Hur kan man tolka gaspriserna framöver isf? Om man sitter med gas som uppvärmningskälla. Skall man lägga i pipeline att konvertera till uppvärmning av el istället? Eller kommer gaspriset också att normaliseras?

Har precis köpt hus och funderar över att installera gashäll. Om vi ändå kör gas ett tag till (för att det inte vart någon speciell prisskillnad förut, kanske t.o.m. fördel) plus att vi gillar att laga mat på gas. MEN om elen sänker sig förbi gasen och den fortsätter ligga högt. Då är det ju bättre att köpa induktion.

Vad kan man tro om gaspriserna?
 
Vi hade "stadsgas" i två lägenheter under nästan 20 år. När vi stambytte så pluggade vi gasen och övergick till induktionshäll och fungerande eldriven ugn. En bra induktionshäll är lika snabb på att värma samt reglerar lika snabbt som en gashäll. Jag skulle aldrig välja gas före induktion. Ska du dessutom köpa gas på flaska så blir det riktigt dåligt och dyrt dessutom.
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi hade "stadsgas" i två lägenheter under nästan 20 år. När vi stambytte så pluggade vi gasen och övergick till induktionshäll och fungerande eldriven ugn. En bra induktionshäll är lika snabb på att värma samt reglerar lika snabbt som en gashäll. Jag skulle aldrig välja gas före induktion. Ska du dessutom köpa gas på flaska så blir det riktigt dåligt och dyrt dessutom.
Alright. Då är det avgjort. Det blir elektriskt. Även om jag gillar gas så är det inte försvarbart. Och om det är dyrt med flaskorna så tappar det sin mening. Trivs bra med dom hällarna vi har haft så det är liksom ingen egentlig nackdel. Tack för input.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Alright. Då är det avgjort. Det blir elektriskt. Även om jag gillar gas så är det inte försvarbart. Och om det är dyrt med flaskorna så tappar det sin mening. Trivs bra med dom hällarna vi har haft så det är liksom ingen egentlig nackdel. Tack för input.
Det är väl bara om du älskar att woka saker som det är en tydlig fördel med gas, har jag för mig.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är väl bara om du älskar att woka saker som det är en tydlig fördel med gas, har jag för mig.
En väldigt tydlig fördel med gas är att du kan laga mat vid strömavbrott. Fast litar man på att våra politiker fixar säker elförsörjningen åt oss kanske man tycker det är en onödig fördel. Mitt förtroende för dem är dock inte så stort.
 
Förväntar mig riktigt billig el i sommar tack vare att många fixar solceller
 
De flesta som har villa har nog en grill som fungerar vid strömavbrott. Vi har en gasolgrill, därför vet jag att gasen är väldigt dyr i Sverige.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ska du dessutom köpa gas på flaska så blir det riktigt dåligt och dyrt
Sanning med modifikation.

Min särbo har stadsgas. Får betala fast pris 3600 kr per år. Har gasol i båten där jag officiell inte bor men där jag lagar all min mat. Behöver byta flaska (PK5) ca tre gånger på ett år. 240 kr kostade det på Bauhaus senaste gången. Mycket billigare än stadsgas.
Mvh Findus
 
T TommyC skrev:
De flesta som har villa har nog en grill som fungerar vid strömavbrott. Vi har en gasolgrill, därför vet jag att gasen är väldigt dyr i Sverige.
De flesta jag känner med grill använder grillkol och det blir inte så kul ifall det inte är bra väder för grillning ute. Sen är grillen oftast lite begränsad när det gäller 'normal' matlagning. Ofta behöver man ju använda fler än en platta, men visst i nödfall duger det, men det gör ett stormkök också.
Sen vet jag inte ifall det är så otroligt dyrt med gas. Jag använder P11-flaskor (alltid en i reserv då de tar slut utan förvarning) och de kostar ca. 500 för en påfyllning men räcker ju kanske ett halvår + minus någon månad. Visst dyrare än el i normaltider (vid 'billig' el brukar jag använda vattenkokare för att koka upp vattnet), men sista halvåret har det nog varit billigare stundtals. Antar att priset beror lite på hur stora flaskor det handlar om. En pytteflaska som grillare brukar ha är säkert dyrare per kg gas.
 
O
Vi verkar ha nått slutet på denna shock cycle helt enkelt.
En textlista som beskriver steg i "chockcykeln" gällande reaktion på goda och dåliga nyheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lbgu skrev:
De flesta jag känner med grill använder grillkol och det blir inte så kul ifall det inte är bra väder för grillning ute. Sen är grillen oftast lite begränsad när det gäller 'normal' matlagning. Ofta behöver man ju använda fler än en platta, men visst i nödfall duger det, men det gör ett stormkök också.
Sen vet jag inte ifall det är så otroligt dyrt med gas. Jag använder P11-flaskor (alltid en i reserv då de tar slut utan förvarning) och de kostar ca. 500 för en påfyllning men räcker ju kanske ett halvår + minus någon månad. Visst dyrare än el i normaltider (vid 'billig' el brukar jag använda vattenkokare för att koka upp vattnet), men sista halvåret har det nog varit billigare stundtals. Antar att priset beror lite på hur stora flaskor det handlar om. En pytteflaska som grillare brukar ha är säkert dyrare per kg gas.
En P11 kostar 389 kr att fylla hos Gasolfyllarna så har du en sån i närheten kan du spara en hundring per gång.
https://gasolfyllarna.se/produkt/gasolflaska-p11/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ger mig själv 100% rätt i denna spaning. Elpriserna är som det ser ut nu helt normaliserade för överskådlig framtid. Fortsatt skyhöga påslag för bundna avtal. Rörligt avtal gäller. Och avstå solcellerna, elen på sommaren ser ut att bli nära gratis, när solen lyser kommer den nog dessutom vara i princip just gratis stora delar av tiden.

Terminspriser nedan som i originalinlägget
 
  • Aktiekurser med realtidsdata, upp- och nedgångar markerade med grönt och rött.
  • Tabell med rader av siffror, indikerar finansiella data eller börsnoteringar, visar prisförändringar.
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Ger mig själv 100% rätt i denna spaning. Elpriserna är som det ser ut nu helt normaliserade för överskådlig framtid. Fortsatt skyhöga påslag för bundna avtal. Rörligt avtal gäller. Och avstå solcellerna, elen på sommaren ser ut att bli nära gratis, när solen lyser kommer den nog dessutom vara i princip just gratis stora delar av tiden.

Terminspriser nedan som i originalinlägget
Så man skall generellt satsa på rörligt?

Gasen har också hållit sig ok hittills iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.