Hej!

Är i stadiet att ta ner en bit vägg hemma för att få det öppet mellan kök och vardagsrum.

Har en broschyr från hustillverkare där det står att det är fribärande fackverkstakstolar. (Lägger in bild)
Sen har jag även en bild på hur takstolarna ser ut. Fixar en ritning på huset och vilken vägg som ska rivas i eftermiddag.
 
  • Svensk text om takkonstruktioner och material: takstolar, vindskivor, taklutning, tegel, papp, yttre takpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en byggnadsstruktur med måttangivelser, möjligen ett takstomme eller en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma takstolar som jag har, det bör bara vara ytterväggarna som är bärande i det fallet men en ritning underlättar alltid så att det inte är något annat som sätter käppar i hjulet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Samma takstolar som jag har, det bör bara vara ytterväggarna som är bärande i det fallet men en ritning underlättar alltid så att det inte är något annat som sätter käppar i hjulet.
Absolut ska fixa bild på ritningen senare. Huset är ca 8 meter. Hittade denna tabell på nätet så borde även kunna mäta dimensioner på takstolen. Bor i Skaraborg så är nog snözon 2.5.
 
  • Skärmdump från TräGuiden-appen, information om takstolar och spannmål, tipsrutan, tabell, användargränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild på ritningen. Öppningen blir ca 380cm.
Överarm takstol är 190 och underarm 145.
 
  • Mätningsband över byggritning, hand håller, detalj av husplan, ingenjörsmässig eller arkitektonisk kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har liknande takstolar och en vägg vi ville ta ned. Den var dock bärande och det stod även på ritningen. Dock var vår vägg strax under 6 meter och vi har en våning under.
 
T Tremoten skrev:
Vi har liknande takstolar och en vägg vi ville ta ned. Den var dock bärande och det stod även på ritningen. Dock var vår vägg strax under 6 meter och vi har en våning under.
Ja det är nog skillnad vi har en plan. Inget på vinden.
 
Går den i samma riktning som nocken? Hur tjock är väggen? Är det någon avlastning ovanför öppningen som kan få dig att tro att den väggen kan vara bärande?
Tänkte på att du sa att du hade 8m spännvidd mellan ytterväggarna så det kan ju vara som så att du har en avlastning på mitten för att stötta takstolarna även om jag själv inte tror det med tanke på utformningen av dina takstolar.
 
L Leafy skrev:
Går den i samma riktning som nocken? Hur tjock är väggen? Är det någon avlastning ovanför öppningen som kan få dig att tro att den väggen kan vara bärande?
Tänkte på att du sa att du hade 8m spännvidd mellan ytterväggarna så det kan ju vara som så att du har en avlastning på mitten för att stötta takstolarna även om jag själv inte tror det med tanke på utformningen av dina takstolar.
Väggen går i samma riktning som nock.
Väggen är bara en 45-70 så det blir att riva o detta i helgen. Har öppnat lite och kollat och kommit fram till att det inte är bärande.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Annars kan man alltid göra sågtestet :) Börja kapa med fogsvansen på en vertikal regel, nyper det hela tiden är det någon form av vikt uppifrån. Inte det mest vetenskapliga testet men en bra indikator,

Men som du själv kommit fram till så är dessa takstolar fribärande och då vilar kraften på yttervägg alternativt någon avlastning någonstans.
Men jag är ingen byggingenjör, bara mekingenjör så mina stålkonstruktioner har lite andra förutsättningar :)
 
När jag var osäker så byggde jag en stämp av vanliga reglar som var 2mm korta. Ifall det skulle börja sätta sig så kommer det inte komma mer än 2mm ner plus att då vet man :) Inte heller den mest vetenskapliga metoden men men :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.