Hej!
Precis flyttat in (igår) och oljan är snart slut (150 liter kvar, på streck 10) och den tjuter ofta så kanske är överansträngd. Ringde företaget som fyller på men de har minimum på 1000 kubikmeter (20tkr) MEN vi får bergvärme om max 1 månad. Så ett alternativ kan vara att fylla på med lite diesel olja från macken. Men hur fyller jag på. Är det något jag kan göra själv? Har nyckeln till slangen som går utifrån men förstår inte hur man går till väga. Eller ska man slå på direktverkande el? Hjälp, rädd att det är farligt med för lite olja i tanken, kan något börja brinna eller så??
 
Inte kan det brinna av för lite olja i tanken. Kör slut på oljan och koppla sedan om till el-patronen istället.
 
J Josth skrev:
Inte kan det brinna av för lite olja i tanken. Kör slut på oljan och koppla sedan om till el-patronen istället.
Hur vet man att det är slut. Jag menar ”sugröret” går väl inte ända ner till botten ändå så när vet jag att den inte tar upp med olja? Låter mer/ värmen tar bara slut?
 
Det enda som händer om oljan tar slut i tanken är att brännaren slutar brinna.........Ska man elda diesel ett tag så brukar det vara bättre att koppla slangar direkt till en 20l dunk men det kräver ju lite handpåläggning. Att fylla lite diesel i en jättetank brukar inte göra mycket på nivån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hur vet man att det är slut. Jag menar ”sugröret” går väl inte ända ner till botten ändå så när vet jag att den inte tar upp med olja? Låter mer/ värmen tar bara slut?
Det brukar gå att ställa in pannan så att om oljan tar slut och temperaturen i pannan sjunker så går automatiskt el-patronen på och värmer i pannan.
 
Uppvärmningssystemets kontrollpanel med rattar, knappar och indikatorer för temperatur och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En analog temperaturmätare visar cirka 90 grader Celsius, del av grå maskinpanel, tom fyrkantig öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Det brukar gå att ställa in pannan så att om oljan tar slut och temperaturen i pannan sjunker så går automatiskt el-patronen på och värmer i pannan.
Någonstans här? Se bilder
 
Vrid upp den högra termostaten en bit, men ställ den lägre än oljetermostaten.

Sannolikt finns det en del olja kvar i tanken när den stannat dom kräver viss handpåläggning för att få nytta av.
 
Ser ut som oljebrännaren står på max temperatur. 80 °C räcker. El-patronen kan stå lite lägre typ på 70 °C och ställs in med det högra vredet under blixten-symbolen.
 
J Josth skrev:
Ser ut som oljebrännaren står på max temperatur. 80 °C räcker. El-patronen kan stå lite lägre typ på 70 °C och ställs in med det högra vredet under blixten-symbolen.
Ok tack, sänker oljebrännaren
 
Lägg upp en bild på oljetanken också?
Borde gå att luta den för att få ut den sista slatten.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Lägg upp en bild på oljetanken också?
Borde gå att luta den för att få ut den sista slatten.
Rörledning och mätsticka vid en vägg, möjligen i ett tekniskt utrymme eller pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell dörr med rund inspektionslucka och varningsetiketter, placerad i en mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den sista slatten i dylika äldre tankar vill man inte ha ut.......Kan vara mycket bottenslam som bör ligga där det ligger.
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
[bild] [bild]
Där var det ganska torrt! Ser ut som att påfyllnadsröret är "stumt" så det blir svårt att luta tanken utan andra ingrepp. Jag rekommenderar att köra elpatron.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.