Hej hej!

En kort liten fråga. Hur hittar man lättast reglar i väggar? Väggen jag har är täckt med våtrumstapet så jag kan inte se något alls som kan ge mig en vink om var reglarna sitter. Någon som har ett bra knep?

Tacksam amatör!
 
Knacka med handen eller annat lämpligt föremål kan funka men är osäkert. Det finns också apparater som kan hitta reglar, tex på Claes Ohlsson. Funkar ibland men inte alltid.
 
En enkel regeldetektor funkar förvånansvärt bra. Den detekterar väl egentligen inte reglarna utan gipsskruvarna. Är det stålreglar blir det ännu lättare. Med lite övning hittar man reglarna i alla fall inom +/- 5mm.
 
Den regelsökare jag lånade (köpt på Clas Ohlson tror jag) detekterade själva regeln, lr kanterna på regeln... superenkelt, superbra  ;D

 
Min regelsökare är sådär 20 år gammal. De har tydligen utvecklats en del sedan dess.
 
Utgå från ett hörn och chansa på att de sitter med 60 cm cc.
 
ginnfilt skrev:
Utgå från ett hörn och chansa på att de sitter med 60 cm cc.
...och om de inte gör det? ::)
 
Då har man ett bonushål i väggen och vetskapen om att reglarna inte sitter med 60 cc och då kan man hälla upp en öl och fundera över varför det inte är så... :)
 
  • Gilla
  • Haha
kitchensalesman och 9 till
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Då har man ett bonushål i väggen och vetskapen om att reglarna inte sitter med 60 cc och då kan man hälla upp en öl och fundera över varför det inte är så... :)
Hahah klockrent svar! Alternativet är ju att man då testar från andra hörnet, för man kan ju aldrig vara riktigt säker vart dom började, och misslyckas man även då så är det ju egentligen en bonus; ytterligare ett hål och ytterligare en öl!
 
  • Gilla
Matte752
  • Laddar…
Fixat och klart! Tack för alla tips. Reglarna låg på 60cc och väggen var 240 bred så det var symmetsriskt och fint. Tyvärr blev det ju då ingen öl... ;)
 
Mikael_L
Jäkla otur...

Men du får väl prova en annan vägg då... ;D
 
Såg ett bra tips i gör det själv. En stark magnet! Dra den över vägen och där den "fastnar" finns det metall bakom. Stannar den var 20-30 cm så kan man nog vara rätt säker på att det är spik eller skuv i en regel
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Hej,

Snor denna tråd så slipper det dyka upp en ny.

I dagsläget sitter det tretex i 2rum som jag skall gipsa över, en vattenläcka gjorde så en del av taket i källare plockades ner och där ser man vad jag tror hur yttervägg iallafall är uppbyggd inåt. Timmer(stomme)-reglar(antar jag)-isolering-träpanel-masonit(tretex i 2 rum).

Så min fråga är, hur hittar man reglar innanför träpanelen? Kan regelsökaren urskilja detta? I och med att jag har träpanel bakom tretex skivorna måste gipsen sitta i reglarna? eller räcker träpanel gott och väl?

Mvh
 
E
Testa skruva dig fram. Börja 60 eller 45 cm från ett hörn och skruva en längre skruv. Skruva från höger till vänster med 2cm mellanrum så träffar du något förr eller senare. Hittat du något så kan det vara reglat på 45, 60 eller 100 cm. Hugger det överallt är det förmodligen plankvägg.
 
J Joxan skrev:
Hej hej!

En kort liten fråga. Hur hittar man lättast reglar i väggar? Väggen jag har är täckt med våtrumstapet så jag kan inte se något alls som kan ge mig en vink om var reglarna sitter. Någon som har ett bra knep?

Tacksam amatör!
En IR-kamera till en mobil, typ Flir, visar oftast varenda regel i hela väggen. (Kan även användas till att se var värmeförluster går och var man har energiflrluster). Grymt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.