Hej,

Ska just till att lägga lite stavparkett. 1) Vet ni vad för spik man ska använda? Parketten är 14mm tjock, ek rakt igenom.

Också, 2) kan jag lägga direkt ovanpå 28mm gran plankgolv? eller måste jag lägga spån/plywood skiva under först? Vill helst lägga direkt på grangolvet då jag kompletterar i rummet och inte vill ha en höjdskillnad.

Använder man vanlig hammare? eller förstör man stavarna då?

tack på förhand,
D
 
Fasting65 har några trådar om stavparkettläggning. Sök!

Här använde golvis spikpicka (det tror jag du också vill göra) och han använde väldigt klena spik, 40mm gissar jag.

Plankgolvet är ok men plyfa är bättre (jämnare). Spångolv ska du undvika för det är för hårt. Med spikpicka är risken stor att spiken viker sig istället för att gå ner i spånet. Spiken sitter också sämre. Väljer du att använda plyfa går det bra med en billig byggplyfa.
 
Såhär skulle jag gjort (med tanke på förutsättningarna):
-Skruva grangolvet först - för du vill inte upptäcka att det knarrar när du väl lagt parketten.
-Slipa granplanken om det är kullrigt.
-Spiklimma golvet för att slippa allt vad knarr och knäppningar heter. Parkettlim finns i två varianter. MP-lim är att föredra vad jag förstår (bostik använde jag). En erfaren golvläggare skulle nog aldrig både spika och limma, men med mina förutsättningar var det nödvändigt.

Jag använde en 1,8 millimeters (15 gauge) dyckertpicka. Sån använde den parkettläggare jag snackade med. Han hade en ombyggd paslodepicka där han modifierat säkerhetsbygeln så den passade i parkettens not. Jag själv köpte en dewaltpicka - http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D51275K/ - mest för att den var billigare än en senco sfn 40.


Här finns mer att läsa (mitt Golvporr-inlägg från 2005: )
http://forum.byggahus.se/golv/28819-golvporr.html
 
spika låter svårt om underlaget är ojämt. Jag limmade direkt i underlaget med Cascos elastiska parkettlim. Det är som fix att jobba med ungefär dvs man sätter stavparketten ungefär som man sätter kakelplattor. Det biter så in i helvete så det är lätt att jobba med. Dyrt dock. Jag gjorde av med 10 liter till 75m2 och det kostade 5500 spänn. Inte en bit har lossnat.

//Fredrik
 
Om man som amatör har ett ojämnt undergolv skulle jag se till att fixa det först. Det är svårt nog ändå att få fiskben bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.