ja har planterat pil (salix) i våras och undrar nu när pch hur man ska klippa den egentligen, i pappren som följde stod det att den inte skulle klippas första året, men den skulle klippas första vintern, men då blir det ju första året ändå:confused:

sen undrar jag lite om varör en del blad och skott gulnat på den, har varit så lite hela tiden, vattnat har jag gjort och det har ju inte direkt varit brist på regn, knappt man kunnat klippa gräset.... de längsta skotten är väl runt en meter typ....
 
När vi hade ett flätad pilstaket klippte vi den oftast i mars, men den dör ju inte direkt av klippning närsomhelst. Pil kan man knappast ta död på känns det som....
Vänta du lite och klipp den i mars och gödsla lite med hönsgödsel (kanske) till våren om du vill den ska knaka iväg....
 
aha ok då slapp jag det i år då:) men hur ska man klippa om man vill att det ska komma skott neråt så den blir lite tät? nu är det ju mest i toppen bara...
 
När du klipper den kommer den skjuta skott nerifrån, klipp alla skott.
Skulle den med tiden bli gles kapa av den bara, om det inte är en flätad pil förstås då försvinner ju flätningen!.
Pil tål nog vilken behandling som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.