G GBG68 skrev:
Hur stora är väldigt höga lån?
Bra fråga! Skulle formulerat mig såhär istället: -så länge jag inte får betydligt högre lån än vad jag har nu.
Nu har vi ca 400.000 i lån och ett värde på kanske 3-3,5 miljoner. Vi har en gård med 10 hektar mark fördelat på åker, bete och skog. Jag kommer nog aldrig binda så länge vi inte har lån på över 2 miljoner. Jag är fullt medveten om att det är väldigt lite om man bor i storstadsregioner men i mitt område får du en bra villa för under 2 miljoner.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Vi började med ca 3 mille lån för 4a år sen, nu under 2. Lagom till vår bundna ränta löper ut kommer det vara 0,5-1mille kvar och det klarar vi 7% på.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Ja det klarar vi lätt, har ca 3.2 mille lån och räntan har vart låg länge så vi har kunnat spara mycket. Vårt bundna lån går ut i mars nästa år och då kommer vi amortera halva lånet.

När vi tog lånet så var kravet att man skulle klara 7% och vi lagt undan för mer än så. Visst vissa tycker vi är snåla men det ska bli skönt att vara skuldfri som pensionär.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Har 1,31% bundet fram till och med oktober -24. Om inte räntorna "lugnat" sig tills dess, får vi en chockhöjning av räntan bara på ett bräde till november -24? Självklart ska jag sätta mig hos en rådgivare på banken...

Är det samtidigt jävligt dumt just nu att köpa bil? En bil för 200k, kastar in 60k direkt så 140k i lån. Lägga det på 6år, kasta in lite mer då och då, ca 2300 i månaden på 5-7% idag. Ska jag ta ett restvärde på 3år och lägga om lånet sen efter 3 år och hoppas på bättre ränta då?
 
MalZon MalZon skrev:
Har 1,31% bundet fram till och med oktober -24. Om inte räntorna "lugnat" sig tills dess, får vi en chockhöjning av räntan bara på ett bräde till november -24? Självklart ska jag sätta mig hos en rådgivare på banken...

Är det samtidigt jävligt dumt just nu att köpa bil? En bil för 200k, kastar in 60k direkt så 140k i lån. Lägga det på 6år, kasta in lite mer då och då, ca 2300 i månaden på 5-7% idag. Ska jag ta ett restvärde på 3år och lägga om lånet sen efter 3 år och hoppas på bättre ränta då?
Jag vet inte hur stort lån du har men om du redan nu oroar dig för en kommande ränte höjning som säkert landar runt 4,5% då så skulle jag avvakta med bilköp, inte minst då du i dessa lågräntetider inte lyckas spara i hop tillräckligt för att köpa bilen kontant.

Skippa bilköpet och lägg undan mellanskillnaden på din ränta och ca 4.5% så har du möjlighet att amortera lånet när räntan löper ut. Ett räntekonto på tex SBAB kan vara bra om du inte vill spela med pengarna på en osäker börs.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag vet inte hur stort lån du har men om du redan nu oroar dig för en kommande ränte höjning som säkert landar runt 4,5% då så skulle jag avvakta med bilköp, inte minst då du i dessa lågräntetider inte lyckas spara i hop tillräckligt för att köpa bilen kontant.

Skippa bilköpet och lägg undan mellanskillnaden på din ränta och ca 4.5% så har du möjlighet att amortera lånet när räntan löper ut. Ett räntekonto på tex SBAB kan vara bra om du inte vill spela med pengarna på en osäker börs.
Kanske fick det att låta som att man kommer att sitta i skiten sen... Nä så är det verkligen inte :) Var mer tanke på att det inte är kul att betala onödig ränta.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare:
Köpte hus 1975 för 180.000 Fick 15,75% 5% ränta.
Sålde det år 2010 för ?kr.
Har nu sett att det har sålts 2021 för 8,55 miljoner.
Va kommer pengarna ifrån? Hur har folk råd att leva?
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Ett hus i byn såldes för ca 16 miljoner för knappt 1 år sen. Tror utropspris var 11, så saftig budgivning.

När jag ser den här tråden kan jag inte låta bli att stilla undra hur de gick för dem stackarna som köpte det huset.
Området i övrigt har ju tappat ca 20% enligt booli under samma period.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Jo finns ju en del "stackare" som man undrar lite över hur det gick för. Var en lägenhet i den bostadsrätt som jag bodde i för några år sedan som köptes för ca 5.2 (nyproduktion) såldes ett eller två år senare för tror det var 7.8 vilket var helt galet. Personen ångrade sig dock och redan inom ett år var den ute igen och sakta men säkert drogs den ner till den såldes för 6.2 typ ett år senare.
Här i krokarna så såldes en villa förra året eller om det var slutet på 21 för 11miljoner den är väl från 20-30 talet skulle jag tro (men kan ju ha fel där) helt klart ett stort fint hus (gissar 350kvm med biytor) men andra hus runt omkring går för 6.5 -> 7.5, sedan verkar de i alla fall göra en stor-renovering av kåken så de lägger minst 0.5miljoner till nu på ytskikt.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som jag skrivit tidigare:
Köpte hus 1975 för 180.000 Fick 15,75% 5% ränta.
Sålde det år 2010 för ?kr.
Har nu sett att det har sålts 2021 för 8,55 miljoner.
Va kommer pengarna ifrån? Hur har folk råd att leva?
Kanske t ex från dem som köpte ett hus 1975 för 180 000 kr och sålde det 2021 för 8,55 mkr ;)

Skulle tro (och hoppas) att de allra flesta som köper hus för 8,55 mkr har gjort en eller ett par husaffärer och därmed har en bra insats till nästa hus.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Bra fråga! Skulle formulerat mig såhär istället: -så länge jag inte får betydligt högre lån än vad jag har nu.
Nu har vi ca 400.000 i lån och ett värde på kanske 3-3,5 miljoner. Vi har en gård med 10 hektar mark fördelat på åker, bete och skog. Jag kommer nog aldrig binda så länge vi inte har lån

på över 2 miljoner. Jag är fullt medveten om att det är väldigt lite om man bor i storstadsregioner men i mitt område får du en bra villa för under 2 miljoner.
Men är vi inte överens om att huspriserna är galet höga. De flesta har ingen chans att amortera av till pensionen.
Om man då även blir änka/ änkling har man ingen möjlighet att bo klar.
Visst kommer den som köpte för 16 mille i kläm. Men när system ändras blir det tyvärr så för några.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Trodde att nu jäklar är det dags att kunna ge upp hyresrätten och köpa mig en bostadsrätt men nä, boendekostnaden skulle bli 3000kr/mån högre för mig att byta min hyres 3:a mot en motsvarande bostadsrätts 3:a i min stad. Ja, jag behöver låna närmare 85%
Antingen måste priserna ner ytterligare 30-40% eller så måste banken ge mig 1,5% ränta istället för närmare 4% som jag erbjuds idag.
 
P Putte 9497 skrev:
Köpte hus 94 med 13% ränta
och hur mycket ränteavdrag kunde man göra nu igen?
hur mycket i totala pengar var 13% ränta på 1994 med snittpriset på hus kontra nu?
hur dyr var elen?
bensinen?

Säg till när jag ska sluta
 
  • Gilla
RalleB och 4 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
och hur mycket ränteavdrag kunde man göra nu igen?
hur mycket i totala pengar var 13% ränta på 1994 med snittpriset på hus kontra nu?
hur dyr var elen?
bensinen?

Säg till när jag ska sluta
och hur stor var månadslönen kanske man också ska ta med…….
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Men är vi inte överens om att huspriserna är galet höga. De flesta har ingen chans att amortera av till pensionen.
Om man då även blir änka/ änkling har man ingen möjlighet att bo klar.
Visst kommer den som köpte för 16 mille i kläm. Men när system ändras blir det tyvärr så för några.
Det finns risker med att äga sitt boende. Många risker kan elimineras med försäkringar. I fallet att frun/mannen dör är det lämpligt med en livförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.