Hej! Jag vet inte om det är rätt tråd, men såg "liknande" frågor här. Vår diskmaskin ESF2200DW började bete sig väldigt konstigt. En kvart in i diskprogrammet tömmer maskinen vattnet, men stänger inte ner tömningspumpen trots att den är tom i "hålet" under silen/filtret, samtidigt som det börjar pipa med E4 felkod på displayen. Den märkligaste är att den reagerar inte på på/av knappen (uppe till vänster på fronten). Den är vår andra maskin av samma märke och modell, som är ca 4 år gammal, den förste höll i 12 år. Vi använder diskmaskinen 2-3 ggr dagligen, men har inte plast för en större. Därav bänkmodellen. Jag måste tillägga att jag kan meka med den, men det vore trevligt om jag vet i vilket ände skall jag börja. Om det är styrkortet (den i mitten med sifferdisplay delen) som är kass, så heter den WQP6-3603A.D.2-1
Tacksam för konstruktiv hjälp! Ha en fin dag! Mvh Laszlo
 
Hej! Tack för det sanbba tipset! Visst, förlåt! ESF2400OW är det. 2200-an var den förförra maskinen som tjänstgjorde under mer än 13 år. Ja, det har jag kollat, pumpen går torr. Under maskinen är torr på diskbänken också. Tillvattenfiltren/silen har jag också kollat. Skall bomba isär för att kolla, men är det lönt?
 
Nu har jag luskat lite på EL:s hemsida, men skall jag byta kretskort, så betalar jag i princip halva nymaskin-priset. Skall jag byta bara ventilen/sensorn/flottören, då är det några hundringar det handlar om. Då är det kanske lönt att fixa. Förutom tiden det tar att fixa. Därför vore det intressant att veta vad skall jag byta.
 
Jag menar alltså om du tar bort bakstycket och tittar in. Det brukar sitta en flottör på botten som i ”intensiv panik startar pumpen” för att undvika att det ska läcka ut vatten om det står vatten på botten. Vattnet kunde ju ha läckt från inifrån diskutrymmet. Jag har råkat få vatten stående där utan att det läckt fram på golvet.

Kolla flottörens funktion.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag menar alltså om du tar bort bakstycket och tittar in. Det brukar sitta en flottör på botten som i ”intensiv panik startar pumpen” för att undvika att det ska läcka ut vatten om det står vatten på botten. Vattnet kunde ju ha läckt från inifrån diskutrymmet. Jag har råkat få vatten stående där utan att det läckt fram på golvet.

Kolla flottörens funktion.
Stort tack! Skall kolla. Men det är ändå skumt att på/av knappen stänger inte av larmet och inte heller pumpen som försöker pumpa ut vattnet som inte finns. Åtminstone inte inne i diskutrymmet.
 
L LaszloG skrev:
Stort tack! Skall kolla. Men det är ändå skumt att på/av knappen stänger inte av larmet och inte heller pumpen som försöker pumpa ut vattnet som inte finns. Åtminstone inte inne i diskutrymmet.
Nej, det är väl ett jättebra sätt att larma om det på ett vattenläckage i maskinens inre som du inte kan se. Stäng vattenkranen och dra ut sladden.
Nu står väl din maskin på en diskbänk så för dig spelar väl läckage inte så stor roll , men för en maskin som står på golv utan plastskydd under och läcker inuti kan det i värsta fall läcka länge innan man märker det.

Visst, lite konstigt beteende, det kunde väl varit 2 olika felkoder?
Men jag har råkat ut för ”fenomenet” två gånger på min Cylinda.
Sista gången var det en slang som läckte lite. kostade ca 100kr att fixa.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, det är väl ett jättebra sätt att larma om det på ett vattenläckage i maskinens inre som du inte kan se. Stäng vattenkranen och dra ut sladden.
Nu står väl din maskin på en diskbänk så för dig spelar väl läckage inte så stor roll , men för en maskin som står på golv utan plastskydd under och läcker inuti kan det i värsta fall läcka länge innan man märker det.

Visst, lite konstigt beteende, det kunde väl varit 2 olika felkoder?
Men jag har råkat ut för ”fenomenet” två gånger på min Cylinda.
Sista gången var det en slang som läckte lite. kostade ca 100kr att fixa.
Nu har jag kommit på hur kommer man åt "hjärtat/maskinrumet". Flottören är en enkel cellplastskiva med en mikrobrytare ovanför. Dessa är i sin tur monterade på maskinens underdel. Två skruvar och 6st clips = relativt enkelt att öppna. Men för att komma åt allt dethär, var jag tvungen (kanske inte nödvändigtvis, men nybörjare) att ta av hela höljet.
Men maskinen har inte ställbara höjdinställning/nivåutjämningsskuvar, bara med tiden tillplattade gummifötter, som gjorde att diskmaskinen ståd i princip på den undre skyddskåpan. Följdaktigen den minsta vattenskvätt från diskhon kan utlösa flottören... Miss av EL. Nu har jag duttat in höjdanpassade träpluggar och höjde hela diskmaskinen med ca 5mm från ursprungshöjden. Nu testar jag med lite disk i. Vi får se. Ingen kod ännu så länge. Men tack för tipset iaf! Återkommer när maskinen funkar igen! Ha en fin kväll! Mvh Laszlo
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
L LaszloG skrev:
Nu har jag kommit på hur kommer man åt "hjärtat/maskinrumet". Flottören är en enkel cellplastskiva med en mikrobrytare ovanför. Dessa är i sin tur monterade på maskinens underdel. Två skruvar och 6st clips = relativt enkelt att öppna. Men för att komma åt allt dethär, var jag tvungen (kanske inte nödvändigtvis, men nybörjare) att ta av hela höljet.
Men maskinen har inte ställbara höjdinställning/nivåutjämningsskuvar, bara med tiden tillplattade gummifötter, som gjorde att diskmaskinen ståd i princip på den undre skyddskåpan. Följdaktigen den minsta vattenskvätt från diskhon kan utlösa flottören... Miss av EL. Nu har jag duttat in höjdanpassade träpluggar och höjde hela diskmaskinen med ca 5mm från ursprungshöjden. Nu testar jag med lite disk i. Vi får se. Ingen kod ännu så länge. Men tack för tipset iaf! Återkommer när maskinen funkar igen! Ha en fin kväll! Mvh Laszlo
Hmmm. Första disken är avklarat. Programmet gick hela vägen, dvs lite dryggt 2 timmar. Det pep lite halvvägs men jag hann inte kolla varför innan den slutade pipa. Kan det vara löst? Vågar inte tro på det, men det gick för denna gång. Det var ett strålande tips om flottören! Lite fukt och smuts var där iaf så cellplastskivan trycktes kanske upp av att gummipluggarna-fötterna plattades till med tiden och som jag skrev innan, så stod hela diskmaskinen på bottenskivan. Diskbänken kan ha fått lite uppbuktning också som tryckte bottenskivan uppåt just där flottören är monterad. Återigen en dum miss av EL att spara in på nivåskruvar. Det vore enkelt av dem att kapa till några 25 mm långa och 6 mm diam plaststänger istället för de gummipluggarna. Stort tack igen! Ha det fint! Mvh Laszlo
 
Har du fått igång diskmaskinen och felkoden försvunnit så har du väl pillat på rätt grejer, men den beskrivningen låter inte klockren och enkel. Kunde du tex trycka upp plåten under maskinen så microbrytaren klickade?
Kunde du trycka upp flottören så den fastnade?
Lite fukt kan få grejer att oxidera och kärva, men lyfter inte flottören.

Att det är trångt i en bänkdiskmaskins inre och att man får skruva isär mycket för att komma åt hade jag nog förväntat mig. :p Inget jobb för den som lätt ger upp.

Just att det är trångt skulle väl kunna vara orsaken till problem med konstruktion och toleranser. :thinking:

Det var kul att du fick igång maskinen. :cool:
 
Tack alla för hjälpen! Vill inte ropa hej än, men det verkar vara löst. Inga fler felkoder och programmen går hela vägen, tom pumpen stannar när den ska och torkningen funkar också. Som det ser ut nu, så det var flottören som hakade upp sig eller fastnade. Kanontips "blackarrow"! Sen det var kanske EL:s miss också med bortsparade nivåskruvar, som gjorde att maskinen vilade på bottenplattan och skvättvattnet från diskhon inte kunde rinna av riktigt. Stort tack igen och ha en fortsatt fin dag! Mvh Laszlo

blackarrow blackarrow skrev:
Har du fått igång diskmaskinen och felkoden försvunnit så har du väl pillat på rätt grejer, men den beskrivningen låter inte klockren och enkel. Kunde du tex trycka upp plåten under maskinen så microbrytaren klickade?
Kunde du trycka upp flottören så den fastnade?
Lite fukt kan få grejer att oxidera och kärva, men lyfter inte flottören.

Att det är trångt i en bänkdiskmaskins inre och att man får skruva isär mycket för att komma åt hade jag nog förväntat mig. :p Inget jobb för den som lätt ger upp.

Just att det är trångt skulle väl kunna vara orsaken till problem med konstruktion och toleranser. :thinking:

Det var kul att du fick igång maskinen. :cool:
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du fått igång diskmaskinen och felkoden försvunnit så har du väl pillat på rätt grejer, men den beskrivningen låter inte klockren och enkel. Kunde du tex trycka upp plåten under maskinen så microbrytaren klickade?
Kunde du trycka upp flottören så den fastnade?
Lite fukt kan få grejer att oxidera och kärva, men lyfter inte flottören.

Att det är trångt i en bänkdiskmaskins inre och att man får skruva isär mycket för att komma åt hade jag nog förväntat mig. :p Inget jobb för den som lätt ger upp.

Just att det är trångt skulle väl kunna vara orsaken till problem med konstruktion och toleranser. :thinking:

Det var kul att du fick igång maskinen. :cool:
Hallo! Oooops! Hemskt ledsen, jag var borta från denna fina sidan ett tag. Jo, jag fick igång diskmaskinen och var tvungen att modifiera denna en aning. Ja, det var microbrytarem vid flottören, eller rättare sgt, just flotören var problemet. Själva mojängen, flytkroppen, är en enkel cellplast skiva som skalll bryta mikrobrytaren när den lyfts pga att bildas en vattenpöl i behållaren, eller i skålen på botten av diskmaskinen. Denna diskmaskin saknar fötter som skulle göra en rätt nivåinställning, dvs att maskinen står i våg. Dessa fötter skulle göra att man höjer diskmaskinen en aning så att vattnet under skulle kunna rinna av. Tillverkaren snålade in på fötter. Jag slog in helt enkelt vanliga 8mm:s träpluggar i de förbereädda (?) hålen så att diskmaskinen höjdes. Jag rengjorde flytkroppen och samlingsskålen också. Nu funkar diskmaskinen klockrent. Stort tack för er hjälp! Ha en god Jul och Gott nytt År! Mvh laszlo
 
Fick just samma felkod på min diskmaskin.
Tag tackar för tipsen och hoppas det är ett lika enkelt fel på min maskin.
Den står i skåpet under diskbänken så jag får väl ta ut och "operera" den.
 
R RonaldJ skrev:
Fick just samma felkod på min diskmaskin.
Tag tackar för tipsen och hoppas det är ett lika enkelt fel på min maskin.
Den står i skåpet under diskbänken så jag får väl ta ut och "operera" den.
Efter två månaders handdisk tog jag äntligen tag i diskmaskinen. Mycket riktigt, flottören på botten som fastnat i övre läget. Lite ättika som fick lösa upp kalken och återmontering så funkar den igen. Längst tid tog det att komma på hur jag skulle komma in i maskinen. Men det löste sig, botten var lätt att få loss.
Tack för tips och råd. Nu sparade jag 3 500 kronor.
 
Fick samma felmeddelande på min efter 3 års användande.. förstår inte varför man river isär en maskin det första man gör när nåt felar… det här meddelandet säger ju överflöd så varför inte bara rengöra tömningen med ättika och bikarbonat först.? Om man slarvat med saltet bara en gång så blir det en kalkbeläggning på flottören så den inte kan tömma tillslut… 🙄 min har larmat och inte kunnat tömma som den ska, tog bort silen och en liten lucka för tömningen och skickade in bikarbonat och ättika i tio minuter, startade maskinen och den har fungerat felfritt sen dess. Just saying
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.