BirgitS BirgitS skrev:
Kanske köldbrygga i golv-vägg-vinkeln?
Det i kombination med att luftflödet längst in under en soffa är mycket litet. Se om det upphör om du ställer soffan 10 cm från väggen. Eller mät med en IR-kamera för att ta reda på om det är lägre temperatur där.
Ja allt är möjligt så visst kan det vara en köldbrygga men det är ändå uppvärmt med golvvärme men vem vet. En IR-kamera säger du, låter avancerat. Får väl prova att slipa bort först och om det skulle komma tillbaka får jag kanske hyra en IR-kamera.
 
BirgitS
Du kan börja med att lägga en termometer på golvet närmast väggen och se vad temperaturskillnaden mot resten av rummet är.
 
Väldigt konstig fördelning av var det är prickigt och inte.
På bild 2 ser det till exempel lite skumt ut att det upphör precis i linje med skarven mellan två golvbitar. Trägolv med smuts, röd cirkel markerar området, nära en väggkant, gul fläck inuti cirkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för soffa? Är det svart under den? Det ser lite ut som om det skulle kunna vara spillning från vägglöss.

Det är ett långskott, men jag tycker att mönstret ser ut som om det skulle komma uppifrån från soffan, så mitt råd vore att vända på den.
 
G
Hur länge är det sedan golvet blev inlagt? Kanske golvet blev utsatt för något innan läggning.
 
Redigerat:
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad är det för soffa? Är det svart under den? Det ser lite ut som om det skulle kunna vara spillning från vägglöss.

Det är ett långskott, men jag tycker att mönstret ser ut som om det skulle komma uppifrån från soffan, så mitt råd vore att vända på den.
Intressant, menar du från underdelen av soffan?
 
G Gooli skrev:
Hur länge är det sedan golvet blev inlagt? Kanske golvet blev utsatt för något innan läggning.
Golvet är snart 20 år gammalt men det slipades och lackades eller snarare oljades av en golvslipare för 6 år sen.
 
M motorn skrev:
Intressant, menar du från underdelen av soffan?
Jag tänker såhär: mönstret på golvet följer soffans ben och form rätt väl. Min misstanke är då att det är någonting som har med själva soffan att göra, alltså någonting som den släpper ifrån sig. En kandidat kan vara att något material börjar bli gammalt och fäller ut. Kanske reagerar det med något rengöringsmedel. En annan kandidat är skräcken att det är en luskoloni. De brukar ju gå och gömma sig i mörka skrymslen när det blir mörkt, gärna i möbler. Deras spillning är svart till rödbrun och fastnar gärna. Båda scenariorna tycker jag rimmar med att det du har sitter fast i golvet och inte går bort så lätt. Antingen är det kemiskt eller animaliskt.
Jag hade vänt på soffan för att se hur den ser ut på undersidan, om så bara för att avföra den som orsak till det där du har på golvet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M motorn skrev:
Hej, flyttade soffan för att komma åt att dammsuga när jag upptäckte något som jag först bara trodde var något vi råkat spilla men visade sig inte vara löst utan sitter fast i parketten. Misstänker svartmögel men vet inte varför det skulle sprida så på det viset runt möbelfoten och inget alls under vägglisterna.

Vi har haft en mindre invasion av myror tidigare några gågnger men inte värre än att det löstes med myrmedel. Kanske kan vara myrspill?

Någon som sett något liknande tidigare?
Lyckades du lista ut vad det var för något? Jag bor i en nyproducerad lägenhet och tycker mig se liknande prickar som på bild 2 i vår hall. Har väldigt svårt att tro att det kan vara mögel, men jag inbillar mig att området med prickarna blir större och större.
 
BirgitS
J Jakob I skrev:
Lyckades du lista ut vad det var för något? Jag bor i en nyproducerad lägenhet och tycker mig se liknande prickar som på bild 2 i vår hall. Har väldigt svårt att tro att det kan vara mögel, men jag inbillar mig att området med prickarna blir större och större.
För att avgöra om de blir större kan du lägga ett plastark eller annat genomskinligt över fläckarna och rita av dem. Då är det lätt att jämföra storleken om en månad.

En hall kan utsättas för mycket skräp som kanske kan påverka parkettgolv.
 
  • Gilla
Jakob I
  • Laddar…
J Jakob I skrev:
Lyckades du lista ut vad det var för något? Jag bor i en nyproducerad lägenhet och tycker mig se liknande prickar som på bild 2 i vår hall. Har väldigt svårt att tro att det kan vara mögel, men jag inbillar mig att området med prickarna blir större och större.
Nej tyvärr inte, men jag har hållit koll så att det inte sker någon spridning vilket det inte har gjort så jag har helt enkelt låtit det vara.
 
  • Gilla
Jakob I
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.