Vi ska ev. köpa ett hus med direktverkande el på ca100 kvm nere och 45 kvm uppe (förhållandevis öppen planlösning). Huset är byggt -74 och har platta på mark.

Om vi nu skulle köpa huset så skulle vi göra om grunden enl. Nivell-systemet, fönstrena är bytta till 3-glas, panelen skulle vi byta och då tänkte vi samtidigt tilläggsisolera fasaden, byta till oljefyllda element, sätta in en luftvärmepump och sätta in en braskamin.

Tror ni att alla åtgärder skulle löna sig i längden eller skulle det kosta mer än vad det skulle ge? Är någon utav åtgärderna onödiga eller är det något som saknas?
Tankarna är många för ett hus med direktverkande el var ju inte alls vad vi hade tänkt oss från början.

Att konvertera till Vattenburet känns avlägset då vi är tveksamma till om det skulle löna sig i längden, dessutom är inte alla rör på väggarna särskilt lockande;)

Synpunkter önskas!
 
Som jag har fattat det så är det viktigast att tilläggsisolera vinden eftersom värmen stiger uppåt, det kanske ni har tänkt men jag ser inte det i texten.
Sedan att ha båder luft/luft värmepump och braskamin tycker jag känns onödigt.
Jag skulle satsat på en bra kamin kanske med telgsten som lagrar värmen.
Fördelen med en luftvärmepump är ju att den sköter sig själv och kan hjälpa till att få bättre luft i huset så antingen eller enligt min mening. En värmepump är billigare att köpa och instalera, finns bra för runt 20000. En kamin och skorsten och allt vad det innebär blir nog mycket dyrare men mycket mysigare.
 
Jag tycker tvärtemot att kombinationen LL-värmepump och braskamin är mycket bra. Detta på grund av att LL-pumpen hjälper till att cirkulera inomhusluften och den uppvärmda luften från kaminen, vilket gör att värmespridningen blir bättre och inomhusklimatet behagligare. Dessutom är ju investeringen i en LL-pump inte särskilt betungande och pay-off tiden relativt kort.
 
För att verkligen veta om det lönar sig eller ej behöver man veta förbrukningen idag. Men, att göra om grund, byta fasad och tilläggsisolera är enormt dyrt i förhållande till vad det normalt ger tillbaka.

Oljefyllda element tror jag också är svårt att räkna hem, om inte de gamla är helt slut.

Jag hade nog nöjt mig med att sätta in en kamin för de riktigt kalla dagarna, en L/L-pump och så tilläggsisolera vinden.
 
Vad gäller taket så är det någon form av ryggåstak, det finns alltså ingen vind att isolera. Vi gissar på att driften har legat på runt 30 som det är nu.
Vad gäller grunden så vill vi göra om den vilket fall då reglar direkt i betongen som dom byggde tidigare inte rimmar enl. min man som är snickare;-). Panelen är riktigt dålig så den måste ändå bytas och av den anledningen så kan vi passa på att samtidigt tilläggsisolera i såna fall. Dom gamla elementen har ju suttit sen -74 så det kanske ändå snart är dags att byta dom, jag har också fått för mig att dom kan behålla värmen något längre än elelementen, men jag kan ha fel.

Jag tycker att det låter rimligt att pumpen hjälper till att cirkulera värmen som kaminen skulle avge men vad vet jag ;-), eller också vill jag bara tro det för att det verkar så mysigt ;-).
 
Swetrot skrev:
Oljefyllda element tror jag också är svårt att räkna hem, om inte de gamla är helt slut.

.
Oljeradiatorer går aldrig att räkna hem eftersom de inte sparar något, är de dessutom av panelradiatortyp går det tom åt mer ström än med konvektionsradiatorer, dvs "vanliga element" där luftet går genom raditorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.