Hej.
I radhuset jag bor i har vi en innervägg som tidigare varit yttervägg. Man har tidigare byggt ut huset och i och med det blev den gamla ytterväggen en innervägg. Det som förut var ytterdörr är nu bara en öppning ner till den påbyggda delen och lika så är det gamla fönstret nu bara en öppning. Nedanstående bild är på väggen så som den ser ut nu.

Heminteriör, barnsäkerhetsgrind, spegel, fönster, leksaker på golvet, klädhängare, entrédörr, tapet, ballong, växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag skulle vilja göra är att öppna upp ”fönstergluggen” (där det förut suttit ett fönster) så att öppningen går hela vägen ner till golvet, precis som den gamla dörröppningen bredvid. Min fundering är dock huruvida detta skulle påverka bärigheten i väggen eller inte? I mitt huvud borde det inte påverka bärigheten, men jag kan för lite om ämnet för att vara säker. Finns det någon kunnig person här som kan ge ett utlåtande? Och behöver jag göra en bygganmälan till kommunen? Och i så fall, behöver jag kanske kontakta en byggnadsingenjör för ett formellt utlåtande?

Som ni förstår är jag ny på det här, så alla råd uppskattas.

Tack!
 
Åsa Lund
Bröstningen är inte bärande så den kan du ta bort utan bygganmälan
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Sågar du rakt ner med utgång från sidorna så går det bra, bärigheten är i överkant och stolpen som blir till vänster är den som bär upp hela ytterväggen. den måste vara kvar.
 
  • Gilla
Fahlborg och 1 till
  • Laddar…
Som de andra sagt, så är det aldrig bärande under ett fönster så den delen kan du ta bort utan problem. Det kan ligga en grövre balk/regel mot golvet, men den är inte heller bärande i så fall.
 
  • Gilla
Fahlborg
  • Laddar…
Stort tack för snabba och bra svar! Det var precis så jag hoppades att det skulle vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.