Hej!

Jag söker efter en billig och lätt att installera tillfällig duschlösning för de här rören (se bild). Jag bor inte permanent i fastigheten, som är en arvfastighet, och besöker den då och då för att ta hand om en del saker.

Jag har ingen erfarenhet av det här, så ha lite tålamod med mig.

Tidigare fanns det en duschkabin, men den är nu borta. Det finns en fuktskada på platsen, som måste åtgärdas i framtiden, eftersom det saknas ventilation. Jag har en fuktavfuktare (Woody) som kan sättas på efter att jag har duschat, för att åtminstone göra något.

Alternativt kan man kanske köpa en slang och duscha i en balja någon annanstans i fastigheten te x där de finns betonggolv och brunn för tvättmaskin?

Tack för hjälpen!
 
  • Rörledningar på tegelvägg ovanför galler på golvet, möjlig källare eller industrianläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en beg duschkabin med blandare på Blocket för 1.500:-.
Med 2 anslutningsslangar är en sån enkel att sätta in.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag köpte en beg duschkabin med blandare på Blocket för 1.500:-.
Med 2 anslutningsslangar är en sån enkel att sätta in.
Ja de tänkte jag på men de finns inga som dyker upp i närheten och ska tillägga att jag vill lösa detta ganska snabbt. Någon annan lösning än duschkabin?
 
Snabbt, men provisoriskt :
Duschdraperi + ett kar med avlopp ev. bilbagagerumsmatta med uppvik och slang till avlopp. En vattenblandare behövs också, men det går ju med nästan vad som helst.
 
  • Gilla
Rödeorm
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Snabbt, men provisoriskt :
Duschdraperi + ett kar med avlopp ev. bilbagagerumsmatta med uppvik och slang till avlopp. En vattenblandare behövs också, men det går ju med nästan vad som helst.
Fick lite ideer av ditt inlägg

Balja
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...itet/badrumsinredning/Badkar/badbalja-008850/

Blandare - men passar den och vad behöver jag för verktyg? Nybörjare som sagt

https://www.hornbach.se/p/badkarsbl...=5034454&trackArticleCrossType=se&url=5034453
 
Rödeorm Rödeorm skrev:
Fick lite ideer av ditt inlägg

Balja
[länk]

Blandare - men passar den och vad behöver jag för verktyg? Nybörjare som sagt

[länk]
Jag tror att en duschkabin är en bättre lösning,
Eller våtservetter...
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Duscha hemma; 0 kr ;)
Eller utnyttja närmsta gym/badhus/granne.
Om det bara är ett sporadiskt behov är det kanske mer kostnadseffektivt i slutändan.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Duscha hemma; 0 kr ;)
Eller utnyttja närmsta gym/badhus/granne.
Om det bara är ett sporadiskt behov är det kanske mer kostnadseffektivt i slutändan.
Det är 650 km hem. Men ja duscha hos grannen går men jag orkar inte tränga mig på varje gång jag luktar svett.
 
Rödeorm Rödeorm skrev:
Det är 650 km hem. Men ja duscha hos grannen går men jag orkar inte tränga mig på varje gång jag luktar svett.
Ja, det är såklart bara du som kan bedöma behovet. Som uppenbarligen inte är oväsentligt med tanke på att du ställer frågan.

Försöker bara tänka lite utanför boxen :D
 
harry73
Duscha i trädgården med utedusch ansluten till trädgårdsslangen?
 
  • Gilla
hedda6888 och 3 till
  • Laddar…
Rödeorm Rödeorm skrev:
Hej!

Jag söker efter en billig och lätt att installera tillfällig duschlösning för de här rören (se bild). Jag bor inte permanent i fastigheten, som är en arvfastighet, och besöker den då och då för att ta hand om en del saker.

Jag har ingen erfarenhet av det här, så ha lite tålamod med mig.

Tidigare fanns det en duschkabin, men den är nu borta. Det finns en fuktskada på platsen, som måste åtgärdas i framtiden, eftersom det saknas ventilation. Jag har en fuktavfuktare (Woody) som kan sättas på efter att jag har duschat, för att åtminstone göra något.

Alternativt kan man kanske köpa en slang och duscha i en balja någon annanstans i fastigheten te x där de finns betonggolv och brunn för tvättmaskin?

Tack för hjälpen!
Med vårt nya torp upptäckte jag att en duschmatta, balja, tvättlappar och vatten värmd på spis faktiskt fungerar bra och då är jag en hopplös duschperson, tro mig! Torrschampo till håret, i värsta fall hink och skopa.
Jag fixar i trädgården, renoverar, bygger och går långa promenader i skog med hund så jag blir både svettig och skitigt.
 
  • Gilla
Swe_Mala
  • Laddar…
När jag renoverade badrummet så häftade jag fast byggplast i taket i tvättstugan, det fanns redan golvbrunn och blandare till tvättmaskinen, billigare än så blir svårt
 
MultiMan
Tvättlappar funkar hyfsat, men duscha är skönt ibland.

I dagens Sverige så har jag en bekant som är 93 år. Han har inte fått duscha på 3 år eftersom han är för stel för badkaret som finns i lägenheten och har trots åldern fortfarande nekats särskilt boende. Transport till annat ställe för dusch är tydligen också uteslutet. Så det är enbart tvättlapp som gäller. Skattepengarna behövs tydligen till annat.
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
sysmali och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Duscha i trädgården med utedusch ansluten till trädgårdsslangen?
Så gjorde jag hela sommaren då badrummet renoverades. Anslutningen ligger direkt utanför bad/bastu så den används numera flitigt efter bastun.
 
1) köp en duschkabin på typ bauhaus. Går ganska snabbt att skruva ihop.

2) om man vill vara lite snål: Köp en stor murarbalja, gör ett hål i botten och ställ över brunnen. Är man lite försiktig skvätter det inte mer än att avfuktaren löser det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.