Hur djupt och brett bör man gräva vid plantering av häck på gammal åkermark som mest består av lera?

/Peter
 
Det beror lite på vad det är för häckväxt du ska plantera. Men man brukar säga minst 40 cm djupt och 50-60 brett dike. Grunda gärna med grus för dräneringens skull och fyll på med ny jord blandat med den befintliga. Sätt plantorna så dom hamnar som på en liten kulle också för dräneringens skull.
 
Kanske övergiven tråd men för andra som läser kanske...

Knaparn skrev:
... Grunda gärna med grus för dräneringens skull och fyll på med ny jord blandat med den befintliga. Sätt plantorna så dom hamnar som på en liten kulle också för dräneringens skull.
Grunda absolut inte med grus, då tillför du ett kapillärbrytande skikt som gör att jorden blir väldigt känslig för uttorkning resp översvämning. Jorden kan inte "suga" vatten nerifrån upp genom gruset och vattnet stannas upp på sin väg uppifrån och ner vid regn. Man får ett badkar helt enkelt.

/Kalle
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Saxat från 'Koloniträdgården' trädgårdskonsulent Solveig Sidblad : Hur vet man om dräneringen är tillräcklig? Det är ganska lätt att undersöka. Gräv en grop stor som en 10 liters hink. Fyll gropen med vatten. Om gropen är tom på en halvtimme är dräneringen tillräcklig.

etc etc (vi får se om detta räcker för JKPK_peter). Den intressanta artikeln är ganska lång.
 
vi eller snarare sambon har grävt ett dike 40 djupt, 40 brett så vi hoppas att det är OK till vår häck
 
Vi grävde 50x50 till vår häck. Nu hade vi en grävare som grävde så det var inte speciellt betungande för oss. Häcken ska ju stå i många år och jobbet kan ju inte göras om...

Vår häck fick f.ö. blomma för första gången i år (planterades hösten 2003).
SE så vacker!
 
  • 3056-häck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
i lerjord hade jag tillfört någonform av mull och ev sand . Billiga säckar 5 för hundra innehåller mycket mull blanda väl med befintlig jord så det inte blir skikt och lite grovkornig sand. Lycka till
 
öland skrev:
i lerjord hade jag tillfört någonform av mull och ev sand . Billiga säckar 5 för hundra innehåller mycket mull blanda väl med befintlig jord så det inte blir skikt och lite grovkornig sand. Lycka till
Problemet med de säckarna är att det i stort sett inte finns något kvar av den mullen efter ett par år. Mullen där består av torv med låg nedbrytningsgrad som snabbt förmultnar och kan orsaka sättningar om man har använt mycket. Men att tillföra mull är för det mesta bara bra, men man bör vara medveten om sättningsrisken om man använder torvmull som mullkälla. Den bästa mullen är den där riktigt härliga svarta mullen som finns i ett äldre välskött trädgårdsland t.ex. och som doftar helt underbart! :p Den har en hög nedbrytningsgrad och är väldigt stabil så att säga.

Innan jag skulle gjort något större försök att förbättra jorden på något sätt så skulle jag skickat in jord för analys, både för näringsinnehåll och hur den ser ut fraktionsmässigt. En "lerig" jord med 5% lera är VÄLDIGT olik en lerjord med 20-25% lerinnehåll. Med en analys följer ofta ett färdigt "recept" på hur man kan gödsla upp den och hur man kan t.ex förbättra dräneringen eller öka den näringshållande förmågan.

/Kalle
 
Är det så att vid hög andel lera så skall man lägga ett gruslager för dräneringen skull och är det lite lera så skippar man gruset.
 
Som jag sade tidigare så hjälper ett lager grus föga för dränering i en lerjord, det är för stort hopp i fraktionerna och man får ett kapillärbrytande skikt vilket stannar av vattentransporten upp och ner i jorden. Tänk dig en genomblöt wettextrasa som du håller fritt hängande i luften. Vad händer i nederkanten där trasan möter luften? Jo, vattnet blir "stående" i trasan vilken blir sur i nederkant. Samma princip gäller för en lerjord där den möter ett gruslager.

För dränering i en styv lerjord så är det djup tjäle och daggmaskar som gäller som kan skapa djupa sprickor och porer där vatten kan rinna. Ska man plantera i en lerjord så kan man använda en jord med lägre lerhalt som planteringsjord men använd inte något gruslager mellan jordarna!
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Jag hade helt enkelt kostat på mig en grävmaskinist och en lastare och grävt bort massor, minst 1 m. Sedan hade jag beställt god matjord och lagt i rännan. Därefter hade jag grävt gropar till mina plantor och beroende på vad som ska sättas hade jag i planteringsgropen ca 50x50 lagt en blandning av köpepåsarna kogödsel o barkmull. KÖP ALDRIG DESSA PLANTERINGSJORD PÅSAR läs på innehållet, de finns i stora drag bara torv /vitmossa. Det blir nada av det efter ett par år!!
En egen blandning planteringsjord gör jag av kogödsel/barkmull/(rosjord), den är KANON. Rosjord innehåller lite lera.
 
Ingen matta längst ned? Så inte jorden äts upp av leran.
 
Ingen matta längst ner. Då hindrar du rötterna att växa ner och de blir känsligare för uttorkning.
 
  • Gilla
Mandolinen_4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.