Skulle vilja köpa små diskreta övervakningskameror som man kan sätta upp i trädgården samt i huset. Vill kunna gå in på mobilen och kolla till hemmet när jag inte är hemma. Vad finns det för såna kameror?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Själv köpte jag kameror som inte var diskreta med hoppet att de ska vara avskräckande men jag förstår att man kan tänka som du, att man hoppas få någons ansikte på bild istället för på en hoodie. Jag har skyltar också för avskräckning. Kanske drar de ändå alltid upp luvan innan de går in på tomten. Notifikationerna är också avslagna, det är för mycket falsklarm
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Jag kör med Ubiquiti, är väl en äldre variant av dessa jag har, https://eu.store.ui.com/collections...AhU1GhI18mOf9lnFJRmKDr8Xb06YyQk8aAnIxEALw_wcB
dock tror jag det är så att man även behöver en av deras nätverkslösningar men har man i alla fall tänkt driva en bunt kameror med PoE så kanske det är läge att se över hela installationen o dra sladd för några APs också, kanske en under taköverhänget på altanen. Brygga till garaget för att kunna sätta kamera där inne med mm.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Själv köpte jag kameror som inte var diskreta med hoppet att de ska vara avskräckande men jag förstår att man kan tänka som du, att man hoppas få någons ansikte på bild istället för på en hoodie. Jag har skyltar också för avskräckning. Kanske drar de ändå alltid upp luvan innan de går in på tomten. Notifikationerna är också avslagna, det är för mycket falsklarm
Det är sant att man kanske inte ska köra på diskreta kameror.
 
Jag har av märket eufy. En av fördelen med dessa var att de inte krävde ngn sorts abonnemangslösning.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har satt upp dessa, inget abb behövs, bra pris. [länk]
Bättre pris! Men man behöver eluttag i närheten av kameran. Då måste man ju installera det också.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har satt upp dessa, inget abb behövs, bra pris. [länk]
Recensionerna där är väl dock allt annat än bra. =)
Säger inte att mina kameror varit helt problemfria första gången jag installerade dem, dock när jag nu utökade senast och via länk kör på en i garaget också insåg jag att några år av uppdateringar faktiskt tagit skruv och nu har jag inte haft ett enda problem med kamerorna. Min gamla asus router som jag har som länk i garaget vill dock inte helt spela boll med min Ubiquiti AP så i början i alla fall så tappade de länken fast de fysiskt sitter typ 5m ifrån varandra (på insidan av var sin stenvägg dock) tror någon uppdatering löst problemet för det har inte hänt på 2-3 månader nu dock.

Vilket system man än väljer så tycker jag man ska köpa något som inte kräver någon form av månadslicens, pga data noja så skulle jag heller inte välja en tjänst som kräver att jag sparar data i molnet. Den bör vara utbyggbart så att om behov uppstår ska det gå att köpa fler kameror att addera, även bra om det finns olika kameror som kan täcka olika behov, tex man kanske vill ha en högupplöst som täcker en vinkel precis runt ett hörn för att kunna få bra bild på ansikte innan de drar upp luvan framför dörren. En vidvinkel uppe vid nock som täcker större delen av tomten om man bara är lite lat o vill veta vart ungarna leker, osv.
Kamerorna ska givetvis gå att driva på PoE och vara vädertåliga så att de kan sättas ute och tåla ett sidregn även om de sitter under taköverhänget. Det var väl ungefär så min kravlista såg ut, jo kolla på live video samt trigger punkter i appen också, samt att det på ett smidigt sätt ska gå att i själva kameran sätta "döda zoner" där den inte filmar något, för i del fall då kameran är riktad så den får med grannens tomt eller gatan utanför tomten (där man inte får filma, det räcker inte med att själva inspelningsprogramvaran maskar denna yta utan det ska kunna göras redan i kameran så att pixlar för dessa områden aldrig lämnar kameran för att vara helt kosher).
 
Svaret är otroligt beroende av hur mycket du kan tänka dig att spendera. Jag har för dålig koll på kameror, men se till att du åtminstone väljer en modell som är kompatibel med Apple Homekit, Google Home och Alexa tex. Du vill INTE sitta med något system som kräver egen app, egen molntjänst och slutar att fungera om tillverkaren av någon anledning skulle sluta uppdatera sin app.

Det kan också löna sig att kolla hur vidvinkliga kamerorna är och välja utifrån vilken yta en specifik kamera ska bevaka. Jag hade ett tag en Google Nest Cam, men jag hittade ingenstans att placera den då den var så vidvinklig att den näst intill filmade hela kommunen...
 
Redigerat:
M
Jag har 5st av dessa. https://www.kjell.com/se/produkter/...s/d-link-dcs-8635lh-overvakningskamera-p64915
Fungerar hur bra som hellst. Ai som känner av människor eller fordon, så inte mycket falsklarm. Följer efter en människa med tracking. Notifikation till telefonen, tar en stillbild som skickas samtidigt. Inbyggd siren som man startar via appen om man ser buset, kan även prata med tvåvägskommunikation, "öhh, du i blå huvtröja, polisen är på väg, bara så du vet", tror ingen tjuv stannar kvar på platsen när husägaren tittar på en live och har ringt polisen. Lagring på både moln och SD-kort, valbart. Ingen månadskostnad.

Har satt mina under takutsprånget och dragit vanliga förlängningskablar på vinden fram till kamerorna. Ansluter via wifi men jag tror man kan köra både signal och ström via POE. Naturligtvis ip-klassade för utomhusbruk. Har haft Dlinks kameror sedan 10 år tillbaka och diverse modeller. Kan säga att lägg inte mer än nån dryg 1000-lapp på en kamera för utvecklingen går FORT! Mina första med 720P och halvsuddig bild kostade runt 2000kr och idag är bilden knivskarp med 1440P och kostar nästan hälften.
 
Redigerat:
Kan man få kamerorna att varna för ljud? Tänker om brandlarmet går.
 
H Hanna95 skrev:
Kan man få kamerorna att varna för ljud? Tänker om brandlarmet går.
Ja, det finns smarta brandvarnare som är anslutna till ditt hemnätverk och kan skicka varningar till din smartphone om de detekterar rök eller om de utlöses av andra skäl. Du kan installera appar eller använda tillhörande programvara för att få dessa aviseringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.