Lite svårt att förklara men för ett försök..

Håller på med en tillbyggnad i vinkel med det befintliga huset, båda har sadeltak, ska börja med innertaket nu, och ska sätta upp plast o gles, problemet är ju att det gamla taket finns ju såklart kvar och blir en del av vinden på tillbyggnaden, satte en klätterstol tror jag det heter på gamla taket som nya taket vilar på längst in, och har bara plockat av pannorna, takfoten finns också kvar då den sitter så högt upp att det nya innertaket hamnar under det.

Hur gör jag med plasten, är väl bara att gå emot med den till ytterväggen på gamla huset, måste regla upp så jag kan sätta skivor och gips på gamla husets yttervägg då det finns ett fönster där som ska sättas igen och fasaden är av puts.

Śen undrar jag hur det gamla taket påverkar vinden på det nya, sätter ju plast i innertaket på nya delen, men inget finns på gamla delen, gamla taket är isolerat med sågspån tror jag, har vind längs sidorna på gamla huset, visst är det kallt där vintertid men kommer in värme dit från huset dit, och funderar hur det blir i nya delen om det kommer varm luft därifrån ut till vinden på nya delen, är ju några kvadratmeter tak kvar där.
Tänker både på hur gamla taket reagerar och nya delen på klimatet som blir där.

Eller är det inget att oroa sig för?

Nån som gjort samma tillbyggnad och kan dela med sig av hur ni gjort?
 
Förstår ditt problem, och det finns nog ingen 100% "bergsäker lösning" i ditt fall.

Både varm luft och vattnet den innehåller smyger ju upp i din gamla hus "takkonstruktion" läckor, & träffar den "varmare" luften din "kalla" takbjälkar mm så fälls ju vattnet ut då daggpunkten uppnås, och du ventilerar väl i dagsläget bort "fukten" i högt sittande ventiler eller?

Och du vill väl isolera den nya delen ordentligt, och där kommer ju ingen varmluft/ fukt komma upp iom plasten& dina undertak kommer få 2 olika klimat..

Men jag skulle nog skita i plasten och isolera med cellulosaisolering, det är det klart bästa i ditt fall.
Den absorberar fukt & kan avge fukten, vilket motverkar fuktproblem och också gör att diffusionsplast inte behövs när man bygger.

Så fluffa upp sågspånen i ditt gamla taks isolering ( så det inte bara ligger packat utan får luft in i sig), och samtidigt när du cellulosa isolerar nya delen så toppas du upp även gamla delen med cellulosaisolering ovanpå sågspånen.

Då kommer du få ett bra klimat där uppe i bägge delarna.
Lägg på så tjockt lager med cellulosaisolering som du kan, åtminstone ca 30-40 cm & kanske 20 cm i den gamla delen över sågspånen.

Du skulle kunna använda en ångbroms också i detta koncept.
 
Tack för svar, var lite otydlig med isoleringen som är i gamla delen, alltså är 1 1/2 plan och det är själva taket som är isolerat. Sågspånet är emellan råsponten, alltså innefrån o ut är det råspont,sågspån,råspont,papp,takpannor.

Finns ingen synlig isolering av taket, är bara det lilla utrymmet mellan nock och innertakets platta del på övervåningen isåfall, men finns ingen inspektionslucka där, så har ingen aning om hur det utrymmet ser ut. Skorstenen går ju där så borde ju tillföra lite värme till det utrymmet.

Ska kolla upp det med cellulosa som du skrev, vad brukar man sätta istället för plast i så fall?
 
E Eryl skrev:
ack för svar, var lite otydlig med isoleringen som är i gamla delen, alltså är 1 1/2 plan och det är själva taket som är isolerat. Sågspånet är emellan råsponten, alltså innefrån o ut är det råspont,sågspån,råspont,papp,takpannor.

Finns ingen synlig isolering av taket, är bara det lilla utrymmet mellan nock och innertakets platta del på övervåningen isåfall, men finns ingen inspektionslucka där, så har ingen aning om hur det utrymmet ser ut. Skorstenen går ju där så borde ju tillföra lite värme till det utrymmet.

Ska kolla upp det med cellulosa som du skrev, vad brukar man sätta istället för plast i så fall?
Okey, så du har "snedtak" som man kallar det i gamla delen, & då brukar man också ha isolering i bjälklaget mellan våningsplanen.
Hmmm, då vart det ytterligare än mer komplicerat.

Är huset från ca 1920-tal?
Hur tjockt lager ungefär tror du sågspånen mellan råsponten är?
Har du någon bild på lite hur det ser ut?

Istället för plast som är helt tät från båda håll, så är ångbroms delvis diffusionsöppen och skiljer sig därför från ångspärren i och med att den tillåter ånga att passera, om än endast utifrån och in.

Mycket bättre att använda i fall som ditt.
 
Har ingen bild just nu, men gamla huset som är från 50-talet är 1 1/2 plan så snedtak på övervåningen och tjockleken på isoleringen skulle jag tro är kanske 195 eller nånting liknande, tippar på att dom spikat råspont på takstolarna på ut o insida och haft spån emellan då inga takstolar syns på vinden endast råsponten. Är bara vad jag tror, men fick lov att gå igenom med ventilation till köksfläkt genom yttertaket förut och då kom det ut spån.

Är någon form av gjutna skivor mellan över och undervåning, sågspån under golven på övervåningen men är väl mest för ljuddämpning, skulle jag tro, på dom 2 vindarna som finns, en på varje sida av huset är det endast betong på golvet. Det är ju vinden på ena sidan av huset som tillbyggnaden dockar emot.
 
Kan jag använda plast i väggarna eller ska jag köra med ångbroms även där?
 
E Eryl skrev:
Har ingen bild just nu, men gamla huset som är från 50-talet är 1 1/2 plan så snedtak på övervåningen och tjockleken på isoleringen skulle jag tro är kanske 195 eller nånting liknande, tippar på att dom spikat råspont på takstolarna på ut o insida och haft spån emellan då inga takstolar syns på vinden endast råsponten. Är bara vad jag tror, men fick lov att gå igenom med ventilation till köksfläkt genom yttertaket förut och då kom det ut spån.

Är någon form av gjutna skivor mellan över och undervåning, sågspån under golven på övervåningen men är väl mest för ljuddämpning, skulle jag tro, på dom 2 vindarna som finns, en på varje sida av huset är det endast betong på golvet. Det är ju vinden på ena sidan av huset som tillbyggnaden dockar emot.
Du har troligtvis en traditionell plankvägg i ditt snedtak med ett skikt av brädor/råspont på bägge sidor, resultatet blev hålrum i väggen som fylldes med isoleringsmaterial, vanligen kutterspån eller torvull.

195mm låter bättre än jag trodde!

Det brukar packa ihop sig med åren, så det blir tomt överst i facken.
Jag skulle råda dig att lokalisera dom vertikala takbalkarna/reglarna ( som delar upp facken med sågspån), och borra 85-100mm hål högt upp & nästan längst ned i varje fack.

Tömma på all sågspån, och i samband med cellulosaisoleringen blåsa in ny isolering även i snedtaken.
Även kanske kottla på 45 eller 95 mm utanför & tilläggsisolera, med tanke på hur dyr elen har blivit & troligtvis fortsätter att vara.

Är det kattvindar du har på var sida med "bara betong" på golvet, är dom helt oisolerade?
Mellanbjälklaget isolerades också med kutterspån för att ge husen bättre isolering totalt sett, eftersom "genomströmningen/värmeförlusten" av den stigande varma luften bromsades kraftigt. ( ljuddämpningen fick man ju med på köpet)

Dina "gjutna skivor mellan över och undervåning" kan vara någon form av Eternit eller asbetsblandning, men dom behöver du förhoppningsvis inte göra någonting med.

Bild under endast så att du kan se "tillvägagångssättet" med blåsa in isolering i snedtak.

f88a05d4-0402-4ba6-83cc-37cbaf7f5da3.jpg
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Tack så jättemycket för bra svar!

Har ingen aning egentligen hur tjock isolering det är i taket, kan säkert vara mindre, tänkte att takstolarna var i den dimensionen.

Ja det är bara "betong" eller vad det kan vara på kattvindarna, är som ett litet steg ner där om man går in från rummet. Vet inte vad det är för material mellan våningsplanen, kommer ihåg att det var väldigt lätt material då vi borrade upp ett stort hål för köksfläkten, vägde inte mycket.

Bra idé att passa på att tilläggsisolera befintliga huset när jag ändå håller på, ska ta mig en funderare på det.

Jag kommer att använda ångbroms som du rekommenderar till innertaket på tillbyggnaden, men hur gör jag med ytterväggarna på tillbyggnaden?

Tänkte köra med mineralullsskivor där och sätta plast, men kanske ska vara ångbroms där med, har redan köpt plast men går ju att lämna tillbaka.

Blir 170 isolering sedan 45 installationskikt
 
E Eryl skrev:
Jag kommer att använda ångbroms som du rekommenderar till innertaket på tillbyggnaden, men hur gör jag med ytterväggarna på tillbyggnaden?
Du kan köra med plast på alla "nya" ytterväggar utanför mineralullen, UTOM den emot gamla ytterväggen!.
Och du kan sätta plasten efter din 170mm isolering, och ha 45 mm efter plasten utan fara där du säkerligen ska dra all el.

Har du bostadsyta under kattvindarna?

Ät det någon som helst isolering/sågspån mellan ytan med snedtak & utrymmet kattvind, eller läcker kylan från den oisolerade kattvinden ut till vinden?

Använder du vinden till boende eller är det bara lucka upp dit i "gamla" delen/huset?.
Ja tänkte är det bara en inspektionslucka upp till vindsutrymmet, så kanske du kan cellulosa-isolera hela vindens "golv" med 45-50 cm i både nya & gamla delen.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp jag fått av dig!

Låter bra med plast på väggen i nya delen.Mot gamla ytterväggen blir det nog bara reglar och gips.

Det är 1 1/2 plans villa med vanlig trapp upp, där det finns 2 sovrum hall och toalett, sedan går vindarna på långsidorna, finns några mindre dörrar in till vindarna är ca 160cm höga väggar mot vindarna.

Utrymmet ovanför där taket på övervåningen är platt har jag ingen tillgång till varken via lucka invändigt eller från utsidan.

Finns bara nån skiva tretex heter det väl, mellan rummen och vinden, liknande skivor även i taket på övervåningen, så skulle kanske inte skada med lite bättre isolering där på väggen mellan rum och vind, förlorar väl värme både från rummen intill och underifrån då det är bostadsyta under vinden. Men är iallafall väldigt torrt och fint på vinden som det är nu.

Arkitektonisk ritning av ett hus med tillbyggnad, fasad mot väster, enkel linjekonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Eryl skrev:
Tusen tack för all hjälp jag fått av dig!

Låter bra med plast på väggen i nya delen.Mot gamla ytterväggen blir det nog bara reglar och gips.

Det är 1 1/2 plans villa med vanlig trapp upp, där det finns 2 sovrum hall och toalett, sedan går vindarna på långsidorna, finns några mindre dörrar in till vindarna är ca 160cm höga väggar mot vindarna.

Utrymmet ovanför där taket på övervåningen är platt har jag ingen tillgång till varken via lucka invändigt eller från utsidan.

Finns bara nån skiva tretex heter det väl, mellan rummen och vinden, liknande skivor även i taket på övervåningen, så skulle kanske inte skada med lite bättre isolering där på väggen mellan rum och vind, förlorar väl värme både från rummen intill och underifrån då det är bostadsyta under vinden. Men är iallafall väldigt torrt och fint på vinden som det är nu.

Det var så lite.

Kan tänka mig det är "torrt & fint" på vinden, då mycket värme läcker ut där.
Och beroende på din elförbrukning skulle jag göra "olika stora insatser".

Har du en låg elförbrukning ändå i dagsläget, så gör man ju "så lite som möjligt" eftersom "huset mår bra".

Använder ni kattvindarna till förvaring ?
Gör ni det så tänkte jag att du ändå kunde lägga en 70mm markskiva över hela golvytan på kattvindarna, & ev en plyfa över. ( markskivan är hårt )

https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/markskiva/


Och samtidigt sätta en 95mm stenullsisolerings skiva på kattvindens väggar inifrån.

https://www.byggmax.se/stenullsskiva-paroc-solid#1257=54984.

Tretex var vanligt förr och är i mina ögon en bra produkt även om dess 12 mm inte isolerar särskilt mycket.

Lite lustigt att du inte har någon lucka "där taket på övervåningen är platt har jag ingen tillgång till varken via lucka invändigt eller från utsidan".
Du skulle ju kunna såga upp på lämpligt ställe & skapa en lucka, samtidigt får du ju insyn hur det ser ut däruppe samt möjligheten att tilläggsisolera.

Annars om du har bra takhöjd, så finns ju alternativet att isolera i undertaket
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.