Hej alla sakkunniga,

Det är som så att våran frånlufts värmepump är inne på sin sista vals.
Vi försöker således reda ut vilken pump vi ska välja, vilken som passar vårt hus bäst och vilken som skulle vara billigast i drift med tanke på dagens elpriser. Då det är väldigt svårt att få tag i VVsare här nere så tänker jag att jag ställer frågan här och hoppas kunna ta emot er expertis.

Vi är inne på att dra nya rör via krypgrunden till varje rum,
i dagsläget värmer vi villan på luft luft och braskamin, tapp vattnet värms via frånlufts värmepumpen.
Vi bor i sydöstra Sverige i en villa från 1987 på 132kvm med krypgrund. Ventilationen är självdrag med stora ventrör över fönsterna. (när man står under fönstret så känner man kylan)


Hur hade ni resonerat med tanke på dagens elpriser vi vill ha en så lågt driftkostnad som möjligt.

Vad hade ni satsat på,
1 Bergvärmepump
2 Ny frånluftsvärmepump
3 Fjärrvärme (osäker om det går)

Övrigt:
Förbrukningen år 2021 var ca 14000 kWh
Förbrukningen år 2022 var ca 7500 kWh
 
J jask skrev:
Hej alla sakkunniga,

Det är som så att våran frånlufts värmepump är inne på sin sista vals.
Vi försöker således reda ut vilken pump vi ska välja, vilken som passar vårt hus bäst och vilken som skulle vara billigast i drift med tanke på dagens elpriser. Då det är väldigt svårt att få tag i VVsare här nere så tänker jag att jag ställer frågan här och hoppas kunna ta emot er expertis.

Vi är inne på att dra nya rör via krypgrunden till varje rum,
i dagsläget värmer vi villan på luft luft och braskamin, tapp vattnet värms via frånlufts värmepumpen.
Vi bor i sydöstra Sverige i en villa från 1987 på 132kvm med krypgrund. Ventilationen är självdrag med stora ventrör över fönsterna. (när man står under fönstret så känner man kylan)


Hur hade ni resonerat med tanke på dagens elpriser vi vill ha en så lågt driftkostnad som möjligt.

Vad hade ni satsat på,
1 Bergvärmepump
2 Ny frånluftsvärmepump
3 Fjärrvärme (osäker om det går)

Övrigt:
Förbrukningen år 2021 var ca 14000 kWh
Förbrukningen år 2022 var ca 7500 kWh
Det första ni måste tänka på är att det är FLVPn som idag sköter er ventilation.

Om ni byter till någon annan varmvattenproduktion måste ni lösa ventilationen på något sätt (t ex FTX).

Att konvertera till vattenburet, installera FTX och BV eller FJV är en ganska mastig investering och arbetsinsats...

Om ni är nere på 7500 kWH/år har jag väldigt svårt att se att det skulle löna sig....
 
Har ni flvp så har ni inte självdrag.
 
P PurreP skrev:
Det första ni måste tänka på är att det är FLVPn som idag sköter er ventilation.

Om ni byter till någon annan varmvattenproduktion måste ni lösa ventilationen på något sätt (t ex FTX).

Att konvertera till vattenburet, installera FTX och BV eller FJV är en ganska mastig investering och arbetsinsats...

Om ni är nere på 7500 kWH/år har jag väldigt svårt att se att det skulle löna sig....
Hej tack för du tog din tid och
Tack för inputen.
7500 kwh är sanning med modifikation då vi eldar mycket mer nu när elen är dyr,
och då föregående ägare tagit bort elelementen känner vi att vissa rum blir väldigt kalla på morgonen
där av vill vi sätta vattenburet. Sen förstår jag att vi kanske inte kommer ner under 7500 kwh men vi vill
helst ha så låg förbrukning som möjligt. Hur hade du gjort i vår situation?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Har ni flvp så har ni inte självdrag.
ber om ursäkt tror det är FX vi har då den återvinner värmen i huset och värmer tappvattnet.
osäker på vad det heter :D
 
J jask skrev:
Hej tack för du tog din tid och
Tack för inputen.
7500 kwh är sanning med modifikation då vi eldar mycket mer nu när elen är dyr,
och då föregående ägare tagit bort elelementen känner vi att vissa rum blir väldigt kalla på morgonen
där av vill vi sätta vattenburet. Sen förstår jag att vi kanske inte kommer ner under 7500 kwh men vi vill
helst ha så låg förbrukning som möjligt. Hur hade du gjort i vår situation?
Helt ärligt så har jag för dålig koll på de olika kostnadsposterna för att säga hur jag skulle ha gjort...

Nackdelen med LLVP är ju att komforten kan bli lite lidande, men de är riktigt energieffektiva idag...

Jag killgissar att en FLVP inte är sämre än en BVP på att göra varmvatten.

Så, jag har svårt att se att man energimässigt skulle kunna göra så särskilt stor vinst.

För max komfort, bryta upp golven och installera golvvärme, bergvärme och ett FTX-system....
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 1 till
  • Laddar…
jag förstår inte hur folk ska kunna ge vettiga förslag om du säger 7500kwh förbrukning. verkar som du menar total förbrukning på fastigheten från nätägaren. vilket i så fall inkluderar hushållsel också. sen från klar himmel säger du att du eldar upp 5000kwh!?!?!? under december? sätt elmätare om du vill få bra förslag o vet vad som drar vad.
 
Allt beror väl på hur mycket du vill investera. Enklast och billigast är väl att montera någon till luft-luft om det är möjligt. Annars borde du ju kunna dra rör och sätta radiatorer som du kopplar till frånluftsvärmepumpen.
Vill du lägga ännu mer pengar kan du ju skaffa en luftvattenvärmepump eller bergvärmepump med frånluftsmodul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.