David Wallin David Wallin skrev:
Köper du Unifi tror jag att du får med PoE-manicker också så det finns ingen anledning att köpa extra switch eller ny router för detta heller.
Nej, man får tyvärr inga PoE-injektorer med nyare Unifi. Man får betala extra för dem.

Och ja. Med ett "system" med Unifi-accesspunkter samt centralstyrning av dem (finns lite olika lösningar) så fungerar systemet mycket bättre vad gäller hand-over osv. Helt klart. Det är så jag byggt mitt system.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, man får tyvärr inga PoE-injektorer med nyare Unifi. Man får betala extra för dem.

Och ja. Med ett "system" med Unifi-accesspunkter samt centralstyrning av dem (finns lite olika lösningar) så fungerar systemet mycket bättre vad gäller hand-over osv. Helt klart. Det är så jag byggt mitt system.
Okej, det är väl vettigt på sitt sätt att de är separata tillbehör numera. Senast jag köpte, för några år sedan, fick man alltid med, men i vissa fall när man hade PoE-switchar blev det ju då injektorer över.

Jag har egentligen bara använt Unifis system, så jag vet inte hur andra system funkar. Men hand-over (tack för den rätta termen) har alltid funkat mycket bra med dem enligt min erfarenhet.
 
Fördelen med routrar konfigurerade som AP är att man får 4 (eller 3) nätverksuttag "gratis" vid varje punkt.
Jag har TV'n, Sonos och annat kablat till Accesspunkten, sen är den kablad till routern. Det blir betydligt mindre snack i luften om man kablar det som kan kablas.

Fördel nr.2 är att du kan tagga enskilda Ethernetportar på separat VLAN, t.ex. för larm eller något mysko Kinapryl.
 
Z Zakalwe skrev:
Fördelen med routrar konfigurerade som AP är att man får 4 (eller 3) nätverksuttag "gratis" vid varje punkt.
Ja det är en fördel, och jag har gjort så i en lägenhet med hela schabraket bakom en gardin vid fönstret. Funkar iom att TV:n står nära, och bordet där man ev. använder dator står vid fönstret.

En nackdel är att eftersom man i större boenden helst sätter AP:n i taket, eller gömmer den bakom en tavla på väggen (har jag gjort i vardagsrummet), eller dylikt så är det inte optimalt att behöva dra fem kablar till till AP:n (säg fyra ethernet samt en kraft) när det är mycket enklare att gömma en kabel.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En nackdel är att eftersom man i större boenden helst sätter AP:n i taket, eller gömmer den bakom en tavla på väggen (har jag gjort i vardagsrummet), eller dylikt så är det inte optimalt att behöva dra fem kablar till till AP:n (säg fyra ethernet samt en kraft) när det är mycket enklare att gömma en kabel.
Jag kör med en PoE switch och PoE 12V "ejektorer" kopplade till mina routers-konfade-som-AP'n, så man slipper 12V adaptrar.
 
Är det cat5 eller cat6 kabel man behöver till poe enheterna? Funkar båda?
 
Jag kommer köra på som föreslogs i tråden med 2 styck AP och stänga av wifi på routern. Undrar dock om det ens är nödvändigt med router då. Kan inte en internetkabel gå från mediaomvandlare till Poe switchen och sen dra 2 kablar från Poe switchen till varje AP?
 
Stänger du av routingen i routern, vem ska då skicka datapaketen åt rätt håll?
Varför stänga av WIFI i routern, du mister ju en tredjedel av täckningen.

Protte
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Är det cat5 eller cat6 kabel man behöver till poe enheterna? Funkar båda?
Det ska funka med båda vad jag vet, men ska man vara petig är det väl 5e eller bättre. Tror inte det knappt går att få tag i cat 5 längre. Dvs, nej du kan inte köra på cat 5, men jag antar att du egentligen menar 5e och då är det okej. :D
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Jag kommer köra på som föreslogs i tråden med 2 styck AP och stänga av wifi på routern. Undrar dock om det ens är nödvändigt med router då. Kan inte en internetkabel gå från mediaomvandlare till Poe switchen och sen dra 2 kablar från Poe switchen till varje AP?
Du måste ha en router, annars kommer alla dina enheter hamna oskyddade rakt ut på internet. Det är dessutom tveksamt att din ISP kommer att dela ut så många adresser att det ens funkar.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Stänger du av routingen i routern, vem ska då skicka datapaketen åt rätt håll?
Varför stänga av WIFI i routern, du mister ju en tredjedel av täckningen.

Protte
Den stora poängen med separata APn är att de blir bättre på att flytta trafik mellan sig då man rör sig i hemmet. Blandar man även in routerns WiFi kommer man visserligen få bättre täckning, men på bekostnad av stabilitet och smidighet. På sätt och vis kommer det även att sabba just täckningen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Jag kommer köra på som föreslogs i tråden med 2 styck AP och stänga av wifi på routern. Undrar dock om det ens är nödvändigt med router då. Kan inte en internetkabel gå från mediaomvandlare till Poe switchen och sen dra 2 kablar från Poe switchen till varje AP?
Routern innehåller brandvägg, dhcp, NAT mm utöver ”postkontoret”.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Den stora poängen med separata APn är att de blir bättre på att flytta trafik mellan sig då man rör sig i hemmet. Blandar man även in routerns WiFi kommer man visserligen få bättre täckning, men på bekostnad av stabilitet och smidighet. På sätt och vis kommer det även att sabba just täckningen.
Edit: sen kommer de flesta enheter vara på fast plats i princip, med undantag för laptops. De fasta enheterna kommer ju gå mot det starkaste nätverket så det kanske ändå inte är så värdefullt med samma nät över hela huset?

Vad är skillnaden på ap och meshsystem?

Vilket är det bästa alternativet då? Värdesätter stabiliteten mer så antar att routerns wifi ska stängas och ap driva det trådlösa i hemmet? Tänker man kan väl bara utöka med ännu en ap om täckningen blir lidande av att routern wifi inte är aktiverat.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Vilket är det bästa alternativet då? Värdesätter stabiliteten mer så antar att routerns wifi ska stängas och ap driva det trådlösa i hemmet? Tänker man kan väl bara utöka med ännu en ap om täckningen blir lidande av att routern wifi inte är aktiverat.
Det tekniskt bästa är en eller flera AP (om inte bara routerns WiFi räcker såklart). Men sen är det ju en fråga om ekonomi också. En AP ihop med routerns WiFi funkar förmodligen helt OK, men det är tvivelaktigt så att fler AP är bättre istället för att blanda in routerns wifi.

Edit: Såg att du gjort en edit, så jag får svara en gång till. :rofl:
 
M Mjolnir skrev:
Edit: sen kommer de flesta enheter vara på fast plats i princip, med undantag för laptops. De fasta enheterna kommer ju gå mot det starkaste nätverket så det kanske ändå inte är så värdefullt med samma nät över hela huset?

Vad är skillnaden på ap och meshsystem?

Vilket är det bästa alternativet då? Värdesätter stabiliteten mer så antar att routerns wifi ska stängas och ap driva det trådlösa i hemmet? Tänker man kan väl bara utöka med ännu en ap om täckningen blir lidande av att routern wifi inte är aktiverat.
Med stationära enheter blir det som du skriver inte lika viktigt. Problemen blir när en enhet ansluter till en wifianslutning och om man sedan flyttar närmare en annan så byter ens enhet inte till den andra anslutningen trots att signalen där är starkare. Har man otur blir det ett "riktigt" avbrott i trafiken där i skarven.

Jag tror att begreppen AP och Mesh blandas ihop hela tiden. Men jag skulle säga att en AP är själva "radioenheten" och även ett Mesh-system består av APn. Mesh är en funktion som gör att man kan ansluta en AP till en annan utan att använda kabel för att på så vis öka täckningen. Det är en nödlösning och kabel är alltid att föredra om man har möjlighet. Så ett AP-system behöver inte ha funktionalitet för Mesh (även om jag tror att de flesta har det) men ett Mesh-system består alltid av APn.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.