M Miljondel skrev:
Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
Jobbar med värmepumpar ibland och brukar råda folk att ej montera bort stänga av el element vid installation vp just på grund av detta scenario vid ej permanent boende.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Erfarenhet hur man hanterade det före mobilt/Internet och sedan lägga till dagens teknik blir ganska bra(y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Miljondel skrev:
Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
nej ingen erdd så ätning från pumpleverantören men du har väl en försäkring på stugan? Den ersätter dig. Åldersavdrag är på ytskikt etc inte stommen.
 
M Miljondel skrev:
Fritidshus. JagBosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.
Jag tömmer inte vattnet men stänger av inkommande vatten. Ett elelement med en Ontech-dosa jag kan sända sms till. Stå av/till samt få sms tillbaka med temperaturen. Åker dit ett par ggr under vintern och krabbigt att tömma vattnet varje gång.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
electroluxaren skrev:
En luftvärmepump får inte användas som enda värmekällan
Jag

D Dalatorp skrev:
Tråkigt. Är ju bara att anmäla till försäkringsbolag m.m. och sen får de återkoppla. Hoppas du kan få ut något!

I förebyggande syfte för andra: Ifall man har mobilt nätverk kan man enkelt sätta upp lite sensorer och larm ifall temperaturen går under en viss nivå. Har själv gjort detta i stugan så mäter inomhus, utomhus och i ett vattenhus där vvs utrustningen står placerad. Får uppdaterad temperatur i mobilen var 5e minut och lite widgets så man enkelt kan hålla ett öga på det. Ifall larmet går och temperaturen fortsätter neråt kan jag slå på en byggfläkt via telefonen alternativt ringa en granne för att gå och kolla vad som hänt.

Utöver detta självreglerande värmekablar i inkommande vatten där pem-slangen ligger grundare än 1,8m, dessa är på sen vintern kom och vattnet äntligen blev inkopplat. Vi har bara LLVP som värmekälla i huset och frostvakt i vattenhuset. Finns möjlighet att montera upp element med separat elslinga men ville prova första vintern efter renoveringen med bara byggfläkt som backup när man är borta några veckor/månad. Vattenpumpen avstängd när vi åker men varmvattenberedaren på för att ge lite marginal om nu elen skulle gå samt undvika att det står och sprutar.
 
Kan annars rekommendera Climatechs SMS-dosa för styrning av värmepump. Den varnar för strömavbrott, för låg temperatur och för hög temperatur (brand?). Räddade oss när ett trasigt kretskort i värmepumpen gjorde att jordfelsbrytaren löste ut.
 
M Miljondel skrev:
Fritidshus. Bosch luft-luft värmepump installerad av firma november 2021. Kan kontrolleras hemifrån via mobilt wifi. Har varit inställd på att hålla 16 grader i huset. Har inte fått någon indikation i appen att något är fel.

När jag kommer dit i december för att möta upp sotaren möts jag av ett utkylt hus och sönderfrusna vattenledningar. Duschblandaren sprutar som en fontän. En vattenpöl på köksgolvet.
Detta blir ju kostsamt för mig, dels för rörläggare, dels för att åtgärda det fuktskadade. Hög självrisk på försäkringen. och åldersavdrag på de befintliga byggmaterialen.

Förmodligen har det någon gång varit strömavbrott och pumpen har sedan inte satt igång som den ska. Efter denna händelse har den fungerat felfritt igen, så vitt jag vet. jag brukar alltid få sms om strömavbrott, har dock inte fått det under denna tid.

Frågan är om jag har någon chans att få ersättning för de skador den icke fungerande pumpen orsakat? Det är ju garanti på pumpen men enligt en konsumentupplysare på kommunen måste jag kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inser att jag griper efter halmstrån här, men går det att få kompensation på något sätt hade det ju varit välkommet. När man tycker man är duktig och investerar i vettig underhållsvärme….

Självklart är jag nu efterklok och tänker att det hade varit smart att stänga av vattnet ändå. Men men .. nu gjorde jag inte det.
Du kan få ersättning på försäkringen lite beroende på bolag och villkor på din försäkring. Läxan har du lärt dig. För egen del stänger vi alltid ner huset med avstängning av vatten mm varje gång vi lämnar huset, inte bara på vintern.
 
M MumboJumboMike skrev:
Kan annars rekommendera Climatechs SMS-dosa för styrning av värmepump. Den varnar för strömavbrott, för låg temperatur och för hög temperatur (brand?). Räddade oss när ett trasigt kretskort i värmepumpen gjorde att jordfelsbrytaren löste ut.
GSM-nätet stängs ner 2025 i Sverige så det blir att byta ut HW som bara pratar SMS via GSM. Jag skulle inte köpa sådana prylar nu faktiskt. Samma med Ontech.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
GSM-nätet stängs ner 2025 i Sverige så det blir att byta ut HW som bara pratar SMS via GSM. Jag skulle inte köpa sådana prylar nu faktiskt. Samma med Ontech.
Ok, tack för infon.
 
K Kasken skrev:
Bästa försäkringen är ju givetvis att helt tömma vattenrör, hälla några liter rödsprit eller glykol i och låta alla kranar stå öppna, men det är ju en betydligt mer omfattande procedur än att bara stänga av inkommande vatten.
Använd absolut inte glykol i sådana här fall. När man sätter igång systemet igen försvinner alltid en del ner i avloppet, och kan förstöra reningsprocessen.
Själv använder jag spolarvätska.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
M MumboJumboMike skrev:
Ok, tack för infon.
Kolla med din operatör för det görs succesivt och det står i PTS krav "Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten att ha fasats ut" och pågår.
 
B Beemaster skrev:
Använd absolut inte glykol i sådana här fall. När man sätter igång systemet igen försvinner alltid en del ner i avloppet, och kan förstöra reningsprocessen.
Själv använder jag spolarvätska.
Det ska jag erkänna att jag inte har koll på, det kan mycket riktigt vara som du säger.

Vi använde oftast röd-sprit när vi tidigare tömde sommarstugan på vatten över vintern, men jag tror att det blev glykol ett par gånger. Vår gamla hederliga 3-kammar brunn i betong visade inga tecken på att den brydde sig nämnvärt.
Detta är historia nu dock eftersom vi för några år sen byggde om hela vattensystemet, nu är det ordentligt fall på alla rör ner mot en central punkt där vi har 2 kranar att öppna.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Excel
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett hus mår inte bra i längden av att kallställas. Men lämnar inte värmen på bara för att det är kul. Elbrist eller inte. Har man hus måste man vårda dessa
Vi har kallställt sommarstugan i 50 år, ser inget problem med det.
 
Beror helt på hur den används och är byggd, men även utifrån inredning och möbler. Så kallställd fungerar bra eller underhållsvärme kan behövas. Och vill man nyttja det som fritidshus även viss tid vinterhalvåret kan lite högre underhållsvärme vara bättre.
 
Lärdom: Ha alltid element på också som är inställda på underhållsvärme. De kommer att vara avstängda så länge värmepumpen fungerar, men sätter igång om den stannar.
 
Jag håller verkligen med om att man ska stänga av vattnet i sommarstugor. Jag har satt in en vattenfelsbrytare hemma av samma skäl. Det krävs inte många timmar med en brusten vattenledning för att man i princip ska ha en totalskada.

Har man långt att åka och inte "monitorerar" tempen med "moderna" loggers så man kan läsa av och få en varning om loggern går offline eller tempen sjuknker, så ska man absolut stänga av vattnet, helst tömma - men som skrivits, är det iallafall avstängt så blir skadorna inte speciellt omfattande. Gäller att tänka efter - om elen går så försvinner troligen bredband/telefon/logger - så man måste ha ett system som detekterar elavbrott och även då larmar. Att bara monitorera det elleverantören säger på sin infosida om avbrott räcker inte, man måste ha koll på sitt eget hus, en JFB kan lösa ut eller att värmen inte startar om efter ett kort avbrott.

Jag är nog inne på att man bör stänga av strömmen till vattenpump, avloppspump, VVB mm. Detta har inte gjorts på familjens sommarhus, då tidigare föräldrarna varit där ca 1 vecka per månad även vintertid, men nu står det mer och mer tomt plus elen är svindyr.

Vad gäller luft-luft-pumpar gäller även att vara noga att den står på antingen underhållsvärmeläget eller heat-läget. Om man av misstag sätter "cool" eller "avfuktning" (eller för all del "auto") så kan antingen pumpen jobba mot elelementen, eller om den står på avfuktning så kan det om det vill sig illa att dräneringen i inneenheten sätts igen av någon anledning och man får en vattenskada nedanför pumpen.

Jag är lite orolig över wifi uppkopplade pumpar, att man av misstag ska råka sätta pumpen i fel läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.