dock så kan man ha tur och hitta rätt köpare, som tvunget vill ha dina fönster. På det sättet har jag lyckats kränga både bil och vitvaror, genom att ha tålamod och vänta på rätt köpare.
 
Om du tycker att de är i så dåligt skick att de inte duger i ett hus lär du inte få särskilt mycket för dem ... ;-)
Om de är i bra skick så ska du behålla dem :)
 
Den som köper sådana fönster är förstås ute efter glaset och inte bågarna, men från -46 är det allra troligast valsat glas, och då är det väl framförallt växthusbyggare som vill ha dem. Men försök!
 
Hade ute en skänkesannons på blocket i ett par månader på mina 20 fönster/dörrar från -74. Det var helt kört. De slutade på tippen...
 
esox71 skrev:
Hade ute en skänkesannons på blocket i ett par månader på mina 20 fönster/dörrar från -74. Det var helt kört. De slutade på tippen...
Ja det kan jag förstå men grejor från -46 borde vara värda lite mer!
 
co skrev:
Ja det kan jag förstå men grejor från -46 borde vara värda lite mer!
Det kan inte jag förstå. Hade ju varit perfekt för ett växthusbygge.
 
Tack för inlägg. Nej, det är ju för visso inte några "speciella" fönster mer än att de representerar en viss tidsepok men allting var ju verkligen inte bättre förr ... Men det är bara att kolla på antikrundan, fula och konstiga saker är värda en massa pengar, så man vet ju aldrig ;-)
 
Fönster från 70-talet med planglas brukar vara osäljbara. Det byts väl så många av dem nu. Men med lite tur kan nån vilja ha valsat 40-talsglas, men även det är ju långt ifrån säkert.
 
Valsat 40-talsglas är jättefint. Mycket vackrare än floatglas. Har man ett hus från den tiden och behöver byta ut en ruta, och hittar sådant glas, så är man lycklig, Problemet är att många inte inser att dessa glas är vackra och inte heller gör sig möda att hitta begagnat glas om dom behöver sätta ny ruta. Sedan är det detta med priset. Om jag köper ett fönster med avsikt att bara ta ut glaset, så måste det vara billigt. Det är nämligen ett himla jobb med att ta ut och sedan rengöra glaset från kitt i färgrester. Folk kan också vilja köpa begagnade gamla fönster om fönstret är i bra skick, t.ex om man bygger ut och vill ha fönster av samma typ som man redan har. Men då gäller det att storleken är ungefär den samma och träet måste vara OK.

I ditt läge skulle jag annonsera ut dom billigt på Blocket, inte med tanke på att tjäna stora pengar på affären, men med tanke på att det kanske finns någon där ute som blir lycklig över att hitta denna slags fönster..............
 
Hmm det är mycket begrepp här nu: "valsat glas", "planglas", "floatglas". Kan någon vänlig själ reda ut begreppen kanske?
 
esox71 skrev:
Hmm det är mycket begrepp här nu: "valsat glas", "planglas", "floatglas". Kan någon vänlig själ reda ut begreppen kanske?
Här står bra beskrivning av olika typer av glas.

http://hem.passagen.se/kulturarv/fonster.html

Om du står inne o tittar ut och ser att det finns blåsor i glaset, så är det ett blåst glas.
Om det däremot är ojämnheter som liksom är randiga (du märker det om du tittar och vrider huvudet lite fram och tillbaka och landskapet utanför buktar) så är det ett valsat glas.
Om det inte syns några ojämnheter alls så är det med största sannolikhet floatglas.

PS anledningen till att många av oss föredrar dom gamla fönstrena är att det är vackert när landskapet utanför buktar sig och ser man huset utifrån så är det också en annan lyster än floatglaset. Floatglaset fungerar nästan som en spegel, vilket man kan se här:
http://www.olandskahus.se/kunskapsluckan/fonsterglas.htm
 
Håller med Sommartorparn som säkert redan framgått. Floatglas är livlöst och trist. Om man måste byta ut en ruta som har handblåst glas men bara inte har råd med eller får tag på munblåst glas, då är det ett otroligt mycket bättre alternativ att skaffa valsat än float. På ett gammalt fönster med säg fem av sex rutor i handblåst och så en float ser det bedrövligt ut.

Länkbilden från Sommartorparn är belysande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.