Hej! Jag har precis köpt mitt första hus och på min tomt står en väldigt gammal vedbod. Man ser på boden att den är "lagad" många gånger under åren som gått...

Men! Tanken har då slagit mig att renovera upp boden då jag tycker att den ligger perfekt i anslutning till mitt hus och storleken är perfekt till min motorcykel och en lite mindre "verkstad" med en arbetsbänk osv. Ifall så skulle bli fallet så är tanken att bräda om hela boden, installera en enklare port, sätta in ett par fönster och eventuellt en dörr, lägga om taket med plåt och eventuellt gjuta eller fixa något golv därinne.

Jag undrar nu, är det någon som gjort något liknande? Är det ens en bra ide med tanke på skicket på boden?
 
  • Röd träbod i skogsmiljö med trädgårdsredskap och bråte. Soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad stuga, grönt mossa-täckt tak, skog omkring, låda framför, nedgången prylar, solljus, skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött skjul i skog, bråte framför, träd runtom, klarblå himmel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig röd plåtstaket, brutna trästycken, våta löv på marken, försummelse, förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket i behov av reparation, löv och gräs på marken, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, grönt tak med mossa, skogsbakgrund, skottkärra, bråte, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen skjul med öppen dörr, röra av föremål och skräp inuti, dagljus, träd utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindsutrymme med synliga takbjälkar och ljusinsläpp genom sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen inomhusmiljö med rötskyddade träbjälkar och gammal panelvägg. Slitet och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förådsutrymme med synliga takbjälkar, rör, kartonger, föremål i oordning, sliten vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus takkonstruktion, exponerade träbjälkar, lutande tak, fönster, behov av underhåll, svagt infallande dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det går säkert att göra, hurivida det är enklare/billigare att riva helt och göra nytt är svårt att avgöra.
Men du bör kanske börja med att kolla så den är strukturellt ok .
Stommen såg bitvis ut att vara "sådär" ? :)
 
  • Gilla
Björkliden666
  • Laddar…
Jag har gjort nåt liknande med ett uthus med ungefär samma förutsättningar.

Börja med att hissa upp det en bit så inte panelen ligger under marken. Om stommen håller ihop för att hissa upp är avgörande för att det ska vara värt att renovera eller inte.

På mitt så bytte jag tak, spikade ny panel liggandes på den befintliga och sen reglade upp ett bjälklag invändigt som slutligen fick råspont som golv.

Allt finns dokumenterat i tråden som ligger som länk i min signatur.
 
  • Gilla
Björkliden666 och 2 till
  • Laddar…
Jag står inför liknande, om än större projekt med ett uthus på fastigheten är taket är uppruttnat (råspånt) samt takstolar och vissa bärande delar av stommen. Men att fixa blir garanterat billigare än att riva och bygga nytt så länge det mesta av stommen är ok, med tanke på virkespriserna idag. Men det kan hända att det inte *går* att rädda på ett vettigt sätt, och då får man tänka om. Blir alltid en avvägning hur man värderar att få ett helt nytt uthus, mot en billigare fix som funkar man inte blir helt perfekt.
 
  • Gilla
Björkliden666
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande på ett förråd och ett gammalt garage.

Förrådet hade jordgolv när jag började. Nu är det en tjusig liten bastu med relax/gästrum.

Garaget saknade regelverk helt och hade formen av en parallelltrapets. Nu är det en en isolerad verkstad på cirka 18 m2. Endast fasad, platta och takstolar återstår.

Det hade varit enklare att riva och bygga nytt men det blev billigare så här och i och med att de står vid tomtgränsen blev det att renovera. Roliga projekt!
 
  • Gilla
Björkliden666 och 1 till
  • Laddar…
Det behöver ju inte se nytt ut. Lyft upp det och byt den ruttna syllen. Med litet tur kan du lägga någonting mellan de gamla knutstenarna och syllen så du inte behöver gräva. Jag utgår från att syllen är rutten.
Ta bort eternitplattorna av taket och spika dit någon extra bräda i mellanrummen så det blir bättre att gå på och mindre kondensdropp. Spika dit billigaste galvaniserade korrugerade takplåten du hittar. Kärra ur "tveittmårgli" av golvet och kärra in krossgrus i stället eller rada in återanvänd marksten från någon rivning.
Du är byggnaden räddad och kan fungera i 50 år till.

Att isolera eller snygga till invändigt lönar sig inte med sådär dålig stomme.
 
  • Gilla
Björkliden666 och 1 till
  • Laddar…
En fråga jag alltid ställer mig är om jag renoverar detta till nyskick kommer jag då bli nöjd med det. Spontant känns det lite lite. Personligen skulle jag vilja kunna förvara bil och motorcykel kunna ta ut motorcykeln och skruva med bilen och vice versa och är det större verkstadsjobb så kanske båda måste ut.
 
  • Gilla
Björkliden666
  • Laddar…
Något riktigt garage blir det aldrig av det här vedlidret men det kan fungera bra som utrymme för allt det där som folk packar in i sina garage. De flesta garagen är alldeles för fulla med allt möjligt för att fungera som garage. Har man då något billigt enkelt uthus att packa in allt diverse i så kan garaget kanske till och med fungera.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.