Har monterat in en kassett i en gammal öppen spis med rejäl murstock.
Temperaturökningen i rummet blev mycket bättre när jag gjorde ett expriment med
att suga ut luften i ovankant med en fläkt. Den värmen som lagras i murstocken antar
jag det är vi tar tillgodo med en gång istället.

Så nu när jag konstaterat att jag vill öka luftströmnningen kring kassetten, vilket
är bäst, att trycka in luft underifrån eller suga ut från ovansidan?

Underifrån kan man ju ha en vanlig fläkt, ovanifrån måste det ju vara en som klara temp upp
mot 70/80 grader (finns det någon lämplig?)...

Och, hur påverkas förbrännings-tilluften (som inte tas utifrån, och jag vet att det inte är optimalt) om
utrymmet kring kassetten uttsätts för de båda alternativen (undertryck/övertryck) ?
 
Hej
Har du hittat några bra fläkt lösningar?
Skulle också behöva öka luftflödet runt kasetten försöker hitta någon mekanisk fläkt som kan drivas av enbart värmluften (typ som jul änglarna med ljus under).
Mvh
Christer
 
  • Gilla
Kristian E
  • Laddar…
Har kört med PAX badrumsfläkt hittills i mina experiment. En håller fortfarande och en skar.
Har sökt lite på nätet och mailat en del ventilationsbutiker, för att hitta en fläkt som suger ut varmluften, ingen verkar ha fläktar som skulle passa i denna applikationen. (70-90 grader ; luftflöde ca 100m3/h) .

Är det någon som vet var man kan hitta en sådan?

För att trycka är det ju lättare att hitta en fläkt som sådan, då tempen inte är ett bekymmer, däremot har jag inte lyckats få luftströmningen att fungera något vidare.
Samma fläkt som jag använde för att suga ut luften, ger marginellt luftflöde när jag monterat den för att trycka istället. Det blir för högt tryckmotstånd antar jag. Kommer prova med en kraftigare fläkt.

Att suga ut luften känns spontant som den bästa lösningen, men hittar ju ingen fläkt som tål värmen....
 
Borde inte luften cirkulera av sig själv runt kaminen av värmen? Funkar ju till och med i en öppen spis om du har järnrör "kråkor". Jag har bara en vanlig takfläkt för att få luften att cirkulera i rummet, funkar skitbra. Skall bara såga upp ett stort hål i väggen så att man kan få ut värmen i resten av kåken.
 
jodå, utan fläktar har jag en viss självcirkulation, men jag vill forcera den för att jag tror självcirkulationen är för dålig. Jag kan snabbare plocka ut värmen om jag driver på luften ännu mer.

Alltså det är luften mellan murstocken och kassetten som jag pratar om , inte i rummet där murstocken står, förlåt om jag
varit otydlig.
 
Jag har kört med claesolssons tvärströmsfläkt som sugande fläkt i min kassett i flera år utan att den har visat några tendenser till att vilja ge upp. Jag tror att det har varit runt 90 grader åtskilliga gånger i den utluften.:D Utformningen på denna är perfekt för att passa in ovanför kassetten.


/Fredric
 
  • 327697_B_2006-07-04_112054_365.jpg
Verkar vara av samma typ som sitter i många kupevärmare och då bör den ju klara relativt höga temperaturer. Är säkert ett gott val.
 
tvärströmsfläkten ser ut att vara vad jag varit ute efter om det inte finns "självgående"
Men hur har du gjort med ström matningan klarar kablarna temperaturen? och ser man en kabel komma ut ur öppna spisen?

Mvh
Christer
 
Tvärströmsfläkten ser ut att vara vad jag varit ute efter om det inte finns "självgående"
Men hur har du gjort med ström matningan klarar kablarna temperaturen? och ser man en kabel komma ut ur öppna spisen?

Mvh
Christer
 
Kan man få bild på installationen? ...skulle vara intressant.
 
En grej du bör tänka på är att du kan suga /
trycka med eventuella rökgaser in i rummet s.k.OS luktfritt ock farligt
Annars är iden bra ,de flesta använder nog en tryckande fläkt p.g.a temperatur/ installations problem.
Effekten blir nog densamma ibåda fallen men upplevs som bättre med sugande fläkt då den koncentrerar luften iblåset
mera än en tryckande fläkt. lycka till!!!!
 
Hej!

Har haft samma funderingar som ni i denna tråd; att försöka tvinga ur mer värme ur min gamla handölkamin.
Jag hittade precis (och beställde) en tvärströmsfläkt avsedd för datorkylning. Info finns på:
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=37716127&itemName=Cross+Flow+Fan+for+Stacker
Kostnaden blev 410 kr ink frakt.

Fördelen med denna fläkt jmf med Klasses är att den går på 12 volt och att man därmed enkelt kan reglera hastigheten på den.

Min tanke är att använda denna för att köra in luft med övertryck mellan kaminens "inner och ytterhöljen" och på så vis tvinga ut mer värme i rummet. Jag tror inte på iden med att skapa undertryck eftersom detta kan vara farligt med tanke på Kolmonoxid om ett hål skulle uppstå. Dessutom lever fläkten betydligt längre vid 22 grader än vid 90..

Jag återkommer när jag fått fläkten och testat lite :)
 
Smart!!!! Lycka till vi väntar med spännig på resultatet.
 
Tips och råd när det gäller fläkt till öppen spisinsats...
Viktigt !!
För att alltid vara säker att dödligt farlig luktfri koloxid inte läcker ut med luften
ska alltid fläkten monteras tryckande !!
Tvärströms och tangental fläkt går tystast av alla typer av flätar...
Från 100m³ / h till 300m³ är lämplig luftmängd...

Hur då montera in en fläkt....
Detta bestäms av det utrymme som finns till gängligt....
1 / Montera den under spisen, om nu spisen är murad och det finns utrymme att hugga ut en fläkt plats där den ska kunna leda bort all tillförd luft runt om spisinsatsen genom luft utrymmet !

2 / Kan även monteras på endera sida med samma förfarande som 1/
me undantag att det räcker att luft utblåset kommer under insatsens eldstadsbotten...

Mvh
Ruben
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.