3 156 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Webbkamera på mobilabonnemang utan fast IP?
Sida 1 av 2
Vi har en d-link kamera (D-link DCS-6500LH) som är kopplad till ett mobilabonnemang (Telia) via en 4g router (Teltonika RUT240 i fritidshuset.
Men vi får inte kontakt med kameran. Jag misstänker att det beror på att Telia inte har fasta ip adresser på sina mobilabonnemang. Finns det kameror som inte kräver ip adress eller skulle det hjälpa att byta router?
Tele2 eller Telenor kan nog ha täckning på platsen men det är mest ekonomiskt om vi kan använda Teliaabbonemanget.
Har någon ett råd att ge? Kan det vara något annat än ip adressen som spökar?
/Carro
Men vi får inte kontakt med kameran. Jag misstänker att det beror på att Telia inte har fasta ip adresser på sina mobilabonnemang. Finns det kameror som inte kräver ip adress eller skulle det hjälpa att byta router?
Tele2 eller Telenor kan nog ha täckning på platsen men det är mest ekonomiskt om vi kan använda Teliaabbonemanget.
Har någon ett råd att ge? Kan det vara något annat än ip adressen som spökar?
/Carro
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 548 inlägg
Kör ni med dlinks molnlösning eller försöker ni ansluta direkt till kameran
Det beror sannolikt inte på att kameran byter ip-adress, vanligen kopplar kameran upp sig mot leverantörerns molntjänst.
Det spelar då ingen roll vilken adress den har.
Lite felsökning på plats krävs.
-Hittar du kameran om du är kopplad till samma wifi?
-Har telefonen täckning?
/Höghus
Det spelar då ingen roll vilken adress den har.
Lite felsökning på plats krävs.
-Hittar du kameran om du är kopplad till samma wifi?
-Har telefonen täckning?
/Höghus
Om du ansluter till kamerans IP direkt (ej via molnet) så bör du använda dynamisk DNS för att slippa problem när du får ny IP från leverantören.
Från manualen
"Can I setup remote access for my Teltonika router with a dynamic IP address?
Yes. You can use Dynamic DNS or RMS services."
https://wiki.teltonika-networks.com/view/RUT240_Dynamic_DNS
"Note: Dynamic DNS is additional software that can be installed from the Services → Package Manager page."
Från manualen
"Can I setup remote access for my Teltonika router with a dynamic IP address?
Yes. You can use Dynamic DNS or RMS services."
https://wiki.teltonika-networks.com/view/RUT240_Dynamic_DNS
"Note: Dynamic DNS is additional software that can be installed from the Services → Package Manager page."
Dynamisk dns är endast intressant om man vill koppla upp sig direkt mot kameran och använda ett namn i stället för en ip-adress.sysmali skrev:Om du ansluter till kamerans IP direkt (ej via molnet) så bör du använda dynamisk DNS för att slippa problem när du får ny IP från leverantören.
Från manualen
"Can I setup remote access for my Teltonika router with a dynamic IP address?
Yes. You can use Dynamic DNS or RMS services."
[länk]
"Note: Dynamic DNS is additional software that can be installed from the Services → Package Manager page."
Funkar bara om du får en publik ip-adress, vilket börjar bli sällsynt. Mycket sannolikt har TS kamera fått en icke-publik nat-ad ip-adress så det är molntjänsten som gäller.
/Höghus
Tack att ni försöker hjälpa till. Nu är vi förstås hemma och kan inte felsöka just nu.
Vi ansluter via molntjänsten och om man kopplar kameran via en mobiltelefon så kommer man åt den. Då faller nog min teori om fasta vs dynamiska adresser.
Det kanske är något i gränssnittet mellan kamera och router eller om det kan vara något fel på routern, men den funkar för övrigt.
Vi ansluter via molntjänsten och om man kopplar kameran via en mobiltelefon så kommer man åt den. Då faller nog min teori om fasta vs dynamiska adresser.
Det kanske är något i gränssnittet mellan kamera och router eller om det kan vara något fel på routern, men den funkar för övrigt.
Jag har googlat vidare och ser att Teltonika routrar generellt verkar sakna stöd för WPS https://community.teltonika-network...ect-with-wps-to-a-wifi-extender-with-a-rut950. Då kanske vi behöver ansluta webbkameran till routern med sladd i stället för Wifi för att få det att fungera.
Om alla inställningsförsök via appar och dylikt misslyckas kan du antagligen ansluta kameran endast tillfälligt med kabel, för att kunna skriva in rätt wifinamn och lösenord i kamerans webgränssnitt.R Ripley skrev:
Hej
Problemet med många mobilabonemang är att du inte har en "offentlig" IP utan en "intern 10.x.x.x " och då funkar inte tjänster som DYNdns m.m.
Själv har jag TP link TAPO C310 kameror och via mobil appen får jag bra kontakt med dem.
Sen så får användarna bestämma om det är fördel eller nakdel att bilderna spara internt på minneskort i kameran och inte i molntjänst (Finns tillägs abonemang för moln)
Men jag tycker det är bra får material finns även fast mobilnätet har varit nere så kan man gå tillbaka och kolla.
Problemet med många mobilabonemang är att du inte har en "offentlig" IP utan en "intern 10.x.x.x " och då funkar inte tjänster som DYNdns m.m.
Själv har jag TP link TAPO C310 kameror och via mobil appen får jag bra kontakt med dem.
Sen så får användarna bestämma om det är fördel eller nakdel att bilderna spara internt på minneskort i kameran och inte i molntjänst (Finns tillägs abonemang för moln)
Men jag tycker det är bra får material finns även fast mobilnätet har varit nere så kan man gå tillbaka och kolla.
Och de som har publikt IP (v6) blockerar alla inkommande portar för "din säkerhet" (att de vill sälja dyrare tjänster till företag, likt vissa ADSL-operatörer på 90-talet)...J Jonas_81 skrev:
Ett litet tips som kan hjälpa, kanske inte just i detta fall men framöver, är att sätta en timer på routern så att den startar om på natten. Routrar kan hänga sig och om man som vi styr värme och kameror i fritidshuset över nätet så är det sjukt irriterande att tappa accessen.
Kameran ansluter själv aktivt till "molnet", dvs det krävs ingen väg från utsidan in till kamerab. Det funkar precis som när man surfar från en dator eller mobil som är ansluten till det lokal wifinätet.
Om kameran inte lyckas koppla upp sig till "molnet"", brukar det oftast bero på att den inte lyckas koppla upp sig mot det lokala wifinätet. Den kopplingen gör man en gång - vid installatiomen av kameran, och det står beskrivet i kamerans installationsanvisning.
Du skriver att det fungerar när du kör kameran via mobilen, jag förutsätter att du kör mobilen som hotspot, men hur kopplar du då upp kameran på.mobilens wifinät? Har du samma ssid och lösenord som din wifirouter?
Om kameran inte lyckas koppla upp sig till "molnet"", brukar det oftast bero på att den inte lyckas koppla upp sig mot det lokala wifinätet. Den kopplingen gör man en gång - vid installatiomen av kameran, och det står beskrivet i kamerans installationsanvisning.
Du skriver att det fungerar när du kör kameran via mobilen, jag förutsätter att du kör mobilen som hotspot, men hur kopplar du då upp kameran på.mobilens wifinät? Har du samma ssid och lösenord som din wifirouter?
Det var mindre komplicerat än jag trodde. Nånting i kommunikationen mellan modemet och kameran verkar ha hängt sig när vi bytte simkort i modemet. Nu när vi kom tillbaka provade vi att resetta kameran och nu kopplar den snällt upp sig mot modemet. Tack för alla goda råd.