H Hybro skrev:
Tråd rubriken.

Ja, det kommer jag att göra om det skulle bli så i februari då lånet läggs om.
Betalar nu 249 kr / månad i ränta på bolånet.
Så runt 150k. Varför inte betala av. Det är ju klart i dessa tider vill man ju lägga alla pengar på börsen det är sant
 
Köpte hus 94 med 13% ränta
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Köpte hus 94 med 13% ränta
Ja och jag köpte 2008 med 6% ränta. Men vad det har med tråden att göra vet jag inte. Frågan är väl om vi klarar det idag inte hur det var 1994. Jag klarar det utan problem och kommer fortsätta med rörlig ränta framöver om jag inte köper till mer mark och får väldigt höga lån.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Köpte hus 94 med 13% ränta
Som ökat 350-400% i värde beroende på vart det ligger.

Hade hellre köpt med 15-16% ränta på eventuella lån än att se prisökningar på 15-25% under två år.
 
V VRZ skrev:
Som ökat 350-400% i värde beroende på vart det ligger.

Hade hellre köpt med 15-16% ränta på eventuella lån än att se prisökningar på 15-25% under två år.
Fyra hundra procent räcker inte. Mina föräldrar köpte några lägenheter efter kraschen runt 91, för 300k nu värd runt 8 miljoner så runt 2000 till 3000 procent ej inräknad inflation iof
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyra hundra procent räcker inte. Mina föräldrar köpte några lägenheter efter kraschen runt 91, för 300k nu värd runt 8 miljoner så runt 2000 till 3000 procent ej inräknad inflation iof
Sitter du här å ljuger igen..

Du bor ju själv i en hyresrätt.
 
G-83 G-83 skrev:
Ja och jag köpte 2008 med 6% ränta. Men vad det har med tråden att göra vet jag inte. Frågan är väl om vi klarar det idag inte hur det var 1994. Jag klarar det utan problem och kommer fortsätta med rörlig ränta framöver om jag inte köper till mer mark och får väldigt höga lån.
"Förstår inte vad det har med tråden att göra" hosthost kolla på rubriken KLARAR NI 7% RÄNTA?? Hen klarade 13% ränta 1994 så varför skulle hen inte klara 7% nu? Det är nog det personen menar.
 
T Titagurgi skrev:
Sitter du här å ljuger igen..

Du bor ju själv i en hyresrätt.
Bostadsrätt ser det ut som, och kattan heter i så fall karin
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Bostadsrätt ser det ut som, och kattan heter i så fall karin
En riktig puma är hon dock :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 2 till
  • Laddar…
Nej vi hade nog inte klarat 7%.
 
G-83 G-83 skrev:
Ja och jag köpte 2008 med 6% ränta. Men vad det har med tråden att göra vet jag inte. Frågan är väl om vi klarar det idag inte hur det var 1994. Jag klarar det utan problem och kommer fortsätta med rörlig ränta framöver om jag inte köper till mer mark och får väldigt höga lån.
Hur stora är väldigt höga lån?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Hus kostar vad folk har råd att betala. Med denna extremt låga ränta vi haft en längre tid har orsakat dessa orealistiskt höga priser / värdestegring. När jag blev husägare -91 var räntan 12-13%. Men huset kostade under 1 mille. 50% av 2 skapligt goda tjänstemannalöner gick åt till boendet. Så priserna mycket lägre.
med 1% ränta kostar ju 4 mille bara 3500 kr i månaden. Klart som f.n. Att priserna går upp när efterfrågan är större än tillgången.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 4 till
  • Laddar…
"Klarar ni 7% ränta?" men
Vad i kr får boendet max kosta per månad?

Ser på hus och lägenheter som nu ligger ute på Hemnet och vad dessa kostar per månad i schablonkalkylen.
Kostnaden per månad blir i mina ögon mycket stor så, vad i kr får boendet max kosta per månad?
 
G GBG68 skrev:
Vad i kr får boendet max kosta per månad?
Runt 20 000 kr.
 
  • Gilla
GBG68
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att lägga utdelningen från bolaget på boendet under en kortare tid iallafall. Då påverkar det inte levnadstandandarden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.