Jag håller på med ett bastubygge i en tillbyggnad till huset som inte har någon uppvärmning. Tillbyggnaden är isolerad och håller därför ca 0 grader när det är minus 10 utomhus i ett par dagar. Vid kallare väder går väl temperaturen också ner ytterligare tänker jag mig. Bastun byggs som en del av tillbyggnaden med egen isolering och jag funderar på att sätta in en fläkt för att effektivt avfukta bastun efter färdigt bad. Dessutom skulle fläkten kunna användas till säkerställa god ventilation övrig tid och således motverka risk för eventuell mögelpåväxt.

Men vilken sorts fläkt kan man använda till detta? Jag tänker att en vanlig paxfläkt nog inte är gjord för att dels fungera i minusgrader (vid riktigt kallt vinterväder) och dessutom tål att vädra ut uppemot 100-gradig luft. Att googla fram ett svar på detta var inte helt enkelt.
 
Åsa Lund
Ring tillverkaren och fråga?
 
Har du någon fläkt utanför bastun? Vad finns där, dusch? Plast kommer smälta i bastun, där ska du bara ha en justerbar ventil i yttervägg som öppnas efter bastu.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du någon fläkt utanför bastun? Vad finns där, dusch? Plast kommer smälta i bastun, där ska du bara ha en justerbar ventil i yttervägg som öppnas efter bastu.
Tanken är att montera fläkten i det omslutande förrådsutrymmet, dvs på den kalla sidan. Men luften den skall ventilera ut kommer ju att vara varm. Detta utrymme kommer alltså att kunna krypa ner i temperatur under nollan också vid riktigt kallt ihållande vinterväder.
 
Ingen värme där?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen värme där?
Nej, endast den värme som huvudbyggnaden "läcker". Därav ca 10 grader varmare än utomhus.
 
Jag tror inte du behöver en fläkt alls Isf. Har du ångspärr/plast i tak och väggar i utbyggnaden förresten? Och varför ingen värme ?
 
Bastun torkar ju upp fukten efter att man slutat bada och den får stå och kyla ner sig
 
Ni ska ha tack för era svar, synpunkter, idéer och ert engagemang att hjälpa till. Men min egentliga fråga är än så länge obesvarad så jag hade nu uppskattat tips på fläktar (om det ens finns det jag efterfrågar).
 
P På Fritiden skrev:
Ni ska ha tack för era svar, synpunkter, idéer och ert engagemang att hjälpa till. Men min egentliga fråga är än så länge obesvarad så jag hade nu uppskattat tips på fläktar (om det ens finns det jag efterfrågar).
Om du ska ha en fläkt behöver du sätta den på taket och leda upp luften i rör (ej plast) från bastun. En vanlig kanalfläkt, mycket jobb för inget...
 
P På Fritiden skrev:
Ni ska ha tack för era svar, synpunkter, idéer och ert engagemang att hjälpa till. Men min egentliga fråga är än så länge obesvarad så jag hade nu uppskattat tips på fläktar (om det ens finns det jag efterfrågar).
Hej. Hur gick det, fick du tag i någon fläkt som är värmetålig? Letar efter en själv nu. Skulle behöva tips.😁
 
T Tomasmexitegel skrev:
Hej. Hur gick det, fick du tag i någon fläkt som är värmetålig? Letar efter en själv nu. Skulle behöva tips.😁
Som med så mycket annat så har det inte blivit utfört ännu 😅

Jag fick dock ett tips från en ventilationstekniker jag hade hemma men vad han nu sa har jag också glömt bort. Så ett tips är att kontakta en ventilationsfirma och fråga dem för de bör ju ha koll.

Det är högst oklart för min del om jag kommer installera en fläkt senare för det har inte varit något något märkbart problem med fukt hittills.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Som med så mycket annat så har det inte blivit utfört ännu 😅

Jag fick dock ett tips från en ventilationstekniker jag hade hemma men vad han nu sa har jag också glömt bort. Så ett tips är att kontakta en ventilationsfirma och fråga dem för de bör ju ha koll.

Det är högst oklart för min del om jag kommer installera en fläkt senare för det har inte varit något något märkbart problem med fukt hittills.
Aha,,,jag förstår dig.
Känner igen mig själv i det😄
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.