Dannnnnnne
Hej! Jag hoppas det här hamnar under rätt flik nu.

Jag har tänkt bygga en pergola till sommaren och är lite osäker på dimension samt tillväga gångssätt.

Mitt hus har en L form och tänkte i L:et bygga pergolan och fästa den emot fasaden.
Såhär är det tänkt att det ska se ut uppifrån.
Handritade skisser av gardiner med mått och noteringar på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av utrymme med mått, innehåller rum, möjlig dörr, och textnoteringar på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt fästa två bärlinor i fasaden 45x145 en i norr och en i väst. Och sedan bygga en "ram" som fästs mot bärlinan samt vilar på stolparna.

Jag tänkte sedan bygga färdigt taket till pergolan i två delar, se den nedre delen av bild 1. Och sen montera dessa i själva ramen från bild 2.

Min fundering är, räcker det med 1 stolpe i högra hörnet eller kommer reglarna böja sig om jag inte har de stolparna som jag ritat in med frågetecken på skissen?

Blir 28x70 för klent till takribborna? De blir cirka 2.7m långa så det kanske blir svajigt, är isåfall 45x70 ett bättre alternativ?

Hoppas jag lyckats förmedla vad jag menar här. Alla tips och idéer är varmt välkomna!
 
F
Jag har byggt ganska precis samma pergola som du ritat. Ramen är 45x120 och ribborna 22x70. Har även en stolpe vid ditt frågetecken. Är mycket stabilt
 
Dannnnnnne
F Freddedan skrev:
Jag har byggt ganska precis samma pergola som du ritat. Ramen är 45x120 och ribborna 22x70. Har även en stolpe vid ditt frågetecken. Är mycket stabilt
Okej! Körde du 95x95 stolpar? Och hur långa ribbor har du i din? Jag är lite rädd för att dem ska slå sig
 
F
Stolparna är 95x95 men det är enbart för att det ser bättre proportionerligt ut. Ribborna har jag fällt ner i ramverket så de kan inte slå sig.
 
Dannnnnnne
F Freddedan skrev:
Stolparna är 95x95 men det är enbart för att det ser bättre proportionerligt ut. Ribborna har jag fällt ner i ramverket så de kan inte slå sig.
Hur fällde du in ribborna i ramen? Jag är lite osäker på hur jag ska göra med infästningar av just ribborna, gör jag iordning allt på marken såblir det rätt tungt att få upp sen.

Skulle du vilja dela med dig av någon bild på hur du gjort?
 
Dannnnnnne
Nu har jag filat på dimension och stolpar.
Och har bestämt mig för att fälla ner ribborna i ramen för att minska risk för att virket vrider sig samt estetiskt. Men då dök nästa fundering upp!

Vilken metod är smidigast för att jacka ur en regel 75mm djupt? Cirkelsågen går väl inte så djupt? Och sticksåg känns svajigt.
någon som har bra tips där?
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Vilken metod är smidigast för att jacka ur en regel 75mm djupt?
Fogsvans.
Såga max 70mm om du ska fälla in vanl 45x70
 
  • Gilla
Nylagat
  • Laddar…
Dannnnnnne
F fribygg skrev:
Fogsvans.
Såga max 70mm om du ska fälla in vanl 45x70
Jag ska fälla in flera 45x70 ribbor i en 225 regel, hur får jag ut "klossen" om jag sågar med fogsvans?
 
Redigerat:
F
Stämjärn!
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jag ska fälla in flera 45x70 ribbor i en 225 regel, hur får jag ut "klossen" om jag sågar med fogsvans?
Hammare och stämkniv är snabbt enkelt och tillräckligt noggrant för en pergola
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.