Vi har köpt ett tegelklätt betonghus från 54, med en öppenspis som vi tänkt satta in en insats i men problemet är att det ryker in genom frånluftskanalen i ett av sovrummen?
Det går kanaler från murstocken till tre sovrum varav det rummet som ligger vägg i vägg med murstocken drabbas av kraftig röklukt genom ventilen men inte dom andra. Däremot känns det alltid som det drar kallt från alla ventilerna trots att det är frånluftskanaler. Har testat med ett stearinljus och luftflödet går från ventilerna och inåt i rummet. Men varför ryker det bara in i ena rummet och vad kan vi göra? Spisen står på bottenplan medan sovrummen är en halvtrappa upp.
 
  • En smutsig ventilation med en draglina och sprickor runtomkring på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanalen kanske är trasig. Samt, du ska inte ha frånluft i sovrum, bara ta in frisk tilluft . Se över hela alltihopa när du ändå håller på. Har ni några fläktar i badrummen och ev tvättstuga?
 
”Frånluftskanalerna”som är i sovrummen är sen huset är byggt och går från murstocken. Jag trodde (önskade) det var ventilationskanaler som spred värme från öppna spisen men alla jag pratat med säger att det är frånluftskanaler som ger luft åt murstocken men i min värld borde luften då komma underifrån vid spisen….
Vi har fresch ventiler i sovrummen med men så klart då i ytterväggen medan dom gamla sitter in i rummet. Och vi har paxfläkt i duschrummet. Det finns även en luftspalt/schakt i badrummen (innervägg) som är sen huset byggdes och där drar det väldigt kallt från trots att det också borde vara frånluftskanaler….
 
Stäng ventilerna i murstocken i sovrum. I badrum ska ni enbart ha fläkten , inga andra ventiler.
 
Förtydligar! Kanalerna efter det jag hört är ”tillufts kanaler” till murstocken och blir då ”frånluftskanaler” i rummen dom sitter i….om jag förstår rätt
 
Vi har stängt ”rastret” i ventilerna så gott det går men funderar på att testa att stänga till dom helt….men konstigt att det bara är i ett av rummen det ryker in?
 
T Therese68 skrev:
Vi har stängt ”rastret” i ventilerna så gott det går men funderar på att testa att stänga till dom helt….men konstigt att det bara är i ett av rummen det ryker in?
Spricka i kanalen tex
 
Det provtrycktes och sotades i maj 22.
 
Vid eldning är det lätt att man får undertryck i huset, då mycket luft dras ut genom skorstenen. Någonstans måste den luften sugas in i huset. Då kan det hända att luftflödet vänder håll i någon ventil. Om ventilen mynnar i skorstenen kan rök dras ner den vägen. Kör man köksfläkten samtidigt så blir problemet värre. Öppnar man ett fönster på glänt när man eldar så brukar det bli bättre.
 
Ja jag har också tänkt att det kan vara så att kanalerna mynnar ut i skorstenen och sugs in tillbaka, men konstigt att det bara i det rummet som angränsar till murstocken och inte dom andra. Öppnade ett fönster sist när jag tände men stängde efter ett tag, fast fresch ventilerna var öppna.
 
I ett hus jag hade så gick badrummets vent ut direkt i skorstenen med egen pipa och självdrag. När det blev dags för mat, sattes köksfläkten på, även den med egen pipa i skorstenen. Fläkten en Futurum , på maxfart drog den ut ca 400nm3 och då drog det baklänges i badrummet, blev nästan minus där på vintern. Så det är inte bara guld och gröna skogar med kraftiga köksfläktar
 
Oj ja i badrummen finns ju vent som går i ett kanal/schakt och i ett av badrummen går denna kanal bredvid ett platsbyggd skåp som går ner mot noll när det är kallt…kan man stänga den kanalen? Finns paxfläkt i badrummet med dusch och en gammal vädringslucka i väggen på toan.
 
Du får prova med toapappersmetoden, sätt på en fläkt och sätt papperet vid någon ventil och se vad som händer. Suger det ut så fastnar det och tvärtom fladdrar det kanske. Det blir några varv i huset för att prova. Ett stalltips är köksfläkten.
 
Det blir bättre när ni har satt insats i den öppna spisen. Då drar den ut mycket mindre luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.