Den som köper glasögon kommer få en uppsjö av olika val vad gäller glasets/plastens egenskaper. Mer eller mindre smutsavvisande, reflekterande, tjocklek, optisk kvalitet, och detta ofta gradvis i 3-4 steg, från sämre till bättre.
Som kund känner jag mig blåst innan jag köpt glasögon, eftersom jag inte riktigt litar på att det bästa är värt pengarna. Oavsett vad jag köper brukar jag försöka skapa mig en uppfattning om vad som är "mest produkt per krona" och lägga mig där, men med glasögon har jag noll koll och kan inte skapa mig en uppfattning om vad som är mest prisvärt köp. Därför söker jag kunskap här :) Erfarenheter?

Jag har oftast köpt glas/plast från det billigare segmentet, eller standard. Rätt nöjd över lag, förutom vid ett par tillfällen - t.ex för tjocka glas i en nätt båge, eller för dåligt reflekterande glas trots att jag då köpte de dyrare alternativet och de billigare var bättre, men i båda fallen kunde jag häva köpet. Sen med åren blir plasten väldigt repig med minirepor, men detta kommer man nog inte ifrån, om man inte väljer riktigt glas i bågarna - vilket jag personligen aldrig haft(brukar vara betydligt dyrare)
 
Ja de är väl en kul sak att hålla sig vaken för haha. Det ända jag vet är att speacsavers är billigast men också bäst. Smarteyes är dubbelt så dyra och bara skit tycker jag :)
 
Riktigt mineralglas börjar tyvärr bli ovanligt, nu när det finns högbrytande plastglas. Men de är så mycket bättre tycker jag, både i optiska egenskaper och motståndskraft mot repor.
Senast köpte jag glasögon (plastglas) från Specsavers men blev rätt missnöjd - brytningen i plastglaset är ojämn, plasten repas lätt och själva skalmarna känns smeckiga.
Nästa gång blir det nog Synsam igen, och mineralglas.
 
Intressant frågeställning.
Jag upplever precis som du att det är svårt att utvärdera vad man får från respektive optiker.

Har inte varit 100% nöjd på något ställe.
Senast testade jag synundersökning och glasögon via webben. Var varken bättre eller sämre.
Men nästa par köper jag via butik på stan då jag önskar prova fler bågar.
 
Mitt tips är precis tvärt om gå INTE till Specsavers , dom fick inte ens rätt på min enkelslipade utan fick göra om vilket tog ca 2 månader.
Beställ från Lensway istället och håll dig till mellanpris (om du inte har progressiva och ställer krav på viss slipning) så får du mest bang for buck.
 
BirgitS
G wojda skrev:
Mitt tips är precis tvärt om gå INTE till Specsavers , dom fick inte ens rätt på min enkelslipade utan fick göra om vilket tog ca 2 månader.
Du ska nog inte döma ut en hel samarbetsorganisation med separata ägare för varje butik för att en av dem har gjort fel. Jag har gått till många optiker under åren men det har varit Specsavers de senaste gångerna eftersom de numera ligger bra till. Jag har inte upplevt någon skillnad mellan dem och har varit helt nöjd med mina glasögon. Men man ska ju inte välja bågar som kostar under 1000 kr om man vill kunna använda dem i flera år.
 
AXS
Kan rekommendera Ace and Tate. Levererar bra glas i okej båge för 2000:- på under en vecka.

De kan även göra på en dag, men då lite enklare glas.
 
S
Det finns en anledning till att jag inte går till optikern så ofta som jag skulle behöva... Jag föll sist för att köpa lite dyrare glasögon och få ett par billigare på köpet, jag kan säga att det hade räckt gott och väl med enbart dom billigaste... Men jag måste dit snart igen, det var ca 6 år sedan sist
 
Karlia
Det är inte lätt och finns nog inte rätt svar. Jag har en vän som är optiker, dit har dottern och jag gått. Dyra glasögon som jag varit nöjd med. Men någon gång ibland har jag gått till specsaver och blivit nöjd även där.
 
Jag är nog optikerns drömkund. Frågar inte om pris, utan vad är det bästa de kan erbjuda. Helst vill jag ha glas från Rodenstock, Essilor, Nikon eller Zeiss.
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 1 till
  • Laddar…
Jag använder sedan många år läsglasögon, +2.00, från City Gross.
10 kr per styck med skalmar bågar och glas, dvs allt!
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag tillhör det "utdöende" släktet som vill ha mnieralglas. De håller och trots alla år som jag använt glasögon har bara 2 linser gått sönder, och det med "våld". Har haft plastglas från ett flertal tillverkare, men efter max 6 mån är dessa "slut" för mig, repade (i ytbehandlingen har det sagts mig) trots att jag har försök att inte torka dem på tröjan.

Jag anser att branschen vill att man ska ha plastglas, så man ska byta ofta. Mineralglas håller enligt mig så länge synen inte förändrats. Men nu är de få som erbjuder dem. På exempelvis Specsavers har de olika erbjudanden, men INGET gäller om man tar mineralgals...
 
Sambon som är optiker säger att sedan man började ythärda plastglasen så väger fördelarna med plast högre än fördelarna med glas
 
galento
Gillar också mineralglas och de kommer från Speecsavers , terminalglasögonen är plast och skitiga för jämnan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon som är optiker säger att sedan man började ythärda plastglasen så väger fördelarna med plast högre än fördelarna med glas
Har som sagt haft plastglas som ska vara "bäst i test" (minns ej vilken de var) och provat från minst 3 olika kedjor för mellan typ 10-3 år sedan och de är jätterepiga för mig efter ca 6 mån tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.