Hej!

Jag vill be om tips på hur man enklast får till ett jämtgolv på denna ytan, gärna så billigt som möjligt (som alltid såklart ) det ska inte köras in fordon på den ytan utan ska vara som ett ouppvärmt förvaringsutrymme dock är väggar och tak isolerade så det blir som kallast 2-4 grader när det är -10-15 utetack på förhand! Rörigt utrymme med smutsigt golv, sopor, leksaker och verktyg. Oorganiserat garage eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt garage med diverse föremål, betonggolv, och en markerad fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband står vertikalt mäter höjd av betongtrappa inomhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mäter rum under dörr, kablar på golv, behov av städning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytspackel?
 
Köp en storsäck lecakulor 8-10 mm eller liknande storlek.
Blanda lecakulorna med billigt flytspackel eller cement & lite vatten, du kan blanda det i en Tombola eller liknande.

Toppa golvet med flytspackel sista 12-13 mm

Blir absolut billigast & bra hållbarhet.
 
Okej tack :)
Tror ni att man kan lägga cellplast direkt mot betongen (för att minska mängden flytspackling) sen armeringsjärn och flytspackel sista 15-20mm?
 
Weikert Weikert skrev:
Okej tack :)
Tror ni att man kan lägga cellplast direkt mot betongen (för att minska mängden flytspackling) sen armeringsjärn och flytspackel sista 15-20mm?
Så gör man enbart vid väldigt stora höjdskillnader, & då med svindyr mx 300 ell 400 klass på cellplasten.
Leca isolerar också eftersom den innehåller luft, & har samtidigt bra hållfasthet & är lätt att jobba med.

Armering känns i ditt fall onödigt, då du har en stark platta redan & inte ska lägga tjockt.

Vid tjockare gjutningar kan man använda armering pga "krympet", d.v.s att gjutningen drar "ihop sig" eftersom vattnet dunstar.

EPS är också något du kan använda men är väldigt dyrt, & klart sämre än slammade lecakulor.
Dra ut den slammade lecan med en rak planka bara, vänta ett dygn....prima & toppa med flytspackel.
 
J jawen skrev:
Så gör man enbart vid väldigt stora höjdskillnader, & då med svindyr mx 300 ell 400 klass på cellplasten.
Leca isolerar också eftersom den innehåller luft, & har samtidigt bra hållfasthet & är lätt att jobba med.

Armering känns i ditt fall onödigt, då du har en stark platta redan & inte ska lägga tjockt.

Vid tjockare gjutningar kan man använda armering pga "krympet", d.v.s att gjutningen drar "ihop sig" eftersom vattnet dunstar.

EPS är också något du kan använda men är väldigt dyrt, & klart sämre än slammade lecakulor.
Dra ut den slammade lecan med en rak planka bara, vänta ett dygn....prima & toppa med flytspackel.

Vad räknas som inte tjockt? Det är 120-140mm som ska fyllas och ytan är 15kvm , känns som det blir en hel del leca och x antal säckar betong, kanske billigare att beställa betongbil
 
Weikert Weikert skrev:
Vad räknas som inte tjockt? Det är 120-140mm som ska fyllas och ytan är 15kvm , känns som det blir en hel del leca och x antal säckar betong, kanske billigare att beställa betongbil
Gjuter du i den tjockleken så kommer det högst sannolikt blir massa sprickor och "bom-släpp" d.v.s att översta lagret lossnar från underlaget & ligger löst ovanpå. (ofta i småbitar som man sedan får skotta ut igen)

Skulle absolut inte rekommendera dig att gjuta med betong på en tidigare gjutning, det är nästan dömt att misslyckats.

Tjock gjutning är 50-60+ cm, & där kan man bottna med cellplast.

Du vill som slutresultat få ett homogent golv, & då är det bara flytspackel i ett mycket tjockt lager eller bottning med lecakulor eller EPS som gäller, det finns inga "genvägar".

Man kan också grundfylla med Dolomit eller sand, & flytspackla översta 25 mm med armeringsmattor, men det blir inte lika bra, då det blir som ett "flytande golv" enbart på en del av ytan.

Det är alltid bra att försöka få hela "konstruktionen" att röra sig gemensamt i temperatursvängningar, eftersom det annars "rör sig" olika mycket & då oftast spricker pga det.

Och det går inte åt särskilt mycket flytspackel/cement när du i Tombolan "slammar" lecakulorna, dom behöver endast bli lite småkladdiga för att uppfylla sin funktion.
Och låt Tombolan gå ordentligt & blanda ut allt, för att "icke vana" människor har oftast i mycket mer flytspackel/cement än vad som behövs.
 
J jawen skrev:
Gjuter du i den tjockleken så kommer det högst sannolikt blir massa sprickor och "bom-släpp" d.v.s att översta lagret lossnar från underlaget & ligger löst ovanpå. (ofta i småbitar som man sedan får skotta ut igen)

Skulle absolut inte rekommendera dig att gjuta med betong på en tidigare gjutning, det är nästan dömt att misslyckats.

Tjock gjutning är 50-60+ cm, & där kan man bottna med cellplast.

Du vill som slutresultat få ett homogent golv, & då är det bara flytspackel i ett mycket tjockt lager eller bottning med lecakulor eller EPS som gäller, det finns inga "genvägar".

Man kan också grundfylla med Dolomit eller sand, & flytspackla översta 25 mm med armeringsmattor, men det blir inte lika bra, då det blir som ett "flytande golv" enbart på en del av ytan.

Det är alltid bra att försöka få hela "konstruktionen" att röra sig gemensamt i temperatursvängningar, eftersom det annars "rör sig" olika mycket & då oftast spricker pga det.

Och det går inte åt särskilt mycket flytspackel/cement när du i Tombolan "slammar" lecakulorna, dom behöver endast bli lite småkladdiga för att uppfylla sin funktion.
Och låt Tombolan gå ordentligt & blanda ut allt, för att "icke vana" människor har oftast i mycket mer flytspackel/cement än vad som behövs.

Tack för din utförliga förklaring, det uppskattas!
Då blir det till att göra som du beskriver! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.